1. Dit zijn de specificaties van de PlayStation 5

Dit zijn de specificaties van de PlayStation 5

Bekijk de presentatie van Sony's Mark Cerny terug

Sony heeft de specificaties van de PlayStation 5 vandaag onthuld tijdens een online presentatie.

De focus op de specificaties van de aankomende Sony-spelcomputer ligt op een state-of-the-art custom design gecombineerd met gebruikersgemak voor ontwikkelaars. Het is de bedoeling dat ontwikkelaars die bekend zijn met PS4-hardware ook gemakkelijk games voor de PlayStation 5 kunnen ontwikkelen.

CPU en GPU

De PlayStation 5 heeft qua grafisch geheugen 16GB GDDR6 - gelijk aan de Xbox Series X. Ook de CPU is vergelijkbaar, al heeft de PS5 een lagere kloksnelheid ten opzichte van de Series X (3.5 GHz ten opzichte van 3.8 GHz). De GPU draait op 10.28 TFLOP's met 36 compute units op 2.23 GHz, in vergelijking met 12 TFLOP's met 52 compute units op 1.825 GHz voor de Series X.

Puur gebaseerd op de cijfers wint de Series X dus in beide instanties, al moet in de praktijk blijken hoeveel verschil dit maakt. Daarbij kiest Microsoft met de Series X voor vaste kloksnelheden, terwijl de PS5 juist variabele kloksnelheden heeft, waardoor er meer kracht voor andere processen beschikbaar is.

Laadtijden en opslag

De PlayStation 5 moet wel snellere laadtijden krijgen in vergelijking met de Series X. Beide consoles hebben 16GB GDDR6 op 265-bit aan geheugen, maar de PS5 kan 5.5 GB per seconde inladen voor raw data en 8 a 9 GB per seconde voor gecomprimeerde data. Dit ten opzichte van de Series X, waarbij 2.4 GB per seconde voor raw data en 4.8 GB per seconde voor gecomprimeerde data mogelijk is. In theorie zou dat de PS5 ongeveer twee keer zo snel maken als de Series X.

De PlayStation 5 bevat een SSD-schijf met 825 GB aan schijfruimte, ten opzichte van 1 TB aan SSD-schijfruimte op de Series X. Waar die laatstgenoemde console uitgebreid kan worden met meer schijfruimte via custom gemaakte SSDs, kan de PS5 in principe met elke NVMe SSD-schijf uitgebreid worden. Deze moeten van te voren wel goedgekeurd worden door Sony om snelle datatransfers te garanderen. Via een usb-ingang kan ook een HDD aangesloten worden. Sony zegt een nieuwe techniek te hebben ontwikkeld die games minder groot maakt, waardoor 825 GB aan schijfruimte voor veel spelers genoeg zou moeten zijn.

3D-audio

Het bedrijf legt ook de nadruk op 3D Audio, dat mogelijk wordt gemaakt met de Tempest Engine. Hierdoor moet het voor ontwikkelaars makkelijk worden om geluiden precies vanaf de juiste locatie te laten komen, zodat het voor spelers nog makkelijker is te bepalen waar een geluid vandaan komt.

Andere details

Tot slot liet Sony weten dat het de bedoeling is dat een selectie van PS4-games vanaf de PS5-lancering backwards compatible is, al zijn er nog geen details over welke games hier precies onder vallen. Het lijkt waarschijnlijk dat dit aanbod na verloop van tijd wordt uitgebreid.

Ray tracing, een techniek waarbij lichtinval realistischer oogt, is net zoals op de Series X een belangrijk wapenfeit. Details over de releasedatum of prijs zijn er nog niet - zover bekend komt de PlayStation 5 dit najaar uit.

De presentatie van Sony's Mark Cerny is hieronder terug te zien. Bekijk hier ook de Xbox Series X-specificaties.

De PS5-specificaties op een rijtje:
CPU: 8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU: 10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
GPU Architecture: Custom RDNA 2
Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwith: 448GB/s
Internal Storage: Custom 825GB SSD
IO Throughput: 5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage: NVMe SSD Slot
External Storage: USB HDD Support
Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik neig voorals nog om voor de ps5 te gaan. Die 10,2 TF vs de 12 van de series X vind ik verwerpelijk.

    Alleen die 825 gb ssd is raar.


    Ik zal wel een nerd zijn, maar ik vond dit echt een extreem interessant presentatie. Al praat Cerny iets te monotoon
  • @Meta_coola
    Het verschil tussen Series X en PS5 in teraflops is exact 1 PS4 (1,8TF). Sony heeft laten zien hoe veel je daarmee kan doen.

    Alleen de SSD is sneller, verder loopt ie gewoon achter op Xbox. Op PS5 speel je na 1 seconde, op Series X na vijf seconden de betere versie. De beste plek voor multiplatform is Xbox.
  • @Prof_Nakayama
    Nu ga je wel erg kort door de bocht.
    Het moet zich allemaal nog uitwijzen als ontwikkelaars bijv de sneller ssd als virtuele ram gaan inzetten dan loopt de PS5 qua geheugen dik voor op de Xbox.

    Ik denk dat het per game wel weer zal gaan verschillen, het is maar net hoe goed een developer met de hardware kan omgaan.
  • @HanTheMan
    Het geheugen van de PS5 is wel gedeeltelijk sneller. Want bij de Series X is het opgesplitst in 10GB geheugen dat sneller is dan dat van de PS5 en 6GB dat langzamer is dan de PS5. Sony’s geheugen is over de gehele 16GB even snel.

    Maar ook met die snellere SSD gaan ze het niet redden tegenover de XSX.

    Hier een mooi overzicht:

    https://tweakers.net/nieuws/164788/playstation-5-krijgt-gpu-met-36-cus-op-2-komma-3ghz-en-825gb-ssd-die-5-komma-5gb-s-haalt.html
  • @Prof_Nakayama

    Enkel op de flops die overigens niet zo heelveel zeggen loopt ps5 achter op de series x
  • @Meta_coola
    In dit geval zegt het zeker wel wat, omdat het direct vergelijkbaar is. Het gaat om precies dezelfde architectuur.
  • @CerandoX.nl

    In De praktijk zie dit echt niet veel verschil zien maken.

    In ieder geval zie ik voorals nog geen reden om van Sony over te stappen naar MS.
  • @Meta_coola
    In de praktijk zul je denk ik wel het verschil merken, dat dit verschil voor jou niet zo uitmaakt is een ander verhaal.
  • @CerandoX.nl

    En meerdere mensen die er (heel wat meer verstand van hebben dan ik zelf) zeggen exact het zelfde ( digital foundry is er een van)
  • @Meta_coola
    Dat plaatje uit je edit heeft DF naar mijn weten nooit gezegd. Bron naar het artikel/video in plaats van een random plaatje?
  • @Gaaiz

    https://youtu.be/3Fm9Y7meaWw


    In dit filmpje zeggen ze bij DF letterlijk dat de hoeveelheid TFs er niet zoveel aandoen.
    https://youtu.be/4higSVRZlkA
  • @Meta_coola
    Ik kijk al jaren na DF en heb ook deze met plezier gevolgd, maar wat jij beweert heb ik niet gehoord. Of je hebt het op je eigen manier geïnterpreteerd?

    Wat wel wordt gezegd dat ze de de theorie van Cerny erg interessant vinden, en dat er veel manieren zijn hoe je met teraflops aan kracht om kunt gaan. In theorie kun je dus meer met 10 teraflops dan 12, maar als je hun video over de Series X hebt gezien zie je dat ook Microsoft hier diverse technieken voor gebruikt, en hier al veel details over heeft gedeeld.
  • @Meta_coola
    Die zul jij sowieso nooit hebben. :) Ik haal ze op den duur allebei in huis. Vooral afhankelijk welke PS4 titels nou bij release backwards compatible zijn hoe snel ik de PS5 haal (heb nog wat backlog).

    Had liever gewoon "alles" gezien.
  • @Prof_Nakayama
    Ja, maar je kan het niet letterlijk vergelijken. ps5 heeft minder cu's op hogere kloksnelheid, maar door de hogere kloksnelheid hebben ze weer bepaalde voordelen.

    "Sony's hardware-expert noemt als voorbeeld een theoretische gpu met 36 cu's op 1GHz en een alternatief met 48 cu's op 750MHz. Beide gpu's hebben in dezelfde rekenkracht van 4,6tflops, maar die berekening wordt enkel aan de hand van de vector-alu's gemaakt. De hoger geklokte gpu profiteert op andere gebieden van de hogere kloksnelheid, bijvoorbeeld bij rasterisation en het verwerken van de de command buffer. Ook halen de L1- en L2-caches hogere snelheden door de kloksnelheid."


    Het is interessant. Ik ben benieuwd of er zichbaar verschil gaat zijn tussen de mutliplatform games.
  • @Prof_Nakayama Stom gelul weer. Ik heb zelf de xbox one x en de ps4 pro. heeft toevallig ook 1.8 teraflops minder dan de xbox one x. Echter ziet gt sport er op de ps4 pro beter uit dan forza motor sport 7 op de xbox one x. cpu is 2.1 ghz op de ps4 pro tegen 2.3 ghz op de xbox one x. Sony playstation is gewoon baas, en zal dat de volgende generatie ook weer zijn. Alleen al om de geweldige exclusives. alleen al met last of us 2 op de ps4 in mei heeft sony al weer gewonnen
  • @kluivert80

    Calm your fanboy titties, dude. :)
  • @Meta_coola

    Zou de rest niet gereserveerd zijn voor andere dingen op de sdd? Je krijgt nooit de volle 100%van een harde schijf tot je beschikking.

    Daarbij boeien die TF, s mij totaal niet.
    Vergeet niet dat de X one ook sterker is dan de Pro. En kijk wat daaruit voort komt.

    Het gaat om games toch?
  • @TommieNL

    True. Xbox Xbox one X was bij far sterker dan de ps4 pro. Toch is de ps4 pro bij far de winnaar door de hoeveelheid ( kwalitatief goede) games. ( oh ja imho)
  • @Meta_coola bij far? heb ps4 pro en xbox one x. gran turismo sport ziet er mooier uit dan forza motorsport 7. mooiere gedetaileerde auto`s betere hdr implentatie. hier is het verhaal weer, wat haalt de developer uit de console, en bij sony zijn ze gewoon beter dan de developers bij microsoft. zie last of us, god of war, spiderman. zeer indrukwekkend op de ps4 pro.
  • @kluivert80
    Die genoemde racegames zijn niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken. Ik zou zeggen start ze beiden nog eens een keer op en je ziet op de ps4 pro juist op de auto's meer kartels dan bij FM7. Ik speel ze nog enigszins beiden en altijd als ik t aanzet moet ik bij de één wennen aan de minpunten van wat kwaliteitsverlies op de auto's tijdens het racen, bij de ander is het beeld weer te steriel en zit er te veel grafisch verschil in de circuits (FM7). Ik was vooral blij dat GTsport eindelijk de audio goed op orde had en wat je ook noemt de HDR implementatie is top (check vooral de achterlichten), dat hebben ze beter gedaan dan turn10.
    De andere genoemde games, ja petje af voor hoe ze er uit zien en kwalitatief goed zijn al vond ik RDR2 grafisch de meest indrukwekkende game en die presteert weer het beste op de OX. Uiteindelijk zal MS een berg werk moeten verrichten, zoals we allemaal weten, om de firstparty studios uit te breiden en met dikke sp content te komen en dan gaan ze t niet halen met games als bleeding edge etc.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren