1. Puyo Puyo Champions review

Puyo Puyo Champions review

Heerlijk puzzelspel voor iedereen, echt iedereen

Het heeft even geduurd voordat Puyo Puyo de oversteek naar het Westen maakte, maar sinds we vorig jaar zijn getrakteerd op Puyo Puyo Tetris beginnen we warm te lopen voor deze Japanse franchise. Kan Puyo Puyo onze harten stelen zonder Tetris? De game lijkt in elk geval enorm op die populaire klassieker.

Het grote verschil is dat er bij Puyo Puyo op een meer Dr. Mario-achtige manier wordt omgegaan met de stukken die naar beneden komen. Dit zijn veelal duo’s van iedereen een eigen (of dezelfde) kleur. Veel smaken zijn er bovendien niet: geel, blauw, groen en rood. Het wordt dus lekker simpel gehouden en dat is ook precies wat zo verleidelijk is aan dit spel. Het is zo makkelijk om op te pakken, maar zo moeilijk om ook echt heel succesvol in te zijn.

Zo werkt Puyo Puyo

Compile en SEGA

Het verbaast ons niets dat SEGA in 2017 aankondigde dat de reeks Puyo Puyo al meer dan 25 miljoen exemplaren heeft verkocht. De franchise is overigens niet altijd van SEGA geweest, dus dit is slechts sinds 1998. Het was van origine in handen van Compile, een studio die het eerste spel in 1991 uitbracht als spin-off van Sorcery Saga (Mado Monogatari). Tot 2001 maakte Compile de Puyo Puyo’s nog, maar inmiddels is dat in handen van Sonic Team.

Zoals gezegd komen Puyo vaak in tweetallen, maar ze komen ook soms in drieën of vieren naar beneden. Meestal in twee verschillende kleuren, maar soms ook dezelfde. Je kunt ze omdraaien, snel naar beneden laten kletteren of verplaatsen van ‘rijtje’. Dat kan zolang ze naar beneden komen, want hebben ze eenmaal de bodem van je speelveld (of een andere Puyo) geraakt, dan liggen ze vast.

Het is de bedoeling dat je zoveel mogelijk Puyo van dezelfde kleur aan elkaar legt, horizontaal of verticaal. Zitten er vier naast elkaar of meer, dan verdwijnen die uit het speelveld en krijgt de persoon tegen je wie je speelt een ‘aanval’ voor zijn kiezen. Tenzij die op datzelfde moment ook een Puyo-reeks heeft, want dan kruist zijn aanval die van jou weg.

De sterkste aanvallen zijn die waarin meerdere Puyoreeksen in een kettingreactie na elkaar verdwijnen. Dat wordt veroorzaakt door verdwijnende Puyo die ervoor zorgen dat anders gekleurde Puyo naar beneden vallen en dan weer een rij vormen met wat er nog lag. Krijg je dat voor elkaar, dan krijgt je tegenstander een aantal grijze Puyo in zijn veld. Die zijn natuurlijk erg vervelend, want die vallen bovenop alle potentiële reeksen. En zo loopt natuurlijk het veld eerder vol, waardoor verliezen dichterbij komt. Overigens werkt het niet helemaal zoals bij Tetris. Er staat een X bovenin het speelveld en specifiek in die rij is de grens van verliezen. Die grijze Puyo zijn weg te spelen, maar alleen als er een reeks naast ze verdwijnt.

Puyo Puyo

Dat is in een notendop hoe het spel werkt. Er zijn binnen Puyo Puyo Champions dan ook niet een heleboel verschillende modi te vinden. Er is ‘gewoon’ Puyo Puyo 2 en er is Puyo Puyo Fever. Bij die laatste krijg je als je goed presteert af en toe speciale Fever-momenten, waarbij je door snel te beslissen enorm veel kettingreacties kunt maken. Hierdoor wordt het moeilijk voor je vijand om zijn hoofd boven water te houden. Het mooie aan Fever is dat je het echt verdient, wanneer je voldoende Puyo laat verdwijnen en je Fever-meter vol zit. Wat het daarbij zo spannend maakt, maar ook frustrerend, is dat je tegenstander ook Fever kan krijgen en jouw speelveld vol kan gooien met grijze Puyo’s.

Fever is een fijne bijkomstigheid, want het spel was wat karig geweest met alleen Puyo Puyo 2. Er zitten verder geen andere modi in het spel, behalve dan dat je kunt kiezen of je een race doet waarbij je zo lang mogelijk blijft doorgaan, of dat je redelijk standaard drie potjes tegen een ander (of de computer) doet.

Je kunt Puyo Puyo Champions in singleplayer, lokale co-op en in online multiplayer spelen, waarbij het overduidelijk is dat het draait om dat online speelplezier. Niet voor niets heet dit spel in Japan Puyo Puyo eSports. Op zich is het spel namelijk hetzelfde als het altijd is geweest, alleen kun je nu online op je Switch tegen anderen strijden en vooral laten zien wat je waard bent.

Puyo Puyo

De schattige Dark Prince

Elk personage is merkbaar anders

Tussen de personages zit een aanzienlijk verschil in hoe goed ze zijn. Kies je er eentje uit de bovenste regionen van het kiesveld, zoals Arle, dan heb je het makkelijker dan als je meteen naar de onderste rij gaat waar Witch met haar bezemsteeltje op je staat te wachten. Het hangt er echter ook vanaf wat je speelstijl is: Arle is makkelijk te verslaan omdat ze vaak vier of vijf Puyo aan elkaar plakt en dus wat kortere chains maakt, terwijl Witch haar hekserij inzet om je eerder van je Fever af te helpen.

In je eentje tegen een cpu (of meerdere) spelen is erg tof en uren vol te houden, maar het leukste is om het op te nemen tegen echte mensen. Je kiest zelf uit 24 personages je avatar en de arena (shet peelveld) die je leuk vindt. Er zit bijvoorbeeld een raar konijn bij dat Carbuncle heet (en heel irritante geluiden maakt, want hij kan geen Engels), maar ook de schattige Dark Prince met zijn laaghangende oren en een heleboel jongedames met verschillende haarstijlen en -kleuren. Daarnaast kun je nog meer instellen, waaronder of je de mooie nieuwe 3D-Puyo ziet of de klassieke.

Speel je online, dan probeert de game iemand te vinden die aan je gewaagd is. Dat kan best moeilijk zijn, want er zitten een heleboel fanatieke spelers bij. Laat je niet te snel uit het veld slaan, want vaak kom je met een beetje oefenen al een heel eind. Bovendien is er verder niet heel veel te beleven aan Puyo Puyo, behalve het standaard spel. Dat zal voor de meeste gamers genoeg zijn, want de gameplay is tegelijkertijd laagdrempelig en enorm uitdagend. Je pakt het makkelijk op en voor je het weet zit je uren met je tong uit je mond te spelen.

Hoewel SEGA dus heel graag wil dat je online gaat spelen, is dat geen must. Puyo Puyo Champions is een erg fijn spel om helemaal in je eentje offline te spelen. Het helpt ook dat het spel niet de hoofdprijs is, waardoor het iets beter kan concurreren met de vele andere puzzelspellen die beschikbaar zijn op Nintendo’s console. Qua prijs dan, want qua gameplay zit het helemaal snor met Puyo Puyo. Of je het nou met of zonder zinderende Fever-momenten speelt, als je de Puyo-koorts eenmaal te pakken hebt, dan laat je dit snelle puzzelspel niet snel los.

Puyo Puyo Champions is nu uit op PlayStation 4, Xbox One, PC en Switch. Voor deze review is de Switch-versie van het spel getest.

Puyo Puyo Champions

Puyo Puyo is een puzzelgame die je oppakt voor 'even een potje', maar die voor je het weet een uur van je tijd opeist. De klassieke game is super. Dat is mooi, want er zijn weinig modi om uit te kiezen.
7,8
78
  • Laagdrempelige gameplay
  • Een rijkdom aan verschillende personages met een eigen speelstijl
  • Grote uitdaging
  • Weinig spelmodi beschikbaar

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.