1. Overwatch Archives Retribution – Een duik in de archieven van Overwatch
Overwatch
85% hot!
0 members volgen dit
0 members willen dit
9 members hebben dit

Overwatch Archives Retribution – Een duik in de archieven van Overwatch

Overwatch is al bijna twee jaar een kleine obsessie van mij en die obsessie is redelijk veelzijdig. Ik geloof niet dat ik eerder een game zo lang zo fanatiek heb gespeeld, maar Overwatch heeft het voor elkaar gekregen. Wanneer je eenmaal in het universum van Overwatch zit, dan is er om de zoveel weken een piekmoment in de vorm van de jaarlijks terugkerende evenementen.

Vorig jaar hadden we rond deze tijd Uprising, een terugblik op een stukje belangrijke geschiedenis van het superheldenteam van Overwatch. Dit event was zo tof en uniek omdat het voor de eerste keer mogelijk was om een soort verhalende missie te spelen. In een aangepaste versie van de map King’s Row was het nu mogelijk om met een team van vier het op te nemen tegen een horde kwaadaardige robots. Het was niet alleen een leuke afwisseling op de competitieve gameplay van Overwatch, maar ook een interessante inkijk in de wereld van Overwatch voordat de hele organisatie uit elkaar viel.

Verboden missie

Het Uprising-evenement heeft dit jaar een iets algemenere noemer gekregen met Archives, maar ook deze keer belooft het net iets meer van de wereld van Overwatch te laten zien. De player-versus-environment missie heet Retributtion en draait deze keer om de schaduworganisatie die de vuile klusjes van Overwatch opknapt.

Het laat zich ook wel raden dat de norse Reaper (toen nog gewoon Gabriel) aan het hoofd stond van de geheime operaties van Blackwatch. Ook Retributtion is belangrijk binnen de lore vanwege de impact die de missie had op Overwatch als organisatie. Het doel om een belangrijk kopstuk van de criminele organisatie Tallon te ontvoeren verloopt niet helemaal volgens plan en heeft uiteindelijk als gevolg dat het illegale werk van Blackwatch ook voor de buitenwereld bekend wordt.

Divers en herspeelbaar

Het achtergrondverhaal rond deze missie belooft genoeg informatie op te leveren voor Overwatch-geleerden, maar misschien nog wel interessanter is de gameplay in de missie zelf. Voor het eerst neem je het in Overwatch namelijk op tegen de voetsoldaten van Tallon. Deze figuren lijken op het eerste gezicht een beetje op de al bestaande helden, maar steken daadwerkelijk anders in elkaar. Zo duikt de Assassin bovenop je, waarna je pas uit haar greep kan ontsnappen wanneer je geholpen wordt door een teamgenoot. De Heavy is ook een vijand die met samenwerking verslagen moet worden. Deze soldaat is traag, maar bijzonder taai, waardoor de ene helft van het team hem af moet leiden en de andere helft hem het beste van achteren aan kan vallen.

De standaard selectie van personages in deze missie bestaat uit Reaper, McCree, Genji en Moira, maar net zoals in Uprising is het ook mogelijk om de missie met andere samenstellingen van heroes te spelen. Specifieke combinaties leveren zelfs kleine variaties op in de missie.

Beperkt houdbaar

Er is daarnaast nog een reden te bedenken om Retribution nog een keer te spelen. De missie speelt zich namelijk af op een compleet nieuwe locatie. Rialto is de naam van de in Venetië gesitueerde map en in deze PvE-missie heb je voor het eerst de mogelijkheid om hier rond te lopen. Over een paar weken wordt er namelijk een payload-variant van Rialto uitgebracht. Speel je op de testservers van Blizzard, dan kun je hem waarschijnlijk al iets eerder checken.

De tijd en moeite die in Retribution is gestoken doet bijna vermoeden dat ze bij Blizzard van plan zijn om Overwatch meer ruimte te geven voor verhalende gameplaymodi die wat minder competitief in elkaar steken. Toch zijn de PvE-missies van Overwatch maar een paar weken per jaar te spelen, voordat ze ingewisseld worden voor de reguliere speelstanden. Waarom in hemelsnaam? Onlangs kreeg ik de kans om deze vraag aan de director van Overwatch zelf te stellen.

Kaplan’s oordeel

Jeff Kaplan heeft een vrij mythische status onder spelers van Overwatch – hij is verre van het meest uitbundige figuur die je hoort spreken in de game-industrie. Achter Kaplans timide voorkomen schuilt namelijk een intense passie voor ‘zijn’ game, wat ook wel blijkt uit het uitgebreide antwoord dat hij op iedere vraag geeft.

De reden dat Overwatch niet het hele jaar door deze toffe missies aanbiedt is eigenlijk heel erg voor de hand liggend. Met een constante beschikbaarheid zouden deze speelstanden op den duur alleen maar gaan vervelen. Die ervaring heeft het team tenminste opgedaan na jaren gewerkt te hebben aan andere games die ook balanceerden tussen PvP en PvE. Denk bijvoorbeeld aan World of Warcraft en Diablo. Kaplan vindt het een enorm compliment dat spelers deze speelstand het hele jaar door willen spelen, maar het lijkt hem en de rest van het team geen goed idee. Het moet wel een beetje bijzonder blijven.

Een jaar in de maak

Toch knelt dat antwoord wel een beetje, want de aandacht, het oog voor detail en de inspanning op technisch gebied die overduidelijk in Retribution zijn gestoken maken het bijna zonde dat het maar zo beperkt speelbaar is. Volgens Kaplan zelf is de Overwatch-engine helemaal niet gemaakt voor het simuleren van AI-tegenstanders, waardoor deze missies veel meer werk voor de ontwikkelaar zijn dan de andere events.

De minutieuze planning van dit nieuwe event (Kaplan bekende dat het team een maand na Uprising al begon met werken aan Retribution), van de nieuwe tot de terugkerende speelstand en de uitstekende skins (Blackwatch Moira en Yakuza Hanzo!), maken dit hoe dan ook een heel mooi moment om weer terug te keren naar Overwatch. Als je de game net zoals ik nog fanatiek speelt is het echter ook een excuus om gewoon weer heel veel Overwatch te spelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Toffe game. Kut community.

    Dus PvE gamemodes zijn van harte welkom. Ik zou graag meer PvE gamemodes spelen waar je credits kan verdienen voor gouden wapens. Achja, dat is het doel van het spel helaas niet.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren