1. Update: Nintendo stopt niet met codekaarten van first party-games

Update: Nintendo stopt niet met codekaarten van first party-games

Verduidelijking over verkoop van codes

Update: Nintendo heeft nu de kwestie omtrent codekaarten van first party-games voor Nintendo Switch verklaard. Het bedrijf meldt dat retailers nog steeds codekaarten kunnen verkopen, maar dat er een nieuwe methode wordt gehanteerd om de digitale producten te leveren.

In een verklaring zegt Nintendo het volgende: "Klanten kunnen nog steeds downloadcodes kopen voor geselecteerde Nintendo-gepubliceerde Nintendo Switch-titels van retailers in heel Europa. Retailers kunnen ook doorgaan met het verkopen van codes voor Nintendo eShop-tegoeden, Nintendo Switch Online-lidmaatschappen en aanvullende content zoals de Pokémon Sword en Pokémon Shield Expansion Pass."

Het bericht verklaart waarom er onduidelijkheid was over de toekomst van codekaarten van Nintendo-games: "We zijn aan het overschakelen naar een andere methode om deze digitale producten aan retailers te leveren, en daarom verkopen sommige retailers de komende maanden mogelijk geen downloadcodes voor door Nintendo gepubliceerde Nintendo Switch-titels. Onze nieuwe leveranciers zullen met onze retailpartners samenwerken om deze nieuwe methode zo soepel mogelijk te implementeren."

Wat er anders is aan de nieuwe methode van levering van de codes en of dit impact heeft op de consument is nog niet bekend.

Origineel bericht: Nintendo is vanaf 1 juli gestopt met de verkoop van codekaarten voor first party-games. Europese retailers mogen deze kaarten niet meer verkopen van de Japanse gamegigant.

Nintendo heeft geen reden voor het besluit gegeven, maar vanaf vandaag kunnen er geen codekaarten voor Nintendo's eigen games meer gekocht worden bij Europese retailers. Bij Europese winkels kunnen nog wel kaarten gekocht worden voor dlc, eShop-tegoed en codekaarten voor third party-games.

Tegenover nieuwsplatform Nintendo Life werd door een woordvoerder van de Japanse gamegigant gezegd dat ze na zorgvuldig onderzoek naar de Europese markt hebben besloten de verkoop van de codekaarten in Europa stop te zetten. “We onderzoeken altijd nieuwe manieren en we zullen blijven werken aan nieuwe methoden om Nintendo eShop-content voor zoveel mogelijk spelers beschikbaar te maken”, zei de woordvoerder tegen Nintendo Life.

zelda: breath of the wild

Dit artikel delen

Over de auteur

Jolien Mauritsz Ik ben een echte rpg-liefhebber. The Legend of Zelda, The Elder Scrolls en Pokémon behoren tot mijn grote favorieten. Verder speel ik ook graag simulatie games zoals de Sims, Story of Seasons en Stardew Valley. Verder lees ik graag een goed fantasyboek en volg ik verschillende anime- en manga-series. Ja ik ben een echte nerd.

Reacties

  • Mmh blijkbaar weinig vraag naar.
    No loss. Mensen die digital willen kunnen alsnog gewoon downloaden via de store.
  • @Ramirez geen vraag naar? Juist wel bedoel je. Grijze markt is er dol op maar Nintendo niet echt. Zo koop ik mijn digitale switch games. Animal crossing kon ik bij de release voor 38 euro digitaal kopen.
  • @iRayneNL

    Mooi dat Nintendo er wat aan doet dan. Overigens kan het Nintendo niks schelen hoeveel zo’n download card moet kosten. Ze hebben hun sale al gemaakt voor x bedrag. Het is puur om een eerlijke prijs te houden maar:

    Ik vind overigens wel dat digital zo’n 10 a 15 euro goedkoper hoort te zijn dan fysiek.

    Maargoed op alle 3 consoles zie je digital games voor 70 euro ipv 55 voor de fysieke versie. Jij krijgt minder maar betaalt meer. Dat rijmt gewoon niet. Snap nog steeds niet waarom mensen daar voor vallen. Natuurlijk is dit om winkels niet tegen het hoofd te stoten maar het blijft ergens vreemd.

    Bijna alles is in digitale vorm goedkoper dan de fysieke variant behalve in de gameindustrie.
  • @Ramirez
    Waarom precies is het "mooi" dat Nintendo hier iets aan doet? Zolang het legaal is, is het toch mooi voor de consument dat sommige partijen voor een kleine winstmarge (maar veel verkoop) gaan.
    Nintendo stoort zich hier blijkbaar aan, en wilt nu zelf de volle mep gaan verdienen zoals het lijkt door de prijzen kunstmatig hoog te houden.
  • @Gaaiz

    Nintendo verkocht de gamecard aan een store voor x bedrag dat lager is dan de retail waarde. (Logisch)

    Als je kan concluderen dat AC 38 euro kost zoals hierboven gemeld. Denk je dan dat Nintendo zich benadeeld voelt? Ze hebben hun verkoop al geïnd.

    Het zijn juist de andere retailers die klagen dat er prijs ongelijkheid is en dan doet Nintendo er blijkbaar wat aan. Dat juich ik toe.

    De reden dat digital games vaak kunstmatig duurder zijn dan fysieke exemplaren is puur om de fysieke markt te beschermen. Een digitale game heeft 0,0 fysieke kosten en zou dus eigenlijk voor nog geen 30 euro te koop moeten zijn. (Er zijn geen tussenpersonen en productie/verschepingskosten)

    Of dacht je dat winkels nog spelcomputers willen verkopen voor de grote 3 als niemand meer fysieke games bij ze koopt? Wat zit er dan nog voor hun in?!

    Ik ben overigens tegen prijsafspraken maar als het de kleine ondernemer beschermd ipv benadeeld ben ik er juist voor. Niet alles hoeft bekeken worden door een kapitalistische bril.

    Stel je voor dat onze zorg kapitalistisch was…
  • @Ramirez
    Je kan het als "netjes" zien dat Nintendo de fysieke aanbieder beschermt om digitale 1st party games alleen via hun eigen platform voor de volle mep aan te bieden, maar in werkelijkheid pakt Nintendo toch ook flinke winst door de digitale markt totaal naar zichzelf te trekken.

    Nintendo staat er altijd al bekend om kunstmatig de prijzen hoog te houden. Waar bijvoorbeeld de meeste 3rd party games na een aantal jaren voor kleine bedragen te vinden zijn, betaal je nu nog steeds 50 euro voor Mario Kart.

    Naar mijn ervaring is digitaal in veel gevallen juist niet duurder dan fysiek. Dit is vaak wel 't geval bij de Xbox/PS/Nintendo store direct, maar niet via losse aanbieders. 38 euro voor Animal Crossing heb ik niet gezien, maar hij was op "nette websites" voor ~50 euro te koop waar de game nu nog steeds 55 euro fysiek is (volgens budgetgaming). Los daarvan zijn er nog dingen als game-sharing, maar daar hebben we 't maar even niet over.

    Tussen de webshops die de game digitaal aanbieden zitten ook gewoon kleine ondernemers als Nedgame, en die mogen dus ook niet meer digitaal hun 1st party games aanbieden straks.
    Gelukkig mag o.a. Nedgame nog wel 3rd party games digitaal voor een mooie prijs aanbieden, waar ze regelmatig hele mooie aanbiedingen hebben.

    En als fysieke games niet/minder verkocht worden houdt dat absoluut niet in dat alle partijen opeens stoppen met het verkopen van consoles. Dit argument zie ik regelmatig voorbij komen maar is gebaseerd op een gevoel. Daarnaast zie ik dat voorlopig niet gebeuren, omdat er nog altijd een doelgroep is die liever games fysiek heeft. Ook zal er genoeg verkoop zijn in merchandise en meer.

    De wereld wordt simpelweg langzamerhand steeds meer digitaal. Eerst was het muziek, toen films en nu gebeurt dat met games. CD's en Bluray/DVD's zijn nog altijd te koop voor de liefhebber, en zo zullen games voorlopig ook fysiek beschikbaar blijven voor degenen die dat willen.
  • @Gaaiz

    Om even op je punt in te haken van de prijzen van Nintendo first party titels.

    Er is een zeer groot verschil tussen bijvoorbeeld een game als Zelda en Horizon. Zelda blijft goed verkopen met een hoge prijs waar bijvoorbeeld een game als Horizon na 1 of 2 maanden inkakt en in de budgetbak moet om nog te verkopen. Winkels weten dat Nintendo software goed blijft verkopen waarom zou je dan de prijzen verlagen?

    Het is gewoon vraag en aanbod. Maar ik zou het wel toejuichen dat er weer een players choice oid selectie komt van oude titels voor de mensen met een kleine of lege portemonnee. Kunnen ze ook topgames spelen. :)

    En jawel. Waarom zou een Gamemania spelcomputers verkopen als ze geen software meer kunnen verkopen op een rendabele manier?

    Een game console is hetzelfde als een scheermes. De console/houder verkoopt je voor break even om te cashen op de software/losse mesjes. Wanneer de markt puur digital wordt valt hun totale inkomen weg. Waarom zou je dan nog consoles verkopen voor ze?

    Een mediamarkt zal er minder meezitten maar je laat nu een beetje overkomen dat digital een goede ontwikkeling is…
    Je bent denk ik wel oud genoeg om te weten wat een monopoly op gaming gebied doet met je prijzen.

    We hebben het vaker gezien. Denk maar niet dat als het straks digital only is het goedkoper gaat worden. Eerder nog duurder. Je krijgt less for more en discounts zullen steeds zeldzamer worden omdat er geen concurrentie meer is aangezien alles uit 1 store komt straks.

    Je zegt het ook goed. Alles wordt digital.

    Muziek? Waar zijn al die records stores toch gebleven als digital niet slecht is?

    Films? Zelfde verhaal
    Games? Gewoon hetzelfde verhaal.

    Digital drukt alles naar 1 verkoper en de rest kan bekafvegen. Het is maar wat je een mooie ontwikkeling vindt.

    Nou geef ik muziek en films een voordeel mee qua digital en dat is omdat ze meer geschikt zijn als digital medium. Met name voor muziek geld dat.

    Op een cd stonden vaak maar 1 of 2 nummers die er toe deden. Het is een korte format van enkele minuten tot een uur oid. Films zijn ook kort. Een game vind ik een veel zwaarder medium waardoor mensen digital niet zo snel zullen accepteren. Er is namelijk 0,0 voordeel qua gebruik. Je wisselt een game ook lang niet zo vaak als een cd.

    Maar de toekomst zal uitwijzen of wat ik beweer waarheid wordt. Ik zit er graag naast in dit geval.
  • @Ramirez
    Het is vrij duidelijk dat je iets hebt tegen digitale aankopen. Je komt dan ook weer met een aantal vreemde aannames/opmerkingen..

    Misschien heb ik zin om er morgen verder op in te gaan, maar volgens mij hebben we daar beide weinig aan.
  • @Gaaiz

    En 10 a 15 euro goedkoper zou niet eerlijk zijn voor de retailers. De meeste mensen zijn prijs bewust, en als ik een game dan standaard voor 15 euro goedkoper kan krijgen als bij een game mania dan wet ik wel wat ik kies. En met miljoenen anderen. Sony hanteerde bijvoorbeeld 10 euro per verkochte game via se ps store. Dat verklaard die 70 ipv 60 bij de media markt.
  • Leuk, nog eens nintendonieuws.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren