1. Phil Harrison vertelt over internetsnelheid Google Stadia

Phil Harrison vertelt over internetsnelheid Google Stadia

En geeft toelichting over eventuele twijfels

Eindelijk is bekend wat Google zou presenteren tijdens de Game Developer Conference. En het is goed nieuws: Google komt met een streamingdienst genaamd Stadia. Deze dienst maakt het mogelijk om games van hoge kwaliteit in een Chrome browser te streamen. Aan Kotaku vertelt het bedrijf wat voor internetsnelheid je nodig hebt.

Stadia

In een interview met Kotaku geeft Phil Harrison, vicepresident van Google, toelichting over het een en ander. Zo geeft Harrison aan dat voor een resolutie van 1080p en 60 frames per seconde 25 megabits per seconde nodig zijn. “Eigenlijk minder zelfs, maar dit raden we aan”, aldus Harrison. "Met de innovaties tot nu toe hopen we een resolutie van 4K te bereiken met een bandbreedte van 30 megabits per seconde. Kan jouw apparaat dat niet aan, dan wordt de beeldkwaliteit gewoon iets minder." Ook zegt hij dat het onmogelijk is om de dienst te gebruiken zonder een internetverbinding.

Om de dienst op je televisie te gebruiken is het van belang dat je een Chromecast hebt. Google verwacht dat er meer televisies op de markt komen waar Chromecast standaard in zit. Je kunt hierop alleen een Stadia-controller aansluiten. Het is wel mogelijk om een andere controller op bijvoorbeeld je pc te gebruiken. Verder kun je je Google-account gebruiken voor Stadia.

Google Stadia

Twijfels

De presentatie bevatte een hoop informatie, maar heeft ook veel luisteraars met vragen achter gelaten. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de toekomst van games? Want als alles tegenwoordig online gaat, is het makkelijk om slecht lopende games te verwijderen van de servers, waardoor games in theorie minder goed bewaard blijven.

Volgens Harrison is Stadia juist dé manier om games te behouden. “Als een game na een langere tijd minder gespeeld wordt, betekent dat niet dat de game volledig verdwijnt. De back-up en de gegevens bestaan nog steeds”, zegt Harrison. Harrison geeft ook aan dat hij inziet dat spelers de game fysiek willen als ze hier geld voor betalen. “Maar dat is nou eenmaal hoe games gemaakt zullen worden in de toekomst.”

Niet iedereen heeft vertrouwen in Stadia. Sommigen zijn bang dat Stadia weer een wilde ambitie van Google is, net zoals Google+. Harrison stelt deze mensen echter gerust. “Dit is geen oppervlakkig project dat we even gestart zijn. Er hebben hier veel mensen aan gewerkt en er zit ontzettend veel tijd in. Dit project representeert duizenden mensen binnen ons bedrijf”, licht Harrison toe.

Google streeft ernaar om de krachtigste streamingdienst ter wereld aan te bieden. Op de vraag of een soort Netflix-dienst eraan komt kon Harrison alleen zeggen: “Daar vertellen we van de zomer meer over.” Harrison bevestigt niet of dit op E3 is.

Hoeveel de dienst gaat kosten is nog niet bekend. Nieuwsgierig naar meer? Check dan de hele presentatie hieronder.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • 1080p 60fps is 25mbit en 4k is 30mbit? Je zou denken dat je ongeveer 4x zoveel nodig zal hebben. 80 tot 100mbit?
  • @Dutchy_d
    De video zal worden gecomprimeerd. Qua data scheelt dat heel veel, maar voor het oog relatief weinig. Al is het meestal wel te zien..
  • “Maar dat is nou eenmaal hoe games gemaakt zullen worden in de toekomst.”

    Nou, we gaan het zien.
  • Dat alleen de Stadia controller te gebruiken is op de TV is wel een gierige actie. Ik snap dat Google hier een geweldige dienst aanbiedt, maar dit vind ik wel ontzettend vaag.

    Zelfs de Steam-Link App in je TV kan met een 3rd party controller.
  • Service discontinued. Here's a link about how to save your data. ;-)

    Het is misschien het proberen waard, maar ik ben voorzichtig. Leuk die latency cijfers enzo, maar er zijn verschillende factoren die het kunnen verergeren.

    Het vernieuwende aspect moet dan o.a. komen uit 4K 60FPS, alleen dit werkt nu nog niet op Stadia. Daarnaast is de beeldkwaliteit altijd nog minder via streaming dan lokaal de game renderen. Het voordeel van dat alle spelers op dezelfde server spelen in MP games wordt dan ook teniet gedaan door de negatieve aspecten.

    Eerst zien dan geloven.
  • Phill Spencer van Microsoft heeft ook gereageerd op Google Stadia.

    Hij is onder de indruk, maar niet verast. Microsoft is hier al 2 jaar mee bezig. Hij verwelkomt Google als competitor die samen met Microsoft wilt strijden voor de 2 Miljard gamers wereldwijd. Plus dat Microsoft op E3 hun plannen bekendmaken.

    Even in andere woorden hoe ik het opvat. Microsoft ziet de toekomst ook in de cloud.
  • @Newgamessuck
    Dat Microsoft de toekomst ook in de cloud ziet is dan ook niet iets nieuws ofzo.

    Sony ziet de toekomst ook in de cloud, anders hadden ze in 2015 nooit PlayStation Now gelanceerd. Deze service is in vergelijking met de rest al up and running.

    Daarnaast zijn er nog veel meer grote bedrijven bezig hiermee.
  • @CerandoX.nl

    True. Dit is iets wat we al heel lang aan zagen komen (meeste van ons hier iig). Alleen door deze google bom is het startschot gegeven dat het serieus hier en nu is.

    Ik ben hyped. Niet voor deze cloud service, maar als volger van deze business en wat het gaat veranderen.
  • @Newgamessuck
    Ik kan niet zeggen dat Google het startschot heeft gegeven, omdat Sony het al bijna vier jaar aanbiedt via PlayStation Now. Hoewel dit natuurlijk begonnen is met PS3-games en er nu wat PS4-games bij beginnen te komen. Nog geen echte nieuwe releases op die service.

    Daarnaast hoop ik dat Microsoft verder is dan Google.
  • @CerandoX.nl

    Mijn mening hierover (geen feit dus en heel ver vooruitkijkend). Google en Amazon gaan dit slopen. Microsoft, Sony en Nintendo zullen langzaamaan verdwijnen als de 3 grote platformhouders.

    Waarom ik dat denk?

    Dat streaming de toekomst was daar geloof ik sowieso in, maar sinds ik Google gister zag met de youtube integratie….Damn, dat is groots. De enige die daaraan kan tippen is Amazon als eigenaar van Twitch.

    Microsoft is groot in de cloud business, maar al die streamers maken gratis reclame voor Google en amazon. Ik zie op dit moment niet hoe microsoft mee kan met amazon en google. Maar als iemand van Nintendo, Sony of Microsoft mee kan gaan is het wel microsoft. Wie weet komen die nog met een geniaal idee.

    Ik zie Nintendo als een van de belangrijkste en meest winstgevende 3rd party die vele knaken gaan verdienen en exclusiviteit op de hoogst biedende platform. Sony vind ik lastiger te voorspellen. Ik zie Sony wel een poging doen, maar zie niet hoe ze Google Amazon en mischien Microsoft kunnen evenaren.

    Disclaimer: Grote korrel zout. Toekomst voorspellen kan niemand, maar dit is hoe ik het op dit moment zie op de lange termijn.
  • @Newgamessuck

    Prima voorspelling. Dikke duim
  • @Newgamessuck

    Ik zie eerder Google en Amazon falen en Microsoft als grote winnaar. Ik denk dat ze een betere service gaan bieden dan Amazon of Google, maar ook dit is op gevoel. Daarnaast kan een bedrijf nog zo groot zijn en nog zulke grote ambities hebben en nog is dat geen garantie voor succes. Iets wat Google keer op keer bewijst. Dus Sony en/of Nintendo zouden hier ook makkelijk als winnaar uit de bus kunnen komen. Al denk ik niet dat Nintendo deze strijd überhaupt aangaat in de komende jaren.

    PS: Je hoeft niet specifiek te zeggen dat het jou mening is hoor. Ik weet dat sommige hier raar overdoen, maar we discussiëren nooit echt over feiten, maar altijd over meningen. ;-)
  • @CerandoX.nl Maar vele van dit soort bedrijven hun Core-business is toch geen gaming? Ik zie ze allemaal niet echt falen maar dat het misschien soort Spotify, Tidal, Deezer, Youtubemusic, Napster, allemaal cloud gaming diensten worden. Sony heeft al aangegeven dat ze het PSN-netwerk willen veranderen in een entertainment netwerk met films muziek games who knows? We gaan we allemaal richting de wolken wordt wel erg spannend…Games die 10 jaar of langer support kunnen krijgen een rainbow six siege waar je nooit meer een update of patch voor hoeft te downloaden…Alleen als je geen internet hebt en ook geen mobiel bereik kan je weer terug naar een potje mens erger je niet!
  • @Newgamessuck Ik ben het met je eens dat streaming 100% de toekomst wordt, maar ik vraag me af met de komst van cross-platform games zullen dan de exclusive games uiteindelijk ook verdwijnen en alleen maar tijdelijke exclusives voortbestaan? In de muziek genre is dat ook het geval "soms"… Wie weet ik ben heel erg blij met deze ontwikkeling binnen 10 jaar en met de komst van 5G gaat een hoop veranderen, niet alleen in de gaming-wereld.
  • @Newgamessuck
    Benieuwd hoe dit gaat bestaan naast elkaar. Gaan dit services zijn die in elkaar overlopen qua content en hardware, of worden het echt keihard concurrerende diensten?
  • @That Mr Awesome

    Aangezien Phil het over 2 Miljard gamers heeft…………..

    Ik denk dat ze vooral veel nieuwe klanten/gamers/casuals denken te vinden via de cloud, omdat het betaalbaar zal zijn voor een veel grotere groep. Denk alleen al aan India.

    Helemaal de komende jaren denk ik dat Consoles gewoon nog naast cloud blijven bestaan. Waar cloud keihard groeit en consoles nagenoeg gelijk blijven of zacht teruglopen qua sales.
  • @Newgamessuck

    Ik weet niet hoe het met Nintendo zit Maar naast MS en Google ziet Sony ook heel erg veel heil in de cloud. Dus MS heeft niet alleen Google als competitor qua cloud gaming maar ook nog steeds Sony.
  • @Meta_coola

    CEO van Nintendo heeft al aangegeven dat Nintendo zich kan voorstellen dat het in de toekomst geen consoles meer maakt en flexibel is als het nodig is.

    Ik verwacht dat als de sales echt zwaar teruglopen dat Nintendo als 3rd party in de cloud gaat. Niet de toekomst die ik graag zie voor Nintendo, maar het zou mij niet verbazen.

    Helemaal als de piece of the pie 2 miljard gamers is kan dat nog winstgevender zijn ook. Ik zie Nintendo (in zijn eentje) niet concurreren in de cloud met Google en Microsoft.
  • @Newgamessuck

    Waarvoor koopt men een Nintendo console? Voor Nintendo games natuurlijk.

    Nintendo heeft de sterkste gamemerken van de industrie onder haar dak. Wat weerhoudt Nintendo om hun eigen service op te zetten en daarnaast ook gewoon dezelfde third party games aan zal bieden als Microsoft?

    Nintendo kon hier nog wel eens als “winnaar” uit gaan komen. Zij zijn by far het sterkste merk uit de industrie. Het gaat erom wat je aan games kunt aanbieden, de hardware issue is weg.

    Echter verwacht ik alleen maar verliezers. Er komt versplintering en je hebt straks wel 5 of 6 abbo’s nodig om alle games te kunnen spelen. Kijk maar naar de versplintering onder films…iedereen wil een stukje van de taart.
  • @Ramirez

    We kunnen allemaal de toekomst niet voorspellen natuurlijk. Ik ook niet. Maar als ik een poging moet doen zie ik het nintendo niet eens proberen.
    Al helemaal niet als winnaar eruit komen. Amazon, microsoft en google zijn koning van de cloud. I know, netflix gebruikt ook gewoon de amazon cloud, maar netflix had wel een headstart van bijna 10 jaar.

    Maar het kan natuurlijk dat jouw scenario uitkomt en Nintendo het gaat proberen en het aanslaat. Imo is Nintendo Niche. Als Phil het heeft over een markt van 2 Miljard gamers……Hoeveel daarvan hebben iets met Nintendo? 20 miljoen (1% dus)? Qua infrastructuur zie is ze zeker niet leiden.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren