1. Preview: Ori and the Will of the Wisps

Preview: Ori and the Will of the Wisps

Een veelzijdigere Metroidvania

In 2015 verscheen de wonderschone Metroidvania Ori and the Blind Forest voor Xbox One en Windows 10. De game was een meer dan prettige verrassing voor eigenaren van Microsofts console en we wachten nu al bijna drie jaar op het vervolg. Op Gamescom 2018 nemen we een duik in Ori and the Will of the Wisps en leggen we de controller na afloop met een glimlach neer.

De demo dropt de kleine Ori in de Windswept Wastes, een woestijngebied dat we vrij kunnen verkennen. De game legt spelers eerst de basisbeginselen uit, maar vanwege de intuïtieve besturing razen we voortijdig door het level heen. Als je Ori and the Blind Forest hebt gespeeld voelt springen en rollen in de opvolger eigenlijk als thuiskomen.

Misleidend schattig

Wanneer we verschillende vijanden ontmoeten en ze in mootjes hakken met een zwaard, wordt duidelijk dat Ori and the Will of the Wisps duidelijk sterker de nadruk legt op gevechten. Gedurende de game krijgen spelers verschillende wapens tot hun beschikking, zoals een hamer, een boog en verschillende magische aanvallen. De manier waarop Ori springen met aanvallen combineert, voelt lekker dynamisch en maakt de game in feite een veelzijdigere Metroidvania. Je kunt rollen, via de muur de aanvallen van pittige vijanden ontwijken en vanuit de lucht toeslaan zonder maar een moment te hoeven stoppen.

De gameplay krijgt nog een diepere strategische laag door de magische spreuken, die je kunt selecteren in een soort wapenwiel. We zijn enigszins overrompeld door de brede selectie, maar de ontwikkelaar vertelt ons waar de verschillende spreuken ongeveer voor staan. Er is bijvoorbeeld een bom, een stomp om mee op de grond te rammen en een gezondheidsspreuk, die allen energie vergen van het kleine beestje. Iedere spreuk kan worden geüpgraded met Spirit Shards, die verschillende combinaties mogelijk maken om zelf te bepalen waar je je op wilt richten. Spelers die bijvoorbeeld moeite hebben met gevechten kunnen hier hun zuurverdiende Spirit Energy aan uitgeven om de game iets eenvoudiger te maken.

Een heerlijk gevoel van progressie

Shards staan aan de basis van het Metroidvania-aspect van Ori and the Will of the Wisps. Bij aanvang van de game verplaatsen we ons door ouderwets muren te bespringen en op het juiste moment te rollen, maar ook met de nieuwe zweep. Er komt echter een punt waarop een hoop zand ons de weg blokkeert en we op zoek moeten naar een oplossing. De volgende Shard, die elders in de wereld te vinden is, laat het toe om Ori als een drilboor door het zand te graven.

In de twintig minuten die we in de game steken krijgt Ori het voor elkaar om ons dat heerlijke gevoel van progressie te geven. Vliegensvlug zandmonsters ontwijkend voelt Ori nog behendiger dan voorheen en wordt het aantal bewegingen dat je aan elkaar moet rijgen complexer. Moon Studio’s platformervaring schittert op het scherm als we onafgebroken uit het zand schieten, ons vastgrijpen met de zweep, via de muur naar een volgende zak zand springen en daar weer doorheen vliegen. Ori landt veilig, wetende dat hij het kunstje nog vele malen moet tonen.

Spirit Trials

Behalve een focus op gevechten en spreuken wordt Ori and the Will of the Wisps over het algemeen uitgebreider. In de wereld vind je verschillende bewoners die die zijmissies aanbieden, bijvoorbeeld om een object te zoeken, in ruil voor wat extra Spirit Energy. Deze valuta kun je weer uitgeven bij andere personages, om bijvoorbeeld een kaart van de omgeving te kopen. Met name dit laatste is een zeer fijne toevoeging, aangezien je eenvoudig de weg kwijtraakt in de prachtige omgevingen.

Helaas konden we niet aan de slag met de nieuwe Spirit Trials-modus, maar vingen we er wel een glimp van op. Delen uit levels worden omgevormd tot parkoers om spelers asynchroon tegen elkaar te laten racen tot de finish, in dit geval een uithoek van de Windswept Wastes. De uitdagingen zijn verspreid over de game en houden leaderboards bij van vrienden of de snelste speedrunners van de planeet. Win je, dan krijg je een flinke bonus die te besteden is tijdens het hoofdverhaal.

Welkom terug

Tot op heden blijft het verhaal van Ori and the Will of the Wisps een groot mysterie. Het is wellicht maar goed ook dat we het doel van Ori’s volgende emotionele reis nog niet kennen, want het liefst beleven we dat volgend jaar zelf. In plaats daarvan vergapen we ons aan de prachtige kleuren die in 4K, HDR én 60fps op het scherm verschijnen, terwijl we de sfeer proeven van de opvallend aantrekkelijke woestenij.

Ori and the Will of the Wisps wordt wellicht een essentiële game binnen de Metroidvania-renaissance van de laatste tijd. Hij ziet er betoverend mooi uit, speelt ultrastrak en geeft je binnen twintig minuten een fantastisch gevoel van progressie. Welkom terug, kleine Ori.

Ori and the Will of the Wisps verschijnt in 2019 voor Xbox One en Windows 10.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.