1. Q-n-A: Wat is de vaagste game die je ooit hebt gespeeld?

Q-n-A: Wat is de vaagste game die je ooit hebt gespeeld?

Death Stranding neemt de gamewereld momenteel bij storm, maar komt voor een hoop vaag over. Dat is wel begrijpelijk, kijk maar eens naar die baby! Waarom draagt hij nou die baby bij zich? Dit is maar een van de dingen die voor ons vaag blijft, vandaar dat je dit keert leest over de vaagste games die wij ooit gespeeld hebben.

Michel Musters

Tja, Death Stranding komt zeker in de buurt, maar dat is logisch, want dat is de aanleiding van deze vraag. Als ik Deadly Premonition ooit had gespeeld, had dat mijn antwoord waarschijnlijk geweest, afgaande op alle reacties over die game. Als we het hebben over vage games, dan zouden ook spellen van Suda 51 (No More Heroes, Killer 7) niet mogen ontbreken. Persoonlijk ben ik echter vooral fan van 'vage' games die mij in een trance kunnen krijgen. Rez en Lumines bijvoorbeeld, maar misschien nog wel meer een andere game van dezelfde maker: Tetris Effect. Met een PSVR op mijn hoofd, de prachtige muziek die via een headset in mijn oren vloeit en de even simpele als verslavende gameplay, staat Tetris Effect spelen haast gelijk aan een religieuze ervaring.

Dagmar de Groot

Hatsenu Miku: Project X. Het concept van het spel is vrij simpel en zeker vaker gedaan. Je moet op het ritme van haar prachtige liedjes de knopjes indrukken zodat ze goed danst, doe je dit dan wordt het een flop. Waarom ik dit een super vage game vind is omdat ze zoveel meer kunnen doen met de Japanse idol Hatsenu Miku. In plaats daarvan krijg je een game die al tienduizend keer op een andere manier is gemaakt en het eerste level gaat al veel te snel. Of misschien is dat mijn oog-handcoördinatie... Dat laat ik even in het midden liggen.

Lars Cornelis

Ja Death Stranding is zonder meer top 3 materiaal voor deze vraag, maar daar lees je alles maar over in mijn review. Rez en Tetris Effect zijn zeker ook bizarre, hypnotiserende ervaringen, maar ik gooi het even over een andere boeg: Octodad. Als een octopus vermomd in een driedelig pak zo onopvallend mogelijk proberen alledaagse dingen te doen, zoals ontbijt maken of boodschappen doen door ieder ledemaat met een andere knop te bedienen. En als dat niet gestoord genoeg voor je is, dan kun je in coöp spelen en bedien je allebei verschillende ledematen. Ineens is als postbode een beetje steden verbinden met een baby op je buik zo raar niet meer.

Death Stranding

Dennis Mons

Hoewel de gameplay van Rez eigenlijk niet echt vaag is, is dat hele filosofische aspect dat je als een soort energievorm uitgroeit tot een bewuste levensvorm is wel heerlijk zweverige natuurlijk. Gooi daar ook nog eens een heerlijk meeslepende soundtrack overheen en je bent op een gegeven moment echt fantastisch aan het spacen. Mocht je die game nog niet gespeeld hebben, is het dus sowieso een aanrader.

Wesley Akkerman

Vreemd is misschien niet het goede woord: opmerkelijk en creatief passen er meer bij. Ik moet vooral denken aan WarioWare: Smooth Moves voor de Wii. De hoeveelheid creativiteit in die game is niet ongeëvenaard, maar wel heel bijzonder. Nintendo heeft een paar toffe dingen bedacht om te doen met de Wii Remote. Eén van de dingen waar ik destijds van onder de indruk was, was de telefoonminigame. Ik vond het prachtig dat je de telefoon op kon nemen en dat er dan ook iemand wat te zeggen had terwijl je de speaker tegen je oor hield. Ik weet het niet, misschien had ik destijds m'n vrienden wat vaker moeten bellen.

warioware

Jacco Peek

Ik denk dat het Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain is. Het is een van de beste, maar tegelijkertijd ook de vaagste games die ik heb gespeeld. In ieder geval het verhaal dan, want hoewel ik m’n best had gedaan om me in te lezen in de franchise is het verhaal zó vaag dat ik je niet zou kunnen vertellen waar het over gaat. Iets met een ziekte die zich verspreidt via praten ofzo.

Thijs Barnhard

Ik heb een enorm zwak voor de Zelda spin-off Freshly Picked: Tingle's Rosy Rupee Land. Dit is technisch gezien geen goede of leuke game, maar ik heb hem wel heel veel gespeeld omdat het een zeldzaam spel is met nul respect voor de speler. Je moet in deze game een overduidelijke oplichter aan geld hebben en dat doe je door allerlei troep bij elkaar te verzamelen. Werkelijk alles in dit spel draait om geld. NPC's willen pas met je praten als je ze eerst wat Rupee's geeft, maar nergens maken ze duidelijk hoeveel ze precies willen hebben. Je moet dus op gevoel bieden. Bied je te weinig dan pikken de dorpsbewoners alsnog je geld in, maar krijg je geen advies. Combineer dit met Tingle's rare outfit en strijdkreet en je hebt een Nintendo game die wel lijkt gemaakt door aliens.

rupeeland

Dit artikel delen

Over de auteur

Dagmar De Groot Stagiair op de redactie van Inside Gamer en Gamer. Grote Final Fantasy en Tomb Raider fanaat. Ook anime en manga-obsessed, basically a tiny-lil'-5-foot-4-inches-nerd. Sword Art Online-boeken, -serie en -games zijn fantastisch, don't @ me ;)

Reacties

  • Catherine vond ik wel vaag en bevreemdend. Ook het pareltje Silent Hill 2 mag voor mij in de lijst.
  • Killer 7 denk ik
  • @Luigi1985

    Mijn beste game ooit!!!
  • @Unlikely

    Het is ook wel een van mijn favorieten, ook al was er soms geen touw aan vast te knopen. Maar op de een of andere manier was de sfeer en de stijl zo vet….
  • Voor Virginia had ik wel een extra playthrough nodig, bijzondere game. En m'n eerste From Software ervaring met DS3 was ook vaag qua lore, maar heb toen eigenlijk niet eens moeite gedaan om het proberen te volgen.
  • wordimagesoundplay ( PS2 )
  • Vib-Ribbon, zonder twijfel.

    https://www.youtube.com/watch?v=pDSptPcImGE
  • DOAX, alle Senran Kagura games, persona games. Maar wat ik de vaagste game vind ik alle katamari games wtf en heb er wel 3 verschillende gespeeld. Wel leuke games.
  • Doki Doki Literature Club!

    Ook meteen een van de meest briljante games trouwens.
  • Refund vindt ik redelijk vaag.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren