1. Ontwikkelaars bespreken toepassing SSD en 3D-audio PlayStation 5

Ontwikkelaars bespreken toepassing SSD en 3D-audio PlayStation 5

Kortere laadtijden, beter geluid

In een nieuwe blogpost laat Sony verschillende ontwikkelaars aan het woord over de SSD en 3D-audio van de PlayStation 5.

Onder andere Insomniac Games, Guerrilla Games, Ubisoft, SIE Japan Studio en IO Interactive leggen uit wat de nieuwe features voor hun games betekenen. Zo maakt de SSD het volgens Insomniac mogelijk om 'bijna direct' naar locaties te fast-travellen in Spider-Man: Miles Morales en zorgt het volgens IO Interactive voor 'gigantische omgevingen' in Hitman 3. In Demon's Souls zou de SSD gebruikt worden om spelers na het doodgaan zo snel mogelijk weer tot leven te brengen.

Wat Sony's Tempest 3D-audio engine betreft noemen ontwikkelaars vooral betere ruimtelijke oriëntatie als voordeel. "In snelle actiegames met verticale gameplay als The Returnal, kan het helpen om de locatie van nabije vijanden of inkomende projectielen te bepalen in het heetst van de strijd", zegt The Returnal-regisseur Harry Krueger.

Tot slot haalt Sony de nieuwe features aan in een nieuwe trailer voor de PlayStation 5. Verwacht wordt dat de console halverwege november lanceert. Een prijs en officiële releasedatum zijn echter nog niet bekend.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik ben erg blij dat Sony zo sterk inzet op 3d audio en de SSD. Dat zijn Imho veel interessanter zaken dan dat teraflops gepraat.
  • @Meta_coola Ze kunnen beter inzetten in FPS, alle games minimale verplichting van 60fps
  • @Zorewin

    Sorry ik ben één van de mensen die 30 fps voor non fighting en racing games niet zo'n ramp vind.
  • @Meta_coola Ik zie al 1 fps drop op 100 fps.. 30 fps voelt aan als een slideshow
  • @Zorewin
    op console zie je dat niet op die manier.

    bij the last of us, god of war, uncharted, red dead, etc etc.. nooit last gehad met 30fps.
    Alles voelt gewoon vloeiend en soepel.

    Bij fps en racers is het mssn anders.

    Al denk ik dat de meeste ps5 titels wel de optie gaan geven voor 60 fps en lagere resolutie met een soort van dlls upscaling.
    En zoals bij nvidia al blijkt is upscalen van 1440 naar 4K qua resolutieverschil zo goed als niet te zien. Dus hopelijk heeft sony ook zo'n goed systeem (maar dat denk ik wel want ze kwamen jaren geleden al met checkerboarding… en nu zullen ze nog wel iets veel geavanceerder hebben)
  • @Meta_coola

    Wat een nonsens.. Xbox series X heeft ook een dedicated 3d audio chip aan boord, sneller dan de hele Xbox x CPU

    En als 2e een Dolby atmos setup valt niet te overtreffen en daar ligt Sony in het stenen tijdperk
  • @Ichabod

    Je 2de stukje dat is nonsens
  • @Meta_coola

    Absoluut niet .. Dolby atmos codec .. klasse headset.en je weet altijd waar enemies zijn online

    Heb je al die marketing praat niet nodig omdat ze niet willen dokken voor licenties
  • @Ichabod

    En jij denkt echt dat Sony's geluidssysteem vele malen inferieur gaat zijn dan Dolby Atmos? Sony weet echt wel waar ze mee bezig zijn. Zal niet zeggen dat ze veel beter kunnen zijn dan Dolby Atmos maar on par met Dolby Atmos zeker wel.
  • @Meta_coola ik heb nu dus een Xbox en speel cod met een gaming headset. Geen atmos codec geïnstalleerd ofzo. Ik hoor nu al precies of er iemand aankomt en waar hij vandaan komt. Hoeveel beter kan dat 3D audio überhaupt zijn dan?
  • @Meta_coola

    "maar on par met Dolby Atmos zeker wel."

    Wat zit je nou onzin uit je duim te zuigen gast. Waar heb je naar Sony's 'revolutionaire' geluid kunnen luisteren dan? Het is niet meer dan een kwestie van niet willen betalen voor een Atmos licentie. En ja, dat is waar de PS4 ook al jaren onder lijdt.

    Uiteraard tellen de teraflops ook niet voor jou. Waarom koop je überhaupt een nieuwe console?
  • @SmartTies
    Devs zijn zeer onder de indruk van de geluidscapaciteiten van de ps5 toch?
  • @Jowy
    Devs noemen het betere ruimtelijke oriëntatie als voordeel. Tov wat? Van de PS4 en het missen van Dolby Atmos? Ik heb zelf nu een One X met 5.1.4 Atmos setup en kan je vertellen dat er niets revolutionairs gaat gebeuren qua geluid wat niet is gedaan door de grondleggers (Dolby) zelf. Het is gewoon een cheap way out van Sony. Ze wilde het niet voor de PS4 betalen en nu hebben ze een soortgelijk iets ontwikkeld wat al ontkracht is door DF als revolutionair zijnde.

    Btw. Devs lullen met volle lof over hetgeen waar ze aan werken. Morgen hebben ze een project voor de Nintendo Switch, dan is het daar walhalla.

    Uiteindelijk hoop ik dat het z'n mannetje gaat staan, want weer een generatie met de lowest sound output is echt naatje voor een console waar zoveel goede exclusieve games op verschijnen.
  • @SmartTies

    Niks dom gelul



    En ik koop nieuwe consoles voor nieuwe ervaringen. Teraflops zijn niet zo bijzonder daarvoor met zoals gfx. Gameplay >>> Story >>>>>>>>> replay value >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> GFX
  • @Meta_coola
    Zeker wel dom gelul. Allemaal aannames en geen harde feiten. Gewoon afwachten wat het gaat worden en hopen dat Sony verrast.
  • @SmartTies

    Die is niet serieus te nemen leeft in zijn eigen Sony / Ubisoft wereld

    Gewoon op reageren en dan negeren
  • @Ichabod Jullie hebben serieus geen 3D audio gehoord volgens mij, sinds het een totaal andere ervaring is dan Atmos. Het hele verschil met 5.1, 7.1 of Atmos als speakers zijnde, is dat je meerdere nodig hebt. 3D audio kan door IEDEREEN gebruikt worden en is geen speciale speaker setup voor nodig. Zeker ook nog een PSVR op je hoofd gehad hier met een koptelefoon? Ik heb zelf een Atmos headset en de ervarning met 3D sound scapes is totaal anders, en kan gewoon met stereo headphones.

    Dat is het verschil wat Sony hier maakt namelijk. Voor iedereen surround sound zonder speciale headset of speaker setup, dat heb je allemaal nodig voor Atmos buiten een headset namelijk. Daarnaast zijn er serieus weinig games die Atmos gebruiken, en zal iedere game 3D audio hebben.

    Luister hier maar eens naar, met een headphone (kunnen ook oortjes zijn):
    https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA
  • @Snake_NL
    Daarom kan je het ook niet vergelijken, omdat het allemaal virtueel is. Hetzelfde als prologic vs 5.1 vroeger. Atmos is daadwerkelijk geluid in een 360° vormige golf om je heen. Dus beter geluid voor degene die het in huis hebben. De welfair editie van Sony is mooi meegenomen voor mensen met een ouderwetse stereo set.
  • @SmartTies Je snapt het volgens mij niet. 3D audio is juist 360 audio namelijk. En je zegt "beter voor degene die het in huis hebben". 3D audio werkt ook het best met een headset, net als dat je meer immersed bent met dolby atmos headset namelijk.

    Een Dolby Atmos headset is ook virtueel en maakt ook geen gebruik van 7 speakers in je headset ofzo of zelfs meer. Een soundbar is ook niet eens de optimale Atmos setup.

    Je weet hopelijk dat Sony hierin de pioneer is qua audio tech. Je kan het mooi proberen te negeren, maar het feit dat iedereen straks 3D audio kan ervaren is breder inzetbaar voor gaming dan Atmos voor gaming.
  • @Snake_NL

    Niet helemaal mee eens… Ik heb een 7.1.4 Samsung qr90 soundbar en wanneer ik ready player one kijk trilt m'n huis.

    Natuurlijk is een dedicated system beter maar denk aub niet te licht over soundbars.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren