1. RAGE 2 review – Luid en dodelijk

RAGE 2 review – Luid en dodelijk

Focust te veel op gunplay. Heerlijke, heerlijke gunplay

RAGE 2, en met name de wereld van RAGE 2, had misschien meer verdiend dan wat de uiteindelijke game te bieden heeft. Maar echt reden tot treuren is er niet, want het is een feestje om te knallen in deze zuurstokroze wereld. Een wereld die tot de nok gevuld is met af te schieten punkers, mutanten en meer events bevat dan je kunt tellen. DOOM en Just Cause hebben beide duidelijk hun sporen achtergelaten in RAGE. De een alleen wat beter dan de ander.

Hoewel het eerste half uur vol ontploft grijs beton misschien anders doet vermoeden, is de game visueel dik in orde, zij het wat wazig. Steden zijn bijvoorbeeld sfeervol, levendig en vol van kleur. Spelers van het eerste deel herkennen waarschijnlijk bepaalde locaties en personages die ook hun opwachting maken in RAGE 2. De gebieden buiten de steden zijn minder indrukwekkend maar nog steeds mooi. Er zijn verschillende biomes, zoals zandvlaktes, rotsachtige gebieden, moerassen, jungles en combinaties daarvan. Waar de steden en vijandelijke basissen uit hun voegen barsten van de kleuren en sfeer, daar zijn de buitengebieden vrij simpel gekleurd en min of meer onopvallend. Gek genoeg is het contrast tussen die twee niet storend, maar soms juist prettig, gezien een overkill aan roze soms op de loer ligt.

Rage 2

Terug van weggeweest

Grote contrasten kom je ook tegen in het verhaal. Terwijl de eerste game nog neigt naar een serieuze setting met aardig wat gekkigheid, is RAGE 2 een soort verwarrende achtbaanrit van die twee. Veel karakters zijn zo over-the-top dat ze volstrekt onrealistisch zijn binnen hun setting, terwijl andere personages weer bloedserieus zijn, wat ook niet helemaal bij de game lijkt te passen.

Maar goed, het verhaal gaat verder waar deel één stopt. The Authority, de in RAGE één verslagen militante groep die de macht greep op aarde nadat een ingeslagen meteoor de mensheid praktisch wegvaagde, is terug van weggeweest. Aan jou de taak om ze nogmaals te verslaan. Door te schieten. Dat is het wel zo’n beetje.

Het verhaal leidt je naar de diverse hoofdpersonen en verschillende stadjes van de niet al te grote kaart van de game. Soms voelt het verhaal behalve heel oppervlakkig, ook een beetje lui. Zo komt een deel van het verhaal en opdrachten sterk overeen met de originele RAGE en moet je een keer of vijf tegen dezelfde baas vechten. Bovendien is het verhaal met een uur of acht à tien aan gameplay snel voorbij. Het einde is allesbehalve bijzonder, maar niet zo’n dooddoener als in het eerste deel. De truc is om het verhaal vooral te zien als een reden om iedereen (maar vooral generaal Cross, eveneens teruggekeerd) recht in het gezicht te schieten. Het is niet de reden om deze game te kopen, maar desalniettemin is het best vermakelijk, met je verstand op nul.

Rage 2

Actie in het kwadraat

Dat recht in het gezicht schieten van vijanden is wat de game redt. Knallen met de diverse guns terwijl je bijzondere vaardigheden gebruikt en ondertussen ook nog wat granaten strooit, voelt onwijs goed aan. Wanneer je bij een basis vol vijanden bent aangekomen, kun je los. Je rent naar binnen, knalt iemand overhoop waardoor de rest van de vele vijanden hun vizieren op je richten. Van alle kanten word je beschoten, maar gelukkig is overal met explosieve materiaal te vinden dat door een paar kogels met flink wat audiovisueel spektakel ontploft. De vijanden die niet zojuist in rode mist zijn veranderd, blaas je dan uit hun sokken met wat misschien wel de coolste shotgun ooit is. Je werpt nog een iconische Wingstick, een soort messcherpe boomerang, om die ene schreeuwende punk-dame heel letterlijk een kopje kleiner te maken voordat je met behulp van je bovenmenselijke vaardigheden een stel vijanden een afgrond in beukt.

Dan verschijnt er een vijand die niet alleen behoorlijk bepantserd is, maar ook behoorlijk wat vuurkracht heeft. Maar tegen die tijd is je Overdrive-meter vol. Daarmee gooit de game er nog een schepje actie bovenop. Met een roze filter over je beeld en stampende metal in je oren, werken je normaliter al fijne wapens net wat anders. Zo verandert je raketwerper bijvoorbeeld in een soort eenmans-raketsilo kun je die knaap die nog net zo stoer stond de schreeuwen met z’n minigun binnen een mum van tijd reduceren tot een bloederig papje. Het knalwerk van RAGE 2 oogt goed, klinkt goed, voelt goed, en is de reden voor de glimlach op je gezicht tijdens het spelen.

Het rondscheuren in zwaarbewapende voertuigen moet daarnaast net als het schietwerk een pijler van de game zijn. Dat is het helaas niet. Waar de gunplay super responsief en over-the-top arcade-achtig aanvoelt, voelen de voertuigen heel log en traag aan. Ook kunnen veel wapens op voertuigen enkel in een bepaalde hoek schieten, waardoor je continu je wagen in een goede positie moet manoeuvreren. Het opjagen van een konvooi is nog best tof, omdat je dan constant achter vijanden aanrijdt. Op die manier houd je ze in het vizier en kun je daadwerkelijk wat schade aanrichten. Voor iets anders dan konvooien stap je al snel uit om al lopende los te gaan met je schietijzers.

Rage 2

Gewoon daarom

Los van de hoofdmissies kent de game geen verhalende content, enkel een hele hoop events op de kaart om af te werken. Het doel is altijd hetzelfde: knal alles kapot wat los en vast zit. Wie, wat of hoe iets kapot moet, dat varieert nog enigszins. Op zich is daar helemaal niks mis mee, want zoals gezegd is het afschieten van de vele vijanden allesbehalve een straf. Maar het zou heel fijn zijn als er toch een of andere reden achter het geweld zou zitten.

RAGE 2 is vooral geschikt voor mensen die er groot plezier uit halen om alle activiteiten op de kaart af te vinken en alles te ontgrendelen wat er te ontgrendelen valt. Zo kun je de vrij overbodige voertuigen verzamelen, alle vaardigheden vrijspelen en je wapenarsenaal volledig upgraden. Vooral met dat arsenaal ben je wel even zoet mee, want er is heel veel om te upgraden. En die upgrades kunnen je speelstijl ook veranderen, omdat je jouw karakter min of meer kunt specialiseren in een aantal krachten en wapens. Daarnaast zijn er nog de racemogelijkheden uit het origineel en kun je ook dit keer weer hersenloos mutanten afschieten in Mutant Bash TV, de lugubere spelshow die jou golven aan vijanden voorschotelt.

Rage 2

Heerlijk zinloos?

De game kent helaas ook wat bugs. Sommige zijn slechts opvallend, zoals rare gezichtsanimaties, schokkerige wolken, of het inzetten van de dreunende metalsoundtrack terwijl er niks gebeurt. Sommige bugs zijn vervelend, zoals wegvallende spraak waardoor je, als je de ondertiteling niet hebt aangezet, delen van het verhaal mist. Ook is er vrij veel texture pop-in en soms flikkeren de lichteffecten behoorlijk. Helaas zijn er ook een aantal bugs die je speelplezier actief in de weg zitten, zoals een soms niet werkende fast travel en niet startende missies, waaronder de laatste(!) missie. Daarnaast werkte een aantal keer mijn toetsenbord plots niet meer, tot ik opnieuw startte vanaf een checkpoint.

De winkelpagina in de game is overigens ook een doorn in het oog. In het hoofdmenu krijg je de optie om skins te kopen voor je wapens. Volstrekt overbodig, vooral binnen een game voor één speler. Het is dan ook heel vreemd dat dit in de game zit en het voelt louter aan als een cash-grab – een stille herinnering dat het de ontwikkelaar en uitgever niet alleen te doen is om jou een flinke dosis plezier voor te schotelen, maar ook om nog meer geld aan je te verdienen. Onnodig en afleidend van het plezier.

Want ondanks het matige verhaal dat vrij snel voorbij is, de niet zo lekker aanvoelende voertuigen en rits aan bugs en kleine probleempjes, is RAGE 2 goed voor flink wat plezier. Dat heeft het vrijwel volledig te danken aan de gruwelijke vette actie die het biedt. Wanneer je de makers van DOOM en Just Cause een game laat maken, dan krijg je RAGE 2: een game die heerlijk knalt, maar waar je vooral zelf verantwoordelijk bent voor de plezier die je beleeft en niet te veel waarde moet hechten aan verhaal of doelstellingen. Dat is enerzijds heel bevrijdend en prettig, maar het maakt de onderliggende wereld eigenlijk overbodig. Dat is jammer, want juist een interessante wereld had de game meer diepgang kunnen bieden.

RAGE 2 is vanaf 14 mei verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en Windows PC. Voor deze review is de game gespeeld op een Windows PC.

Conclusie en beoordeling

RAGE 2

RAGE 2 is een game waar meer in had gezeten. De schietactie is gruwelijk vet, knalt prachtig van je scherm en staat garant voor bakken met lol. Het is dan ook zonde dat de spelwereld niet meer diepgang heeft om die actie net wat meer glans te bieden, dat het verhaal zo hol is en dat bugs overal op de loer liggen.
7,5
Score
75
Score: 75
  • Pluspunten
  • Wapens en vaardigheden
  • Looks
  • Knalharde actie
  • Minpunten
  • Voertuigen voelen log
  • Microtransacties
  • Wereld is inwisselbaar
  • Matig, kort verhaal
  • Bugs

Dit artikel delen

Over de auteur

Bert de Vries speelt maffe games, games die wat anders doen dan andere games. Maar ook reguliere games. Dus eigenlijk alle games, zolang er geen bal in zit.

Reacties

  • Goede review, schept een duidelijk beeld van wat men van de game kan verwachten. Vond een 6.5 echter eerder passend dan een 7.5 op basis van wat er geschreven is in de tekst.
  • @gertjun dan moet je eerst even aan de slag met die shotgun. Héérlijk!

    Ik snap wat je zegt hoor, maar de actie is echt heel cool. Zonder de vette knalactie, was deze game veel minder geweest
  • @Bert de Vries

    Dit lijkt me dan ook typisch zon game waarvan ik graag eerst een demo zou willen spelen alvorens de volle mep te betalen. Ben zeer benieuwd, want een game die je zo af en toe lekker hersenloos kunt spelen is ook fijn.
  • @gertjun check ook Bulletstorm. Beetje dat principe, maar dan zonder de open wereld
  • @Bert de Vries

    goede tip! staat nog in mijn bibliotheek van Ps plus, nog niet gespeeld helaas.
  • Ik heb veel interesse in deze game. Ik ga nog even wat gameplay bekijken maar het lijkt erop dat deze game in huis gaat komen. Die diepgang zoek ik ook niet altijd in een game, soms vind ik het gewoon heerlijk om van A naar B te gaan en alles overhoop te knallen.
  • Prima review Bert. Of ik het met het eindcijfer eens ben weet ik niet want ik heb de game nog niet gespeeld ;)
    Maar ja, deze ga ik zeker halen. Groot fan van het eerste deel dus dit is eigenlijk verplichte kost voor mij. Vooral de setting (post-apocalyptic) vind ik geweldig.
  • Heldere review waarvoor dank. Ik heb het idee dat ik er hetzelfde insta ook al heb ik de game niet gespeeld. Op basis van gameplay sessies die vrij waren gegeven maandje terug vind ik dit de meest interessante mei release. Helaas lees ik veel terug dat de game repetitief kan zijn. Daar ben ik erg gevoelig voor. Had gehoopt dat de game net iets meer unaniem goed ontvangen was. Voor nu hoop ik nog op een demo en anders wachten tot die euro of 30 is.
  • Fijne tekst hoor Bert, lekker geschreven. Jouw teksten bevatten vaak humor en een luchtige maar inzichtelijke wijze van schrijven, erg prettig om te lezen. Deze game zat
    (net als deel 1) niet op mijn radar, en hij komt er ook niet op. De droge woestenij setting trekt mij nooit zo, vandaar dat ik games als deze laat liggen (al vond ik Fallout dan wel weer vet). Een game mag van mij wat meer diepgang hebben, schietactie is prima, maar ik heb meer nodig dan dat.

    Er staat trouwens in je eerste zin een fout, zoek en gij zult vinden ;)
  • @benjaminben *kuch* ik heb geen idee waar je het over hebt.

    Er zit nog wel wat verschil tussen Fallout en RAGE 2, inderdaad ;)
    Welke Fallout heb je gespeeld? New Vegas?
  • @Bert de Vries

    Húh? :O Ik meende toch echt dat er een foutje stond. Dat is raaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrr
    3, NV en 4 :P
  • @benjaminben geeft helemaal niks Bennie, m'n jongen. Jij wordt ook al een dagje ouder.
  • @Bert de Vries

    Echt niet, me is immortul.
  • @Bert de Vries

    Trouwens wat een extreem laag cijfer, wat heeft IG toch altijd tegen Windows Pc's en haar games? Valt mij echt op dat jullie sinds 1956 ieder jaar lager scoren op cijfers voor PC games dan Meta-critic. Vind ik echt kut. InSonygamer.nl
  • @benjaminben Sinds 1956, en nu pas valt het op. Lekker scherp hoor.

    Overigens ben ik wel benieuwd naar het gemiddelde cijfer: het is wel een een game die je moet liggen en waarvan je vooraf niet direct door hebt wat je krijgt.
  • @Bert de Vries

    tjah, die zullen wel uiteen lopen. Zoek je diepgang dan scoort dit laag gok ik, maar ben je gek op knalwerk dan kan dit wellicht weer vrij hoog scoren. Doom vond ik bijvoorbeeld geen flikker aan, alleen maar knallen en weinig variatie. Maar anderen waren bijvoorbeeld lyrisch, Doom is namelijk goed in wat het doet. Als het je ligt heb je een topgame, zo niet dan niet ;) Een R&B; album kan bijvoorbeeld nog zo sterk in elkaar steken, ik hoef die rommel niet te luisteren ;)

    Maar dat een recensie een mening is, daar moeten sommige mensen die van het intornjet gebruik maken nog even over worden ingelicht. want ooooooh wéééé je wijkt af van hun mening.
  • Een game die dus weer niet af is. Bethesda wordt langzaam het 2e EA. Documentaire van God of war gezien misschien moeten meer bedrijven daar eens een voorbeeld aan nemen.
  • @rps299 ik zou deze game zeker niet 'onaf' noemen. Het bevat alleen keuzes en onderdelen die mij niet allemaal kunnen bekoren :)
  • @rps299 Waar lees jij dat de game niet af is?
  • @Robskeee

    Veel bugs betekend dat er nog veel problemen zijn in mijn ogen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren