1. Nieuw PEGI-label toont of er in-game aankopen in spel zitten

Nieuw PEGI-label toont of er in-game aankopen in spel zitten

Moet voor het einde van het jaar op hoesjes verschijnen

PEGI is verantwoordelijk voor het geven van leeftijdsclassificaties aan games in Europa. Het gaat nu ook labels toevoegen aan games die in-game aankopen hebben.
Dit label moet op de verpakking van games verschijnen waar spelers op wat voor manier dan ook aankopen met echt geld in kunnen doen, zoals microtransacties. Tegen het einde van het jaar moet het aan alle games in Europa die hier onder vallen toegevoegd zijn. PEGI voegt het al wel toe aan digitale versies van games.


PEGI hoopt hier vooral ouders die games voor hun kinderen kopen mee op de hoogte te stellen wat er allemaal mogelijk is in een spel. De instelling toont al langer op de hoesjes van games of er bijvoorbeeld geweld of seks in een game zit.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Mooi! Goed nieuws voor ouders die zelf niet gamen. Ik begrijp niet dat we het zover hebben laten komen. Het zijn gewoon free to play modellen in full priced games.
  • @CerandoX.nl

    Tsjah ik vind het ook jammer dat het gebeurt, maar het is gewoon de tijd waarin we leven. Alles staat en gebeurt online en in game. Het zijn de Marsen en de Twixen bij de kassa die we nu voorbij zien komen als we lekker een spel aan het spelen zijn.

    Zo'n label vind ik wel goed.
  • @CerandoX.nl ik ben het niet helemaal eens met deze mening. Ja er zitten in veel games micro transacties om extra geld te verdienen maar deze zijn ook deels noodzakelijk voor bedrijven om winst te maken.

    Als je kijkt naar de prijsontwikkeling van games de afgelopen 20 jaar dan zie je dat de oude PS1/PS2 games nagenoeg even duur waren als de huidige PS4 games bij release. Dit terwijl de ontwikkelingskosten van nieuwe games explosief zijn gestegen (even uitgaande van de triple AAA games, indies is uiteraard een heel ander verhaal). Ik heb geen accurate cijfers maar via google kom ik op deze getallen een PS1 game koste om te ontwikkelen circa 1 miljoen dollar, een ps2 game tussen de 5 en 10 miljoen (met natuurlijk mogelijke uitschietsers) een PS3 game tussen de 18 en 28 miljoen en een PS4 game rond de 60 miljoen dollar. Daarnaast heb je natuurlijk ook kosten voor marketing, licenties etc.

    Daarbij komt dat vroeger als een game uit was er nagenoeg geen ontwikkelingskosten meer aan vast zaten. Nu heeft tegenwoordig elke game wel iets van online functionaliteit en voor langere tijd ondersteuning middels updates (deels noodzakelijk maar ook deels om (gratis) extra dingen toe te voegen om een game "fris" te houden).

    Uiteraard wordt een deel gecompenseerd door de markt aan gamers die gegroeid is. Maar ook het aanbod is een stuk groter dan vroeger en dan is er ook nog concurrentie met mobile games. Dit maakt het ook weer noodzakelijk dat de marketingsbudgetten groter zijn dan vroeger.

    Er zullen vast weer tig games genoemd worden die dat geld 10 keer terug verdienen als ze een succes zijn maar elke ontwikkelaar heeft zijn eigen hits en flops. De totale verkoop van alle games zorgt er uiteindelijk voor dat een ontwikkelaar in staat is om nieuwe te maken.
  • @Meccorr
    Dan zijn wij het gewoon niet eens met elkaar, want het is wel degelijk een model dat wij een aantal jaar geleden nog als een free to play model zouden bestempelen.

    Games zijn duurder om te maken, maar de afzetmarkt is idd evenredig gegroeid en dus ook het aantal verkochte exemplaren per game. Dit is al helemaal zo bij AAA games die heel veel geld kosten om te maken. De concurrentie is trouwens helemaal niet zo veel gegroeid. Ja er zijn veel indie en mobiele games bijgekomen, maar die spreken over het algemeen een andere doelgroep aan en los van dat is de afzetmarkt van AAA games gewoon zoals eerder gezegd gegroeid.

    Kijk maar gewoon naar de cijfers van Ubi, EA of Activision.

    Die microtransacties zijn gewoon pure winst, het heeft helemaal niets te maken met terugverdienen van de ontwikkelingskosten of investeringen voor het maken met nieuwe games. Nou juist de games die dit geld het minst nodig hebben voor investeringen of ontwikkelingskosten hebben de meeste microtransacties. Indie devs zijn hier extreem voorzichtig mee, terwijl het risico veel groter is voor hun om een game te maken.
  • @CerandoX.nl

    Bungie en microsoft kan je daar voor bedanken (Halo 2)
  • Net als alle andere labels zal het amper helpen.
  • oftewel; op elk game hoesje komt nu zo'n logo…
    Tenminste, als DLC hier ook onder valt?
  • Waarom geen icoontje van een wolvenkop?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren