1. Ex-ontwikkelaars van verdwenen Rockstar-project Agent spreken

Ex-ontwikkelaars van verdwenen Rockstar-project Agent spreken

Overuren, stress, hoge werkdruk: Werken voor Rockstar San Diego Studios bleek zwaar

In een recent interview met Polygon hebben anonieme oud-werknemers van de Rockstar San Diego Studio aangegeven dat de ontwikkeling van de gecancelde game Agent minder soepel ging dan de bedoeling was. Achter de schermen moest het team te hard werken, draaiden ze veel overuren en sommige medewerkers stopten zelfs vanwege stress. Eén medewerker zei dat er ook een soort angstcultuur heerste.

Oud-medewerkers hebben verklaard dat hun werk aanzienlijk veranderde toen Rockstar Games Angel Studios overnam. Het verschil tussen de twee bedrijven bleek namelijk erg groot. Volgens de medewerkers behandelde hun oude baas en oprichter van Angel Studios, Diego Angel, de medewerkers als familie. Hij deelde op vrijdagen zelfs tequilashots uit.

Bij Rockstar Games was de sfeer zeer anders. Volgens de oud-medewerkers heerste het gevoel dat ze zich moesten bewijzen tegenover Rockstar. Ze kregen een game die ze moesten ontwikkelen genaamd Agent. Die moest zich afspelen tijdens de koude oorlog en de speler werd geconfronteerd met spionage, politieke spelletjes en paranoia. De werknemers moesten met Agent bewijzen dat ze het geld dat aan Angel Studios was uitgegeven waard waren. Dit ontstond volgens een van de oud-medewerkers ook door onenigheid binnen Rockstar. Sommige medewerkers van Rockstar vonden namelijk dat er teveel betaald was voor Angel Studios.

Agent

Het was stressvol voor de medewerkers. Ze moesten eigenlijk altijd overuren draaien en er werd van ze verwacht dat ze pas naar huis gingen als het echt tijd was om te slapen. Zo hadden de medewerkers vaak werkdagen van zestien uur en moesten ze in de weekenden doorwerken. De stress werd velen teveel, maar niemand wilde weg.

“Je wilde op de een of andere manier toch graag bij Rockstar Games horen”, zegt een oud-medewerker. Dit was alleen niet zo makkelijk. “Met mensen aan de top die geloven dat iedereen vervangbaar is behalve zijzelf, werk je constant met een soort angst. Dit is niet goed voor mensen”, geeft een oud-medewerker met hoge functie aan. “Verder had iedereen liefde voor het ontwikkelen van games, maar het was gewoon moeilijk om het tempo bij te houden.“

Rockstar

Leegloop

Na ongeveer een jaar werk aan de game, verliet producent Luis Gigliotti de studio om als manager voor Concrete Games te werken. Kort daarna verliet een groot deel van zijn voormalige team óók Rockstar Games om voor Concrete te gaan werken. Rockstar Games compenseerde dat tekort door een deel van het team dat aan Red Dead Revolver werkte op Agent te zetten.

De stekker werd uiteindelijk abrupt uit Agent getrokken. “We gaan wat anders doen. Verzamel al het werk en ga je uren vanaf nu in Red Dead Revolver stoppen”, werd gesteld. En zo werd het technische deel van Agent van de een op andere dag alsnog in Red Dead Redemption gestopt.

Inmiddels is Agent geheel ter ziele gegaan. In 2016 werden de rechten voor de naam Agent nog vernieuwd door Take Two, zodat ze het werk aan de game voort konden zetten. De studio heeft echter inmiddels officieel aangegeven dat Agent geannuleerd is. Ook op de site van de United States Patent and Trademark Office staat dat het project verlaten is.

Red Dead Redemption 2

Red Read Redemption 2 crunch

Eind vorig jaar kwamen ook soortgelijke berichten over 'crunch-tijd' (hoge werkdruk) bij Rockstar Games aan het licht. Toen liet Kotaku meerdere (oud-)werknemers van Rockstar aan het woord die hebben gewerkt aan Red Dead Redemption 2.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Hmmm, fijne werkgever dat Rockstar
  • Rocksterren hebben het druk en verliezen zichzelf vaak in de drank en drugs.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren