1. Q-n-A: Welke remake is totaal overbodig?

Q-n-A: Welke remake is totaal overbodig?

Hoewel er natuurlijk zat goede nieuwe games zijn, of zelfs uitstekende vervolgen, zie je ook best vaak uitgevers remakes maken van hun oude games. Sommigen zijn fantastisch, maar ook een flink aantal zijn om te janken. Welke remake vind jij compleet overbodig?

Jacco Peek

Over het algemeen ben ik best fan van remakes. Het geeft je een extra reden om een oude game op te pakken en de laatste tijd zijn er veel goede remakes verschenen (Resident Evil 2 bijvoorbeeld). Toch kan ik me ene Sonic The Hedgehog uit 2006 herinneren die de eerste game in 3D en HD naar de toen nog 'next-gen' consoles bracht, maar zwaar teleurstelde. Een van de latere Sonic-games, Sonic Mania, vind ik dan weer een uitstekende manier om de originele games opnieuw uit te brengen. Die titel mixt namelijk elementen van het origineel met gloednieuwe levels, en dat is veel beter dan die draak uit 2006.

Sonic the Hedgehog

Martin Verschoor

Turtles in Time: Re-Shelled had echt niet gehoeven van mij, want wie heeft er nou geen goede herinneringen aam Turtles in Time? De look die ze deze remaster hadden gegeven maakte elke vorm van nostalgie kapot en van de charme van het origineel was niks meer terug te vinden. Een goede remaster is een ode aan het origineel, Re-shelled is een tuf in het gezicht van...

Turtles

Dennis Mons

Hoewel ik echt heb genoten van Concker's Bad Fur day op N64 (een game die toch echt wel was gericht op een volwassener publiek), deed de remake/reboot Conker: Live and Reloaded een hoop dingen goed fout op de Xbox. 'Tuurlijk kreeg de game grafisch gezien een likje verf, maar het voelde allemaal verouderd aan. De game was duidelijk gedateerd, en hoewel de multiplayer-modus echt wel lachen was, ben ik nooit zo verliefd geworden op Reloaded als op Bad Fur Day.

Conker

Marcel Vroegrijk

Die remake van de allereerste Prince of Persia door Ubisoft, waarbij ze het Sands of Time-sausje erover hebben gegoten. Geen zand erover, want ik ben nog steeds niet vergeten hoe onnodig dat was. Het is in principe niet slecht gedaan of iets dergelijks, maar het resultaat is gewoon op alle vlakken minder dan het origineel. Die game hoef je niet te verbeteren. Ja de graphics zijn simpel, maar dat maakt het overzichtelijk. En de animaties zijn zo iconisch dat je de hele ziel van het spel sloopt als je ze vervangt door raar aan elkaar geplakte wall runs en jumps van de prins uit de Sands of Time. Konden we de tijd maar terugspoelen naar voordat die game uitkwam. Dan had ik het Prince of Persia-team ook kunnen waarschuwen dat Assassin’s Creed hun serie de nek om zou draaien.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • In mijn ogen zijn remakes nooit overbodig mits ze vernieuwing brengen, de zelfde game maken met (iets) betere graphics dan vind ik een remake overbodig. Maar de gameplay vernieuwen zoals bijvoorbeeld prince of Persia SoT (trilogie) remake heeft gedaan is de goede manier, de manier waar op Turtles in Time: Re-Shelled het heeft gedaan is de imho foute manier.

    Een voorbeeld van een remake die het zeer waarschijnlijk op een heel erg goede manier gaat doen is Final Fantasy VII Remake, de gameplay is niet meer turnbased ( aan één kant nog steeds jammer) maar nu hack & slash met een tactical mode ( en na de E3 kan ik deze nieuwe gameplay alleen maar toejuichen) ook het feit dat ze de wereld en het verhaal van het origineel uitdiepen is goed en zal er voor zorgen dat het op de meest belangrijkste plot punten na, een totaal andere ervaring gaat zijn dan het origineel. Als je nagaat dat deel één van de FFVII Remake twee blu ray disks aan content heeft, maar enkel Midgar bevat, een locatie waar je in het origineel hooguit drie uur (van de minimaal 60 uur die het origineel duurt ) vertoeft, gaan er dus zoveel dingen in zitten die niet in het origineel zaten. Dus het kan haast niet anders dan het een hele andere ervaring gaat worden.
  • Ik had Ratchet and Clank nooit gespeeld. Gelukkig kwam daar de remake en die zag er aantrekkelijk uit dus heb ik die met veel plezier gespeeld. Maar een game die ik in het verleden heb gespeeld zal ik niet snel nogmaals spelen, ook niet met een nieuw jasje.
  • Oeh… moeilijke. Remasters zijn erg vaak overbodig, vaak omdat het simpel cashen is en er enkel wat HD-grapics aan worden toegevoegd. Dus mocht ik een remaster lijstje maken, dan was dit niet zo lastig.

    Maarrrr remakes zijn een ander verhaal. Remakes zijn vaak games die vanaf de grond zijn opgebouwd met dezelfde fundering als het origineel. En ik moet zeggen dat dit eigenlijk heel vaak goed uitpakt en ik deze games met plezier speel. Zo was de remake van SotC erg tof, maar is ook RE2 een geweldig voorbeeld van hoe het moet.

    PoP op de MS-DOS vond ik erg tof. PoP SoT heb ik altijd zwaar overrated gevonden. Want hoewel het spel echt wel zijn momenten kent, vond ik het een kille ervaring vol repetitieve gameplay, een waardeloos verhaal + voice-acting en liet ook de besturing wel eens te wensen over. Met name de gevechten duurden mij veel te lang en kenden keer op keer een zelfde cyclus ; Aanvallen met dezelfde aanval die het meest efficiënt doodt, om zo te zorgen dat gevechten des te sneller voorbij zijn.
  • Met pijn in mijn hart moet ik Secret Of Mana van vorig jaar noemen. Het origineel staat bij mij op de 2e plaats van all-time favorieten, maar de remake was niet wat ik (en velen met mij) ervan hoopten. De Trials Of Mana remake ziet er voorlopig al wat beter uit. Here's hoping.
  • Sowieso alle remakes van COD…
  • Remakes komen vaak aan het begin van een nieuwe console, dit is in mijn ogen een goede manier om nieuwe hardware snel onder de knie te krijgen.
  • @san5324
    Daar heb ik nooit bij stil gestaan, maar klinkt heel logisch inderdaad.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren