1. Pokéball Plus review – Een geinige accessoire

Pokéball Plus review – Een geinige accessoire

Altijd een pokémon op zak

Samen met de lancering van Pokémon: Let's Go Pikachu en Eevee verschijnt de Pokéball Plus in de winkels. De controller is een poging van ontwikkelaar Game Freak om de immersie van de game te vergroten, en nadat honderden pokémon te hebben gevangen, ben ik best te spreken over het apparaatje.

Update: Er heeft een rectificatie plaatsgevonden met betrekking tot de Y-knop. Het blijkt dat deze gebruikt kan worden door de bal te schudden.

De Pokéball Plus is in feite een pokéball-vormige controller die speciaal is ontworpen voor de Pokémon: Let’s Go-games. De ‘knop’ waarmee trainers in de game en anime hun pokéball vergroten en verkleinen, dient als analoge stick en tegelijkertijd als A-knop. Bovenop, onder de wijsvinger als je de bal niet zoals ondergetekende verkeerd om vasthoudt, zit de B-knop. Hiermee roep je ook het menu op, met je Pokédex, tas, Party, online-opties en save-knop.

Pokémon

De controller zelf dient daarnaast als bewegingssensor voor het vangen van pokémon. De game legt je bij aanvang uit dat het belangrijk is om de bovenzijde van de bal naar het scherm te wijzen, zodat de relatieve afstand kan worden berekend. Hier kun je onbewust of bewust een beetje mee spelen, door bijvoorbeeld iets hoger te mikken dan het scherm, zodat je een kleinere beweging hoeft te maken om verder te gooien.

Goed, maar eenzijdig

Het bewegingsgedeelte van de Pokéball Plus werkt daarbij uitstekend. Net als met de Joy-Cons lijkt het aanvankelijk lastig om mis te gooien, maar er is wel degelijk precisie nodig om een ‘excellente’ worp te maken voor een maximale vangkans. De trilfunctie onderscheidt de controller van de Joy-Con, die oprecht het gevoel geeft een pokémon in de bal te voelen. Denk aan de manier waarop de pokéball schudt in de anime als je er een probeert te vangen, maar dan in je hand. De bijbehorende pokémon-geluiden en lichtjes maken het helemaal af.

Ondanks deze meerwaarde kom je qua besturing van de game soms in de knoop. Met twee knoppen kom je ver, maar voor sommige handelingen is de Y-knop benodigd, die dus niet aanwezig is op de controller. Het gevolg is dat je om bijvoorbeeld de instellingen te openen de bal moet flink moet schudden, wat niet optimaal is. Bovendien geeft de game dit niet duidelijk aan, waardoor een extra knop geen overbodige luxe was geweest.

Pokémon
Pokémon

Desalniettemin moge duidelijk zijn dat de Pokéball Plus een leuke accessoire is voor Pokémon Let’s Go Pikachu en Eevee. Wat andere games betreft verliest de controller echter zijn meerwaarde, omdat deze simpelweg niet worden ondersteund. Wel is het menu van de Switch te besturen, maar het feit dat je geen andere rpg kunt spelen is voor een controller een groot gemis. Waarom is er geen ondersteuning voor een ‘relaxte’ game als Mario + Rabbids? Ik acht de kans zeer groot dat Game Freak in de toekomst een volgende Let’s Go-game uitbrengt (Pokémon Let’s Go Larvitar?), maar tot die tijd worden vermoedelijk alleen Let’s Go Pikachu en Eevee ondersteund.

Pokémon Go

Voor Pokémon Go-fanaten kent de Pokéball Plus overigens nog een fijne exclusieve functie. Wie een pokémon vanaf Let’s Go overzet naar de bal en de controller koppelt aan de applicatie, verzamelt automatisch items uit Pokéstops. Dat houdt dus in dat je op weg naar school of werk geen telefoon uit je zak hoeft te halen om pokéballs, berries en andere spullen te verzamelen. Ook kun je net als de Pokémon Go Plus-armband, die vorig jaar verscheen, pokémon vangen door de A-knop in te drukken als je een trilling voelt. Het rode of blauwe licht geeft dan aan of de pokémon is gevangen.

Tot slot bevat de Pokéball Plus Mew. Sommigen zullen erover vallen dat de mythische pokémon exclusief verkrijgbaar is bij de controller, maar in feite was Mew nooit officieel beschikbaar in de originele Pokémon-games. Daarnaast gaat het volgens Nintendo om een tijdelijke actie, dus vermoedelijk wordt Mew in de toekomst op een andere manier beschikbaar. Het is daarbij jammer dat je Mew niet kunt overzetten uit Pokémon Go, het was netjes geweest als dat wel had gekund.

Pokémon Let's Go

Conclusie

Uiteindelijk is de Pokéball Plus een leuke controller, met een aantal significante nadelen. Het apparaatje voelt lekker in de hand, de bewegingssensor werkt uitstekend en de trillingen geven je een echt pokéball-gevoel. Helaas is de controller soms wat onhandig vanwege het gebrek aan een Y-knop en is de controller niet compatibel met andere games. Een geinige accessoire dus, maar eentje die prijzig is voor zijn beperkte mogelijkheden.

De Pokéball Plus verschijnt op 16 november voor de Nintendo Switch. Lees ook Jacco’s review van Pokémon: Let’s Go Pikachu! en Eevee!

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.