1. OpenCritic plaatst opvallende disclaimer op Cyberpunk 2077-pagina

OpenCritic plaatst opvallende disclaimer op Cyberpunk 2077-pagina

Waarschuwing richting consumenten

Om consumenten te waarschuwen heeft recensie-aggregatorsite OpenCritic een opvallende disclaimer op de Cyberpunk 2077-pagina geplaatst.

OpenCritic is vergelijkbaar met Metacritic: beide sites verzamelen recensies van allerlei media verspreid over de wereld en komen daarmee tot een gemiddelde. Op moment van schrijven staat het gemiddelde van het vorige week uitgekomen Cyberpunk 2077 op 86 procent op OpenCritic.

Dat is opvallend, omdat veel gamers klagen over de kwaliteit van het spel. Vooral op de standaard PlayStation 4- en Xbox One-consoles stuiten spelers op veel bugs. Recensies die vorige week zijn gepubliceerd, zijn dan ook vooral gebaseerd op de pc-versie van de game. Met krachtige hardware draait die versie relatief stabiel.

Om er voor te zorgen dat consumenten niet misleid worden door het gemiddelde cijfer, heeft OpenCritic nu dus voor het eerst in de geschiedenis van de website een disclaimer geplaatst op de hoofdpagina van de game. Deze waarschuwing is specifiek gericht naar mensen met een Xbox One of PlayStation 4 die de game willen aanschaffen.

Het statement leest: "Let op: er zitten grote verschillen in prestaties, de spelerservaring en recensiescores tussen de pc-, next gen-, Xbox One- en PS4-versies. Het OpenCritic-team en diverse critici vermoeden dat ontwikkelaar CD Projekt Red expres de echte status van de game op Xbox One en PS4 heeft proberen te verbergen. Zo konden er alleen vooraf opgenomen beelden van het spel in reviews gebruikt worden en werden er geen recensie-exemplaren van de PS4- en Xbox One-versies geleverd."

Het statement wordt volgens de website in februari 2021 weer weggehaald. Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft zich gisteren verontschuldigd voor de staat van de game en claimt dat mensen via Sony en Microsoft hun geld terug kunnen krijgen. Daarbij wil het bedrijf begin volgend jaar diverse updates voor het spel uitbrengen om de spelerservaring te verbeteren.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me een prima manier om de wat onwetende koper op de hoogte te stellen. Ik kan me zo snel niet herinneren dat er ooit een game was waarbij er zulke verschillen in kwaliteit zaten tussen diverse versies terwijl de game in theorie dezelfde is. Dus ik reken slechte ports van cod naar de nintendo DS van vroeger niet mee.
  • @xevulutionx
    Met de overstap van de 360 naar de One waren er ook diverse titels die op de 360 een stuk minder speelbaar waren. Maar of 't zo erg was als bij Cyberpunk…
  • @xevulutionx

    Shadow of Mordor voor ps3 en 360. Onspeelbaar
  • Wel echt jammer voor de mensen die maanden zo niet jaren hebben gewacht op dit spel.

    Dat ze dan ook bewust alleen pc keys hebben uitgedeeld vind ik echt onacceptabel.

    Wat ik gister al zei: je kan toch niet zo maar iets uitbrengen wat nog niet klaar is? De druk zal wel enorm zijn geweest, maar dit zal je imago toch ook zeker beschadigen.
  • @Luigi1985

    'Dat ze dan ook bewust alleen pc keys hebben uitgedeeld vind ik echt onacceptabel.'

    Dit dus. Ze wisten gewoon dat de reviewscores zouden kelderen als ze de X1 en PS4 versies zouden laten reviewen, dus hebben ze dat expres niet laten doen (incl. doordachte bijbehorende maatregelen, als het alleen mogen delen van pre-rendered beelden, etc.)
    Ook hebben ze maar een select aantal reviewers de PC laten reviewen, om zo de score kunstmatog hoog te houden.

    Wat mij betreft mag deze developer failliet gaan, als ze zich bezighouden met dit soort duistere praktijken… :)
  • En terecht. Wat een wanpraktijken daar bij CDPR zeg…
  • @PietS.
    Wanpraktijken vind ik overdreven.. Cyberpunk is een zeer ambitieus project, en de PS4 en vooral Xbox One strekken dat niet meer. De bottleneck zit denk ik voornamelijk in de CPU, waar het veel lastiger is om even "terug te clocken" (in bijvoorbeeld resolutie) dan bij GPU limitaties.
    Het kost zo gigantisch veel tijd om dan een stabiel product af te leveren op een "beperkte" console, en nogmaals uitstellen was geen optie. Daarnaast worden de prestatie issues erg opgeblazen in de media. Veel mensen boeit het niet als de framerate even onder de 20 fps dipt en ik heb zelf ook mensen gesproken met een originele Xbox die het prima speelbaar vinden (zou het zelf niet kunnen!).
  • @Gaaiz

    Ik vind dat niet overdreven. Deze game is aangekondigd voor de X1 en PS4, dus het excuus het een "next-gen" game zou zijn, zou hier nooit benoemd mogen worden. De next-gen consoles waren nog niet eens in beeld, toen deze game aangekondigd werd…

    Ze hebben op verschillende fronten gefaald: Planning, communicatie, eerlijkheid, etc. Daar zijn geen excuses voor. En het BEWUST niet laten reviewen van de slechtste versies, zegt genoeg over hoe het er aan toe gaat bij CDPR. Lekker je trouwe fans voor de gek houden… In en in triest.
    Check dit maar eens vanaf 09:10 & 14:25, btw (echt bizar):
    https://www.youtube.com/watch?v=mVWJPYKCMco

    Ze hadden de game beter WEER uit kunnen stellen.
  • @PietS.
    Sterker nog, de next-gen patch is nog niet uit.
  • @CerandoX.nl

    Dat zegt ook al genoeg, inderdaad.
  • Ik vind het ook niet overdreven. Ze hebben er alles aan gedaan om beelden en recensies van de ps4/xbox te voorkomen zodat er nog zoveel mogelijk exemplaren verkocht zouden worden. Hoe kun je dit niet anders zien dan wanpraktijken…
  • @Erik07

    Exact.
  • @Gaaiz

    Het is inderdaad een ambitieus project geweest, maar je geeft de PS4- en X1-bezitters wel een dikke middelvinger als je een half product levert. Als ze hier al bang voor waren, hadden ze beter een jaar kunnen uitstellen en deze consoles kunnen overslaan. Vergeet niet dat het gros van de doelgroep juist een PS4 of X1 heeft. Misschien wel 80%. Over een jaar heeft een groot deel van die doelgroep al een next gen console.

    Nee, ik vind dit niet een nette manier.
  • @Luigi1985 @Piet
    Ik zeg niet dat er geen problemen zijn, maar dat er erg "gehyped" wordt op de negatieve aspecten.
    Ironisch is dat ze soms bij DF zeggen dat het op een Switch port lijkt (los van de hangende schermen), en dat vond je destijds geen probleem Piet.

    De voorbeelden die je geeft zijn de ergste punten gevonden die ze blijven herhalen als test, maar staat niet gelijk aan de algehele ervaring.

    Tuurlijk zijn er bugs, maar net als bij andere games van dit formaat komt er een hoop bij release naar boven. Er had inderdaad even mogen worden doorgetest en beter worden gecommuniceerd en geen review exemplaren voor console is een goedkope actie, maar de game is niet "onspeelbaar" of een "half product" en gros van de mensen geniet gewoon van de game. Laat staan dat je wenst dat een developer gelijk failliet gaat. Heb je wel een idee wat je hier zegt?

    Overigens is bij lange na niet 80% van de sales voor deze consoles, al staat dat natuurlijk los van de discussie (het moet gewoon werken).
  • @Gaaiz

    Er zijn meer dan genoeg Switch ports die ik oversla, dus ik weet niet waar je het over hebt. Ook worden een aantal ports (bv. die van Doom Eternal) juist geprezen. Panic Button is een pro in het porten van games naar de Switch.

    Die punten zouden niet eens voor mogen komen en al helemaal niet omdat ze in november nog aangegeven hebben dat de X1 en PS4 versies prima zouden runnen (een dikke, vette leugen dus) en omdat dit gewoon de eerst aangekondigde versies zijn (en de next-gen updates/versies nog niet eens uitgebracht zijn).

    Wacht, wacht, wacht. De developer is ervan op de hoogte dat de X1 en PS4 versies van het spel, bij lange na, niet naar behoren functioneren (en dat alle versies last hebben van bugs).
    Deze versies zijn de versies die de meeste fans/gamers gaan spelen. Ook hier zijn ze van op de hoogte.
    Vervolgens liegen ze dus over het feit dat de games 'goed zouden runnen', laten ze die versies expres niet reviewen om slechte reviewcijfers te voorkomen en ook mogen er geen andere beelden dan pre-rendered beelden gedeeld worden bij reviews (heel slinks) & doen ze achteraf ook nog eens heel verrast, alsof ze niets af wisten van de problemen m.b.t. deze versies. Hier valt geen goed woord over te zeggen. Ze liegen en bedriegen. Niet meer, niet minder. Dat je dit überhaupt kunt verdedigen…
  • @PietS.
    Volgens mij lees je een beetje over mij heen. Ik probeer aan te geven dat je overdrijft qua performance van de game. Met name omdat jij juist degene bent die het niet zo nauw heeft met grafische opties. Er zijn zat issues die voor release gefixed mochten zijn, maar niet op de manier zoals jij dat aan geeft. En ook ben ik het eens met dat de communicatie alles behalve netjes is (overigens is reageren met stukjes als "Wacht, wacht, wacht" erg kinderachtig, over communicatie gesproken).

    De manier waarop jij het brengt is het alsof de game onspeelbaar is, wat simpelweg niet het geval is. Tuurlijk zakt de framerate en en toe compleet in elkaar en kan de game op zeer specifieke locaties even hangen. Maar is dat genoeg reden om de developer zo neer te zetten zoals jij doet? En ze zelfs een faillisement te wensen? Het is niet alsof ze dit hebben uitgebracht en de deur dicht trekken. Er wordt nog steeds keihard gewerkt om de game te verbeteren.

    De PC versie is overigens van alle versies het meest gepreordered, fysiek en digitaal opgeteld. En dan moeten we nog de X / Pro / Series X/S / PS5 meerekenen. Dus het argument dat de basis Xbox One / PS4 het meest gespeeld worden is vooralsnog niet het geval. Nog steeds geen argument in de discussie, maar toch even een opmerking aangezien je het aan blijft halen.

    De Switch ports worden geprezen omdat de hardware zo zwak is en toch speelbaar is, inclusief soorgelijke grafische/framerate dips. Maar bij de Xbox One en PS4 mag dit dus niet?

    Maar nogmaals: Qua communicatie zijn ze inderdaad echt niet netjes geweest. Maar om een hele studio, inclusief alle developers maar even failliet te laten gaan of bestempelen met "wanpraktijken" slaat naar mijn mening nergens op. Tuurlijk, ze hebben dit fout aangepakt. Maar dit gaat een beetje richting brandstapel praktijken die je nu over de hele wereld ziet. Wat hebben we allemaal een dunne huid tegenwoordig zeg..

    Als je de game nu écht onspeelbaar vindt (volgens mij heb jij 'm overigens niet eens gespeeld en ga je mee in de hype). Wacht dan even een paar maanden of vraag je geld terug.
  • @Gaaiz

    Ik overdrijf? Ik heb je letterlijk naar een filmpje gelinkt, waarin de game op 0fps draait, aka, stilstaat… Dips in de 20's en misschien soms zelfs in de 10's kan in hendelen, maar dit is toch echt wat overdreven. Op welke manier (die ik aangeef) doel je?
    En dat 'wacht, wacht, wacht' was een uitdrukking van mijn verbazing. Ik wilde zeker weten dat ik snapte wat je bedoelde.

    En ik zet de developer niet enkel zo neer door alleen de perfomance. Nog veel erger is het huichelachtige gedrag. Ze wisten gewoon af van de problemen m.b.t. de X1 en PS4 versies, hebben deze versies daarom expres niet laten reviewen, hebben zelf aangeven dat deze versies prima runnen (waardoor fans dus opzettelijk op het verkeerde been gezet werden) en achteraf doen ze alsof hun neuzen bloeden. DAT vind ik nog veel erger dan die hele performance issues.
    Ze wisten gewoon dat ze 2 slechte versies uit zouden gaan brengen, maar ze probeerden dit expres te verdoezelen, op meerdere manieren.

    Vind je het gek? Er zijn waarschijnlijk een hoop mensen die overgestapt zijn van de console versie op de PC versie. Die cijfers zeggen na dit hele fiasco natuurlijk bar weinig.

    En dit heeft niets met een 'dunne huid' te maken. Als iemand BEWUST op deze manier liegt en bedriegt (en dan vooral tegen fans), dan mag diegene van mij aan de schandpaal ja.

    En nogmaals: De performance issues zijn vervelend en hadden niet aanwezig mogen zijn, maar het gaat mij veel meer om het opzettelijk bedriegen van fans/gamers.
  • @PietS.
    Die dips zijn dus op specifieke plekken/pijnpunten in de game die Digital Foundry gevonden heeft, en vervolgens gebruiken om te testen/vergelijken. Dat is niet representatief voor de volledige game en simpelweg de manier hoe o.a. DF moet benchmarken. Stabiele situaties vergelijken heb je weinig aan.

    Dat ze qua communicatie en review exemplaren flink wat steken laten vallen ben ik het (nogmaals) eens. En ze worden er terecht op aangewezen in alle hoeken van het internet.

    Het punt dat ik probeer te maken is dat dit een beetje aan het escaleren is, waar ook wat over gezegd mag worden. Met als voorbeeld dat bijvoorbeeld jij aan geeft dat CD Project Red failliet mag gaan. Dat mag jij uiteraard vinden, maar is het dan zo erg als iemand het daar niet mee eens is?
    Ik denk dat ze hun lesje wel geleerd hebben en dit niet snel meer gaat gebeuren bij vooral CD Project Red. Komende tijd zullen ze veel tijd en moeite stoppen in het verbeteren van de game (wat ze sowieso zouden doen), en over wat jaren zie ik graag hun volgende project.
  • @Gaaiz

    Failliet gaan is wat mij betreft overdreven maar de mensen in de top daar mogen van mij wel opstappen vanwege dit soort besluiten.
  • @Luigi1985
    Dat zou een passende oplossing zijn ja. Voor die verantwoording krijgen ze ook betaald. Helaas zie je vaak dat de schuld weer lager in het bedrijf gelegd wordt..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren