1. Onze eerste stappen in de open wereld van Rage 2 – Hands-on Preview

Onze eerste stappen in de open wereld van Rage 2 – Hands-on Preview

Absurdisme en neonkleuren in een grauwe woestenij

Strakke shooter-mechanieken, een Mad Max-sfeertje in een sandbox-wereld en harde actie (al dan niet op vier wielen) zorgen ervoor dat Rage al acht jaar een schare fans heeft. Rage 2 gaat vrolijk verder op de oude voet, maar dan met drie speerpunten die voor vele ambitieuze ontwikkelaars al een doodsteek bleken: meer, groter en langer.

Onze eerste tocht door Rage 2 duurde slechts twee uur, maar dat zou genoeg moeten zijn om een goed beeld te krijgen van de vele activiteiten en locaties die de spelwereld huisvest. De eerste indrukken zijn erg positief, met name wat betreft de (schiet)gameplay en vloeiende actie. Maar op de vraag of een gigantische wereld met typische sandbox-activiteiten is wat er nog aan de Rage-formule ontbrak, kunnen we nog geen antwoord geven.

Rage 2

Ter land, ter zand en in de lucht

Ook Rage 2 lijkt in een bepaald opzicht een liefdesbrief aan de Mad Max-films, vanwege de postapocalyptische setting en de centrale rol voor auto’s. Onze speelsessie begon toepasselijk met een auto-achtervolging: wij in een simpel autootje met mitrailleur en raketaanval, tegelijkertijd rijdend en schietend op een gigantische creatie met talloze wapens en schilden die stuk voor stuk uitgeschakeld dienen te worden.

Actievol is deze achtervolging zeker. Het gigantische voertuig krijgt hulp van allerlei kleinere die we moeten ontwijken en/of opblazen. De bijbehorende explosies zijn een lust voor het oog, maar heel enthousiast worden we toch niet van deze kennismaking met auto-combat. Het is namelijk niets nieuws; wat we hier zien kunnen we al acht jaar lang in de eerste Rage ervaren.

Rage 2

Tot nu komt elk autogevecht namelijk aan op twee zaken: vijanden ontwijken en tegelijkertijd genoeg blijven schieten om schade aan te richten. Er ontbreekt variatie én innovatie. In de volledige game zou daar natuurlijk genoeg ruimte voor moeten zijn met bijvoorbeeld meerdere soorten auto’s, wapens, vijanden en omgevingen, maar daar was in deze preview-versie geen sprake van. In ieder geval kunnen we in Rage 2 ook door de lucht vliegen, iets dat helaas nog niet konden meemaken maar in potentie belangrijk kan zijn voor hoe we ons door de wereld bewegen.

Een weinig verrassende sandbox

Te voet de wereld van Rage 2 verkennen lijkt onmogelijk door zijn grootte, en daarom nemen we na het eerste gevecht gewoon verder in de auto. We krijgen de keuze tussen een paar activiteiten en locaties, variërend van het alom bekende stadje Wellspring, tot een krankzinnige tv-show waarin geweld centraal staat. Onderweg worden we af en toe belaagd door een groepje rondrijdende Raiders, die ook enkele wegen gebarricadeerd hebben en erom vragen een kogel tussen de ogen te krijgen.

Al met al zitten er geen grote verrassingen tussen alle activiteiten en ‘spontane’ gebeurtenissen. Wapendepots die je moet vernietigen, Arks (bekend uit het origineel) die rondzweven en waar net zo lang op geschoten moet worden tot hun schilden falen en ze exploderen, rondjes rijden in autoraces… activiteiten die je al in tig andere sandbox-werelden en -games kunt vinden. Met een Rage-sausje bevalt het ongetwijfeld velen , maar ontwikkelaar Avelanche Studios moet oppassen dat de open wereld niet te veel wordt volgepropt met het soort content die je al jaren in andere games ziet. Aan de basis van dat alles staan namelijk uitstekende schietmechanieken, en het zou zonde zijn als een geflatteerde wereld je daarvan afleidt.

Rage 2

Laat het maar over aan id

De grootste reden dat de eerste Rage een aardige cultstatus geniet, is ongetwijfeld de solide schietmechanieken van id Software. Het schietgeweld in Rage 2 is van alles in deze hands-on preview ook veruit het beste bevallen, want het is de ontwikkelaar gelukt de gameplay sterk te verbeteren. Hoewel we voor de preview slechts drie wapens (exclusief iconische boemerang) konden testen en daar dus niet veel over te melden hebben, konden we vanaf minuut één aan de slag met een uitstekende toevoeging: superkrachten.

Walker, het hoofdpersonage van Rage 2, beschikt over vier speciale krachten die zijn status als eenmansleger versterken. Ten eerste is er een granaat die een zwart gat creëert, vijanden opslokt en vervolgens in de lucht tilt om aldaar schaamteloos afgeslacht te worden. De andere drie krachten komen vanuit Walker zelf: met Ground Slam springt hij omhoog en komt hij hard naar beneden met een verdovende schokgolf, met Shatter beukt hij vijanden en objecten aan de kant en Barrier geeft hem hij een al dan niet draagbaar schild.

Deze krachten zorgen er natuurlijk voor dat je makkelijker door grote groepen vijanden kunt manoeuvreren zonder geperforeerd te worden met kogels. Daardoor sta je in nauwe ruimtes en gangen beter je mannetje en ben je minder afhankelijk zijn van beschutting, om nog maar te zwijgen over de extra creativiteit die je in de gevechten van Rage 2 kunt stoppen. De krachten komen namelijk pas echt tot hun recht wanneer je ze helemaal onder de knie hebt en afhankelijk van elke situatie spelenderwijs aan elkaar rijgt.

Rage 2

Verhaal-revanche?

De meest kritiek kreeg Rage 1 te verduren voor zijn (gebrek aan) verhaal. Er zijn genoeg interessante dingen in de wereld van Rage – van de dynamieken tussen de overlevenden tot mysterieuze technologie – maar het verhaal komt niet helemaal tot zijn recht. Rage 2 moet daar verandering in brengen, zoveel dat we zelfs een pratend hoofdpersonage krijgen: Walker. Zijn stoïcijnse opmerkingen en grove antwoorden passen erg goed bij de al geschifte wereld, maar de kans bestaat dat het verhaal en vooral de personages van Rage 2 iets té geschift worden.

Het tv-programma waarin Walker golven aan vijanden neermaait met zijn geweren doet qua absurditeit bijvoorbeeld direct denken aan Saints Row: The Third. Niet alleen de opzet ervan (een iets te vrolijke gameshow waarin geweld centraal staat), maar ook de hulpjes die aan de zijkant staan. Mannen en vrouwen in wit ondergoed, met verder alleen een gigantisch poppenhoofd op, lijken zo uit Saints Row te wandelen. Op zich een leuke onderbreking van de apocalyptische chaos in Rage 2, maar als dit de norm is voor de rest van de game, dan ondermijnt het mogelijk het verhaal.

Hetzelfde geldt voor de bizarre hoeveelheid neonkleuren die ineens te vinden zijn in de wereld van Rage, een esthetische keuze die bij sommige spelers waarschijnlijk in het verkeerde keelgat schiet en hopelijk voor 14 mei een beetje wordt ingeperkt. Anders bestaat de kans dat de balans verloren gaat tussen de grauwe realiteit van de postapocalyptische wereld enerzijds en de vernieuwde absurditeit en schreeuwerige kleuren anderzijds. Het kan nog beide kanten opvallen.

Balans is dus wat Rage 2 maakt of breekt. Balans tussen de auto- en schiet-gameplay. Balans tussen de jolige gestoordheid van sommige personages en het serieuze verhaal dat aan de game ten grondslag ligt. Balans tussen schreeuwerige trivialiteit in de vorm van neonkleuren en daadwerkelijk meeslepende gameplay. Balans tussen originele activiteiten en locaties en de dertien in een dozijn sandbox-activiteiten die we al van andere games kennen. Als dit alles goed op elkaar wordt afgestemd, overstijgt Rage 2 zijn voorganger direct. De rij- en schietmechanieken waar het allemaal om draait zijn immers nog beter dan voorheen, nu de rest nog.

Rage 2 verschijnt op 14 mei voor PS4, Xbox One en pc. Deze preview is gebaseerd op de pc-versie.