1. Project Scarlett legt geen focus op virtual reality

Project Scarlett legt geen focus op virtual reality

Daar heeft de consument geen behoefte aan

Volgens Xbox-baas Phil Spencer wordt er geen focus gelegd op virtual reality bij de Project Scarlett, de volgende generatie Xbox-console.

Tijdens het X019-evenement in Londen heeft de Australische website Stevivor een gesprek gehouden met Spencer over de volgende generatie van Xbox. In het gesprek werd onder andere de visie van Microsoft met betrekking tot virtual reality besproken. Uit het gesprek blijkt dat Microsoft een standvastige houding heeft aangenomen als het hierom gaat. Er is volgens Spencer een prominent tekort aan vraag vanuit de consument naar vr-mogelijkheden en om die reden ligt de prioriteit van Project Scarlett niet bij deze technologie.

project scarlett

Dit betekent dat de houding van Microsoft enigszins is veranderd in de afgelopen jaren. Het bedrijf gaf in 2016 nog aan van plan te zijn om vr-ervaringen te implementeren bij de Xbox One X (toen nog bekend als Project Scorpio). Spencer verklaarde later in het gesprek waarom dit standpunt binnen de organisatie veranderd is.

"Ik heb een aantal problemen met vr, het werkt isolerend en ik vind dat games een vorm van gemeenschap zijn, het is een gezamenlijke ervaring. Wij reageren op de de behoefte van de afnemer, en niemand vraagt om vr", verklaart Spencer.

Vooralsnog lijkt het er dus op dat er weinig tot geen vr-aspecten aanwezig zijn bij de volgende console van Microsoft, maar zeg Spencer sluit het zeker niet uit "Ik denk dat we er echt wel naar toe gaan, uiteindelijk, maar goed, dat is niet waar de focus ligt", aldus het hoofd van Xbox.

Spencer heeft eerder aangegeven waar de focus wél ligt voor de Xbox Scarlett. Zo sprak de man uit dat Microsoft zich gaat richten op backward compatibility-mogelijkheden, zowel voor games als controllers. Verder gaf de bekende woordvoerder aan dat het bedrijf all-in gaat met de volgende generatie Xbox en dat er is geleerd van fouten uit het console-verleden wat betreft prijs en kracht van de hardware.

Wil je weten wat er tot nu toe allemaal bekend is over Project Scarlett, klik dan hier.

Dit artikel delen

Over de auteur

Cody van den Bogert Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Enorme Zelda-fanaat en Mr. Fifa. Kan het niet laten om games op het moeilijkste niveau te spelen. Wacht nog steeds op Skate 4...

Reacties

  • Jammer, gemiste kans!
  • @WinNow
    Waarom precies? De kans is nogal groot dat als VR daadwerkelijk weer een sprong omhoog maakt men gewoon de toevoeging kan doen dat het apparaat het draaiende krijgt. Daar zal genoeg power voor aanwezig zijn. Ik had op zich nog wel interesse in VR maar aanbod aan games is erg matig en ik ken vrijwel niemand die hier als gamer echt mee bezig is of nu op zit te wachten.
  • Net als 3D televisies vind ik VR (in de huidge vorm) nog een gimmick. De markt zal wel groter worden voor VR, maar voorlopig is het mijn inziens nog een losse vorm van entertainment.
    Ben blij dat Microsoft nu de focus heeft op het systeem, en niet op accesoires als deze. De Kinect flop zit nog in het geheugen… Later VR opties toevoegen kan altijd nog.
  • @Gaaiz Juist!
    De vlucht die VR heeft gemaakt is een veel tragere dan dat ik in eerste instantie gedacht had. Wellicht ook door de niet al te rijke aantallen lekkere games ervoor. Ik vond het tof dat Sony het probeerde maar inmiddels is duidelijk dat er maar weinig spelers intensief mee bezig zijn en t aanbod aan games is ook enorm beperkt. Ik moest er zelf ook erg aan wennen & vond de grafische stap terug (met ding op hoofd) best shocking. Ook werd ik misselijk. Dat laatste schijnt na gewenning beter te worden.
  • @Gaaiz

    'Net als 3D televisies vind ik VR (in de huidge vorm) nog een gimmick.'
    Exact. Ik zei dit aantal jaren al, hier op IG en toen werd ik uitgelachen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren