1. Project Athia mag twee jaar lang alleen op PS5 en pc verschijnen

Project Athia mag twee jaar lang alleen op PS5 en pc verschijnen

Daarna mag de game pas naar andere consoles komen

Project Athia van Square Enix blijft twee jaar na release exclusief voor PlayStation 5 en pc.

Dat blijkt uit een nieuwe PlayStation 5-trailer waarin allerlei games voorbij komen. In de beschrijving aan de onderkant van het scherm wordt dat gemeld. Het was al bekend dat de game tijdelijk alleen naar PlayStation 5 en pc zou komen, maar nu is ook de lengte van deze exclusieve periode bekendgemaakt. Na de 24 maanden kan het spel ook naar andere consoles komen.

In de video valt ook te lezen dat Deathloop en Ghostwire Tokyo een jaar exclusief op PlayStation 5 verschijnen. Dit was echter al bekend. Uitgever Bethesda staat op het punt onderdeel van Microsoft te worden, maar deals voor beide titels waren nog voor gesprekken omtrent de overname gemaakt.

De actie-rpg Project Athia werd tijdens de PlayStation 5-onthulling eerder dit jaar voor het eerst getoond. Het spel draait om een vrouwelijk hoofdpersonage die haar omgeving kan beïnvloeden en dat kan toepassen in gevechten. Het spel wordt ontwikkeld door Luminous Productions, een Square Enix-studio bestaande uit ontwikkelaars van Final Fantasy 15.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Als je als MS zijnde dit met best wat grote titels ziet gebeuren dan zou je toch gek zijn om games als Elder Scrolls, een nieuwe Doom, Fallout, Wolfenstein, Starfield etc niet ook minimaal een jaar buiten een Sony platform te houden. Ben wel benieuwd wat ze daar nu uiteindelijk echt gaan besluiten. Overall vind ik de ontwikkeling van timed exclusiviteit, die naar mijn idee weer in aantal toeneemt, niet bepaald leuk.
  • @xevulutionx

    Ik denk dat Sony gewoon een dikke deal heeft gesloten met SquareEnix. FF16 en project Athia.

    Zou me ook niks verbazen als Sony Square Enix zou kopen.
    Er gaan ook geruchten over een eventuele overname van From Software door Sony.
    Als dat door zou gaan ben ik wel heel erg benieuwd wat Sony met the elder ring gaat doen. Denk dat ze dan afwachten wat Microsoft met es6 en starfield gaan doen.

    Blijf het hoe dan ook dom vinden dit soort acties. Zowel van Microsoft als Sony.
  • @TommieNL
    ja eens. En wat je zegt dat denk ik ook mbt die deal met square, dat doen ze niet voor de lol.
  • Sony is hard aan het wegkopen geweest uit angst voor Microsoft.
  • Ik zie het probleem niet. Dit is minder erg dan een hele studio weg kapen
  • @Meta_coola
    Het probleem is dat het gewoon irritant is. Ik speel bij voorkeur op het xbox platform. Nu probeer ik uit alle macht een ps5 erbij te vergaren maar die heb ik voor exclusives. Oftewel die tweede console heb ik voornamelijk voor games van studios die het predicaat 1st party krijgen. Ze zijn namelijk niet op een andere manier te spelen en gaan er niet voor verschijnen.

    Echter die manier van timed exclusivity, waar beiden partijen zich schuldig aan maken overigens, zorgt voor een stukje frustratie. Bij mij wel iig want dan ga ik noodgedwongen wachten omdat ik weet dat ik t later wel kan spelen op mijn voorkeursplatform. Het is als een uitgesteld toetje wat je niet mag eten maar terwijl het wel op tafel staat. Puur omdat er een zak geld is betaalt om het andere platform te laten wachten…

    Een hele studio opkopen kun je ook negatief over doen maar dan is de partij iig dedicated om er iets mee te gaan doen en het te gaan binden aan het merk. Maar die frustratie kan ik ook begrijpen want zal ook niet happy zijn als een Sony ineens Square zou kopen. Ook al zijn er niet heel veel games die ik van de studio speel. Al zou ik dan gewoon weten dat het niet meer op het andere platform gespeeld kan worden.
  • @Meta_coola bullshit. Een zak geld op tafel leggen om een spel exclusief weg te houden van een ander platform is geld geven om een concurrent te pesten. Creativiteit een dikke NUL, niks meerwaarde.

    Een ontwikkelaar opkopen en tegelijkertijd alle financiele risico's nemen voor ontwikkeling en verdeling van de spellen van die genoemde developper daarentegen is je zaak uitbouwen tot een beter geheel.

    Niemand die goed bij z'n hoofd is had bvb negatieve commentaar op de aankoop van Insomniac, maar dit is gewoon kinderachtig kutgedrag en ik ben blij dat MS en Nintendo zich daar niet meer of alleszins veel minder dan vroeger mee bezig houden.
  • @Mr.Happy

    Dat is jou mening. Mijn mening is dat een game voor 1 a 2 jaar exclusive maken minder erg is dan een gehele studio opkopen. Is niks bullshit aan.
  • @Meta_coola
    Je bent gewoon een beetje hypocriet.
  • @CerandoX.nl

    Nope
  • @Mr.Happy ik maak me hier nooit druk om laat de PlayStation mensen die game maar lekker uittesten en een jaar later met alle updates komt die dan naar het andere platform. Tegenwoordig met de live service BS en de updates ben je tegenwoordig een beta tester als je een game op launch koopt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren