1. Put your headsets in the air!

Put your headsets in the air!

Concerten in games, gaan we dat vaker zien?

‘Yo! What is up, Fortnite, what’s up, Pleasant Park? My name is Marshmello, and thank you for coming out today and making history with me!’ Het klinkt als het standaard begin van een concert. Even het publiek warm maken, even roepen waar je bent en dan de beats eronder en gaan. Dit was echter net even anders: dit was een concert voor miljoenen mensen tegelijk. In Fortnite.

Als je de show terugziet, dan is het net alsof je naar een creatieve videoclip kijkt, compleet met holografische figuren, stuiterballen met het Marshmello-logo en personages die door de lucht springen. Het is ook een beetje vreemd. Staat de artiest nu echt live een optreden te geven, of is het van te voren opgenomen? En is feesten in een virtuele wereld net zo tof als in het echt? Immers zit iedereen waarschijnlijk stil in een stoel te kijken naar wat er allemaal te zien is. Blijkbaar was de show het bekijken waard, want de bezoekersaantallen rezen de pan uit.

Geschiedenis schrijven

Publiek trekken
En hoe kreeg Marshmello zo’n miljoenenpubliek? Dat kwam onder andere dankzij gamewebsites die het nieuws verspreidden, maar ook doordat er in de game werd geflyerd en omdat er uitdagingen op de website van Marshmello stonden. Dat was alles.

Het is niet verwonderlijk dat dj Marshmello aan het begin van zijn tien minuten durende set aangeeft dat hij geschiedenis schrijft. Het was namelijk de eerste keer dat er voor zo’n groot publiek in een game een liveconcert werd gegeven. Er schijnen in die minuten dat de EDM-artiest on-stage was bijna elf miljoen virtuele bezoekers bij het concert geweest – en de YouTube-video is op het moment van schrijven alweer zestien miljoen keer bekeken. Het concert was alleen te bezoeken door Fortnite-spelers, aangezien Pleasant Park in die game de poptempel werd om naar de beats van de Happier-star te luisteren.

Hoewel het nog nooit zo grootschalig was, was Marshmello’s optreden niet het eerste ingame concert. In 2007 had het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra een primeur door een groot virtueel concert te geven in de mmo Second Life, nadat pianist Lang Lang met haar avatar al eerder optrad in die game. Er was zelfs een hele artdecozaal nagebouwd in de online wereld, waar een heleboel avatars konden luisteren naar de mooie muziek. 

marshmello

Coalchella

Daarna duurde het tot 2018 voor er weer een grote show werd gegeven in een game, en ditmaal betrof het een compleet muziekfestival. In Minecraft kon je namelijk naar het virtuele Coalchella, een woordspeling op het Amerikaanse festival Coachella en kool, een van de bouwmaterialen in de game. Sommige artiesten besloten op het festival zelfs samen te werken en muziek heen en weer te sturen om het zo te mixen. De dj’s riepen welke danspassen de mensen moesten doen, en wonder boven wonder deden vele gamers vrolijk mee.

Nu bezochten een kleine duizend gamers Coalchella. In Fortnite, dat ongeveer tweehonderd miljoen geregistreerde spelers telt, was dat wel even anders. Marshmello schijnt zelfs een nieuw record kunnen claimen voor meest bezochte concert aller tijden. Sorry, Rod Stewart, de drieënhalf miljoen mensen die je gratis nieuwjaarsconcert bijwoonden zijn er toch net even te weinig om dat record te behouden.

minecraft

Niet zo speciaal?

Aan de andere kant is het natuurlijk heel wat anders om een concert in het echt te bezoeken dan in een game. Je gaat waarschijnlijk niet in je eentje in je kamer volledig uit je dak en dansen alsof je in de Ziggodome staat. Ook weet je waarschijnlijk niet of de artiest het echt live en speciaal voor de aanwezige bezoekers doet: voor hetzelfde geld is dit van te voren opgenomen en hoeft de gameontwikkelaar alleen op een paar knoppen te drukken. Het is, juist omdat de artiest slechts een avatar is, wat minder persoonlijk dan wanneer je de persoon in vlees en bloed voor je ziet staan.

Nu is dat op een pc- of consolescherm natuurlijk allemaal erg ver weg en wat afstandelijk. Een concert voelt als een YouTube-filmpje. Virtual reality zou hier uitkomst kunnen bieden. Je kunt dan midden tussen andere ‘mensen’ staan, dansbewegingen maken en de artiest toch op een driedimensionale manier bekijken – enigszins zoals in een silent disco. Je kunt de optredende artiest ook wat meer tot leven brengen dan als gamepersonage alleen. Bijvoorbeeld door de artiest (live) van alle kanten te filmen, waarbij deze ook live op het publiek reageert. Stel je voor dat je een knuffelbeer op het podium kunt gooien waarna de artiest daar een opmerking over maakt?

marshmello

Er is van alles mogelijk, maar wat wordt daadwerkelijk gebruikt? Heeft Marshmello niet alleen geschiedenis geschreven door het grootste ingame concert te geven, maar zet hij misschien ook een nieuwe trend in gang? Er zijn nog te weinig ingame concerten geweest om daar iets over te kunnen zeggen. Bij Fortnite zien we echter dat het iets enorm populairs kan zijn: er komen immers heel veel gamers op af. Marshmello’s optreden heeft bovendien een nieuw record gevestigd van het aantal spelers dat tegelijk online was in Fortnite. Al telt dat misschien niet helemaal: je kon elkaar tijdens het concert bijvoorbeeld niet doden, dus het spel is ook wel iets aangepast voor de gelegenheid.

Grappig genoeg was de merchandise van de artiest ook verkrijgbaar in de game. Natuurlijk niet alles, maar bijvoorbeeld een emote van Marshmellow of een skin waren te koop met de ingame valuta. Het kost je dus daadwerkelijk iets, zij het in-game geld – dat je overigens kunt kopen van echt geld als je dat wil. Er zit dus wel degelijk geld in deze business.

Marshmello

Mojo Concerts doet er voorlopig niet aan mee

Het concert van Marshmello in Fortnite was gratis te bezoeken, maar zou het niet interessant zijn voor concertorganisatoren om hier een slaatje uit te slaan? Stel je voor dat Beyonce of DJ Tiësto straks een exclusief ingame optreden geven, dan zou je daar best wat (ingame) geld voor over hebben, toch? We zochten contact met Mojo Concerts, dat aangeeft hier in de toekomst niet direct iets mee te willen doen.

Persvoorlichter Marjanne Manders: ‘We hebben vooralsnog geen plannen om hier in de nabije toekomst zelf iets mee te doen.’ Manders geeft daarnaast aan dat Mojo het niet als een bedreiging ziet voor echte concerten. ‘We merken dat bijvoorbeeld ook bij 3D-projectie: mensen willen toch alsnog de artiest in het echt live zien.’

Mojo doet er voorlopig dus nog weinig mee, maar gezien de grote aantallen publiek die eropaf komen in een game, verwachten we meer concerten in een virtuele wereld, of in elk geval korte probeersels, experimenten om de haalbaarheid en lucrativiteit hiervan te testen. Het kost Epic Games natuurlijk wat geld om zo’n artiest te boeken voor Fortnite, maar de naamsbekendheid die het met zich mee kan brengen en het neerzetten van wereldrecords, doen dromen van wat dit kan worden. Als je een goede artiest hebt, grappige uitdagingen kunt bedenken en nog een klein beetje spendeert aan het ontwikkelen van ingame merchandise, dan sta je voor je het weet in het Guinness Book of Records… en word je er voor hetzelfde geld alweer snel uit verstoten.

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren