1. Onrush open beta preview – Arcade racen op zijn eigen manier

Onrush open beta preview – Arcade racen op zijn eigen manier

Waar zijn de vrolijke arcaderacers gebleven? Vandaag de dag lijken we alleen nog maar op Mario Kart te kunnen rekenen voor onrealistisch racevermaak, maar daar lijkt verandering in te komen. Met Onrush doet ontwikkelaar Codemasters een dappere poging om het genre van over-de-topracers nieuw leven in te blazen. Onrush doet dat onder andere door een heleboel vastgestelde regels het raam uit te gooien.

In deze game draaien races niet zozeer om wie als eerste over de finishlijn heen rijdt, maar om wie de hoogste score weet te behalen. Rondes worden niet bijgehouden en wie te veel achter op de groep raakt wordt zonder sanctie weer tussen het spektakel geteleporteerd. Onrush voelt daardoor ook echt anders dan de gemiddelde racegame en hierdoor moet je ook een aantal gewoontes afleren om op deze nieuwe manier van rijden op de eerste plaats te komen. Zoveel maakte de bèta van het afgelopen weekend wel duidelijk. In verschillende speelstanden was in deze tijdelijke demo namelijk een voorproefje te ontdekken van wat de complete game uiteindelijk moet bieden.

Kannonenvoer op de baan

Onrush is namelijk ook nog een racegame in teamverband, waarin je samen met drie andere spelers het opneemt tegen een ander team. Tussen deze twee groepen zitten ook nog een heleboel computergestuurde racers die het spel zelf omschrijft als ‘fodder’. Kanonnenvoer dus, dat vooral rondrijdt om aan de kant gebeukt te worden en jouw boost-meter op te vullen.

Boosten is noodzakelijk, want remmen en stilstaan is in Onrush absoluut geen optie. Het spel dwingt je op ieder moment de chaos weer in. Brokstukken vliegen je om de oren, schansen zijn overal en dan zijn er ook nog de obstakels die je tegenstanders op de weg dumpen. Ieder voertuig heeft namelijk zo zijn power-ups. Boost je genoeg en weet je veel tegenstanders uit te schakelen, dan krijg je toegang tot een van de speciale vaardigheden die de verschillende motors en auto’s bezitten. Hiermee kun je bijvoorbeeld barrières plaatsen of een dodelijk slakkenspoor achterlaten om tegenstanders te laten crashen.

Ontraditioneel racen

In die chaos moet er ook gewoon gewonnen worden. Onrush heeft meerdere speelstanden waarin de modus met de naam van de game misschien de minste is. Hierin strijden de twee raceteams namelijk om wie de hoogste score kan halen. Punten zijn te verdienen door andere racers uit te schakelen, te stunten en vooral heel erg hard te rijden. Omdat je hele team hiermee bezig is maar je niet constant ziet wat zij aan het doen zijn, heb je niet altijd een even goed beeld van waarom je aan het verliezen of winnen bent. De punten stromen binnen, maar of je teamgenoten echt goed bezig zijn blijft een beetje vaag.

Veel directer voelt de feedback in de andere speelstand waarin je tegen een aftellende klok racet. Er staan in deze modus poortjes op de baan die extra tijd opleveren. Race je hier doorheen dan krijg je meer secondes, waardoor het al heel snel een enorm gehaast wordt om als eerste door deze openingen heen te scheuren.

Onrush is op zijn leukst wanneer het een beetje gelijk op gaat en de chaos groot is. De aanstekelijke ouderwetse aankleding versterkt daarbij de sfeer. De soundtrack vol remixes, dubstep en domme voice samples voelt echt alsof het afkomstig is uit een game van vijftien jaar geleden. Het past uitstekend bij de vrolijk geforceerde ‘X-treme sports’-vibe die Onrush nabootst. In de hoogtijdagen van de arcaderacer zou het een beetje clichématig zijn, vandaag de dag is deze ‘edgy attitude’ bijna verfrissend.

Onrush doet zijn best om een ander soort racer te zijn zonder uit het oog te verliezen waarom vrolijke racegames zo leuk zijn. Door de focus niet te leggen op als eerste over de finishlijn te gaan is het spel wel even wennen. Niet alles valt binnen de gameplay meteen op zijn plaats. Andere coureurs uitschakelen voelt in het begin bovendien nog redelijk willekeurig, omdat niet iedere botsing het gewenste resultaat heeft, maar ook dat gedeelte klikt op een gegeven moment. Onrush is daarmee even wennen, maar het heeft uiteindelijk de belofte om een unieke draai te geven aan een genre dat veel meer liefde verdient.

Onrush verschijnt 5 juni voor de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.