1. Onrush hands-on preview - Motorwatch

Onrush hands-on preview - Motorwatch

Na het door uitstel en andere problemen geplaagde Driveclub – dat na een reeks updates uiteindelijk best een toffe racegame werd – horen we eindelijk weer van hetzelfde ontwikkelteam. Daar was overigens wel een breuk met Sony voor nodig, maar nu komt Evolution Studios (‘Evo’) als Codemasters-studio met iets bijzonders. Want Onrush is een racegame die zich heel moeilijk met genregenoten laat vergelijken.
Onrush

De ontwikkelaars noemen Burnout, Outrun en zelfs SSX, maar ook hun inmiddels alweer elf jaar oude eigen Motorstorm, als inspiratiebronnen voor dit nieuwe project. Toch hebben al die spellen met elkaar gemeen dat je over het algemeen als eerste een parkoers moet afleggen om te winnen. En laat dat nou juist een element zijn dat je in Onrush niet aantreft: terwijl je jezelf in een theoretisch gezien oneindig aantal rondjes een weg langs allerlei vijanden beukt en boost, gaat het er namelijk vooral om dat je de sterkste bent. Of de slimste.

Rammen

Het voorlopige resultaat van deze variant op Destruction Derby (wie kent ‘m nog?) is een game die eigenlijk meer weg heeft van Overwatch en Rocket League dan een willekeurige arcaderacer. In de eerste plaats omdat je een van de acht voertuigen kiest als een personage met unieke skills en eigenschappen: bijvoorbeeld een lichte, snelle motorfiets om snel naar voren te komen, een auto waarmee je de energie van je teamgenoten aanvult of een monstertruckachtige om de oppositie op brute wijze aan de kant te beuken. Extra leuk: je zogenoemd Rush-meter vullen om vervolgens een langdurige ultimate move te activeren, waarmee je een ommekeer kunt veroorzaken in de wedstrijd.

Onrush

Dat klinkt als een lekker proactieve en gevarieerde manier van spelen. Maar tijdens onze allereerste speelsessie valt op dat de gameplay nogal rommelig aanvoelt: na een zeer korte selectiemogelijkheid kun je eigenlijk niet zien waarin je voertuig uitblinkt, en is het ook lastig om die keuze goed af te stemmen op de voertuigen van je vijf teamgenoten. In tegenstelling tot een Overwatch is daar namelijk (nog) geen duidelijk overzicht van op te roepen. Wie echt de diepgang in Onrush wil opzoeken en het verschil wil maken, moet echter precies aanvoelen aan welke skills per moment in een potje behoefte is binnen het team.

Ontoegankelijk

Daarmee is Onrush vooralsnog niet erg toegankelijk te noemen, wat vrij opvallend is voor een arcaderacer. Van de twee speltypes die we voorgeschoteld krijgen (zowel alleen offline als in teams van zes mensen online) is Overdrive nog vrij rechttoe rechtaan: schakel zoveel mogelijk tegenstanders (evenals opzettelijk zwakke canon fodder-dummies) in Burnout-stijl uit met een ferme tik om je boost-meter te vullen, en gebruik deze zoveel mogelijk om de meeste punten te scoren.

Onrush

Daarnaast spelen we de Countdown-stand, waarin iets meer subtiliteit en teamwork nodig is. Alleen dan krijg je het voor elkaar om als eerste door constant verplaatsende checkpoints te sjezen en daarmee de meeste tijd aan je teamscore toe te voegen. Het team dat als eerste geen seconden meer over heeft, legt het af. De andere aangekondigde speelstanden (Switch en Lockdown) beloven respectievelijk een soort eliminatiemodus en een variant op king of the hill – maar dan op een moordend tempo.

Techniek

Evo zette met Driveclub een pracht van een game neer, maar die audiovisuele kwaliteit lijkt nog niet helemaal te worden gehaald met Onrush. De game oogt nu (nog zo’n drie maanden voor de release) ietwat ruw en kaal. Aan het visuele design ligt het overigens niet, want voor de personages, voertuigen en ludieke grafstenen (die elk uitgeschakeld voertuig achterlaat tijdens het racen over een parkoers) is samengewerkt met toffe tekenaars en pixel artists. Maar we zien ten tijde van de release graag hoe de nieuwe EGO engine de PlayStation 4 Pro en Xbox One X echt pusht – al lijkt het erop dat spelers moeten kiezen tussen een framerate van zestig frames per seconde of een 4K-resolutie.

Het lijkt er in elk geval op dat Evo met een behoorlijk originele game op de proppen komt. Eentje die bij uitstek ‘niet in een hokje te proppen valt’, juist omdat het idee van racen wordt toegepast op een concept van duellerende teams. Daarvoor verdient het Britse team in elk geval alvast de originaliteitsprijs. We zijn benieuwd of daar na de release in juni van dit jaar nog meer lof aan toe te voegen is.