1. Octopath Traveler hands-on preview – Unieke rpg met magische sfeer

Octopath Traveler hands-on preview – Unieke rpg met magische sfeer

Menig gamer haalt zijn neus op voor Japanse rpg’s. Niet zelden zijn ze traag, ellenlang en bovendien lijken dergelijke games vaak op elkaar. Dat is niet erg, want wie de talloze klassiekers uit het gouden tijdperk van de jrpg kent, weet dat het magische ervaringen kunnen zijn. Octopath Traveler wordt wellicht ook zo’n magische jrpg, dankzij een uitzonderlijke opzet en een toegankelijk ontwerp.

Al relatief vroeg werden gamers betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe project van Bravely Default-ontwikkelaar Aquire. Vrij snel na de aankondiging van Octopath Traveler verscheen er een demo in de Nintendo eShop, die een miljoen keer werd gedownload. Nu, bijna een jaar later, plukken we de vruchten van de feedback die toen is gegeven, zo blijkt tijdens onze speelsessie van bijna een uur.

Octopath Traveler

Een prachtige kijkdoos

Een van de redenen dat we zo enthousiast zijn over de game is de unieke opzet van verhaalvertelling. Aan het begin van de game krijg je de keuze om het verhaal van acht uiteenlopende personages te volgen, waarvan iedereen zijn of haar eigen startlocatie heeft in dezelfde wereld. Al in de demo merkten we dat er achter het pixelige uiterlijk van de helden vrij serieuze verhalen schuilen. Neem bijvoorbeeld de danseres Primrose, die haar geld verdient onder de rode lampjes om wraak te nemen op de moordenaar van haar vader, en de ridder Olberic, die verraden werd door zijn vriend. Tijdens onze demo maken we kennis met het nieuwe personage Cryrus, een geleerde die van de universiteit werd gestuurd en nu de opdracht krijgt om een mysterie rondom een boek over dodenbezwering op te lossen.

Ook het verhaal van Cyrus is intrigerend geschreven, met gelukkig meer komische noten dan de verhalen van Primrose en Olberic uit de demo. Met name doordat de tussenfilmpjes uitstekend zijn ingesproken, komt het verhaal goed over en zijn zelfs kleine details in de gezichten van personages overtuigend. Octopath Traveler is sowieso een beeldschone game, omdat het pixelige voorwerpen combineert met prachtige belichting, ook wel ‘2D-HD’ genoemd. Het geeft de game het uiterlijk van een kijkdoos waarin zich een Middeleeuws sprookje afspeelt, en de buitengewoon mooie muziek zorgt voor een dromerige sfeer.

Octopath Traveler

Acht verhalen, één avontuur

De manier waarop de verhalen samenkomen is ook bijzonder, hoewel we nog geen goed beeld hebben hoe het exact in z’n werk gaat. Volgens de ontwikkelaar is het mogelijk om binnen één avontuur de verhalen van alle acht personages te volgen door ze aan je team toe te voegen, alsof je een nieuwe game met ze start. Omdat we middenin de game werden gegooid, kregen we hier al een voorproefje van, want Cyrus werd vergezeld door onze vrienden Primrose, Olberic en het nieuwe personage H’aanit.

Bij het samenstellen van je team moet je de vaardigheden van iedere held afwegen op basis van de voordelen tijdens gevechten en in de wereld zelf. Ieder personage heeft een speciale Path-actie, die je een handje helpt met allerlei zaken. Primrose kan bijvoorbeeld haar charmes in de strijd gooien om mensen te verleiden en Olberic is dapper genoeg om iedereen uit te dagen tot een gevecht om wat te grinden.

Tot nu toe vinden we de Path-actie van Cyrus het interessantst, omdat zijn ondervragingsvaardigheden daadwerkelijk nuttig zijn tijdens het hoofdverhaal. Vrij onverwachts moeten we namelijk een mysterie rondom vermiste mensen oplossen door dorpsbewoners te ondervragen en daarna als een echte detective de eindjes aan elkaar knopen. Deze eerste zaak is helaas kinderlijk eenvoudig, maar de mechaniek bewijst wel dat iedere verhaallijn daadwerkelijk iets onderscheidends biedt.

Octopath Traveler

Vind de achilleshiel

Een groot deel van de gameplay in Ocopath Traveler bestaat uit beurtelings vechten. Ieder monster of mens dat op je pad komt heeft meerdere zwakke plekken en het is de kunst om deze zo snel mogelijk te ontrafelen en te benutten. Na een paar rake klappen met de juiste wapens of elementen breekt het schild van je vijand en zijn ze een beurt lang uitgeschakeld. Heb je gauw door wat de achilleshiel van je tegenstanders is, dan kun je deze benutten en zet na zet flinke schade aanrichten. Lukt dit niet, dan heb je al gauw een groot probleem.

De gevechten in Octopath Traveler zijn namelijk vrij pittig. Vijanden hebben zeer veel gezondheid en maken met gemak combinaties die je helden met enkele klappen uitschakelen. We hadden vooral moeite met het overweldigende aantal wapens, speciale aanvallen, vaardigheden en spullen van ons al samengestelde team, maar het vinden van zwaktes is ook sterk gebonden aan geluk. Vijanden hebben gelukkig wel meerdere zwaktes en mocht je er geen vinden, dan onthult Cyrus er automatisch een.

Octopath Traveler

Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden om de zwakheden van vijanden te benutten. Het is bijvoorbeeld mogelijk om tot vier maal binnen een beurt aan te vallen door zetten te boosten en doen elementaire aanvallen schade aan groepen, zodat je hun schild tegelijkertijd kunt breken. Elk personage heeft ook een speciale vaardigheid om in te zetten tijdens het vechten, zoals het doneren van een boostpunt, een dorpsbewoner oproepen of de mogelijkheid om je verdediging te boosten. Het voelt ontzettend goed om na een paar keer proberen vijanden met de juiste zetten van het veld te vegen en rijk beloond te worden.

Een unieke jrpg

Ondanks de moeilijkheidsgraad is het gevechtssysteem vrij toegankelijk en brengt het na wat oefening veel voldoening. Sinds de demo is er een aantal kleine dingen aangepast die de game nog verder stroomlijnt, zoals de opties om tussenfilmpjes over te slaan en harder te kunnen rennen in kerkers. In combinatie met de unieke opzet, de serieuze verhalen en het prachtige uiterlijk is Octopath Traveler daarom een zeer aantrekkelijke game. Zelfs als je normaal weinig interesse hebt in jrpg’s, zou je eigenlijk minstens een van de acht paden van de game moeten bewandelen.

Octopath Traveler verschijnt op 13 juli voor Nintendo Switch.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.