1. Ray tracing uitgelegd: het gouden tijdperk voor pc-spellen

Ray tracing uitgelegd: het gouden tijdperk voor pc-spellen

De term ‘ray tracing’ kom je tegenwoordig steeds vaker tegen. De technologie luidt een nieuw ‘gouden tijdperk’ in voor alles dat met grafische prestaties en pc-gamen te maken heeft. Maar wat is het nou precies?
Ray tracing

Ray tracing is een techniek voor het weergeven van een op virtueel licht gebaseerd grafisch beeld. Een algoritme houdt hierbij rekening met de manier waarop de lichtbron inwerkt of ‘schijnt’ op virtuele objecten, langs de rest van het beeld. In simpele woorden: het is een geavanceerde grafische techniek die op een levensechte manier lichteffecten en schaduwen presenteert. De techniek simuleert licht en houdt elke lichtstraal nauwlettend in de gaten die door een bron gemaakt wordt.

Dat is ook meteen de reden dat we ray tracing nog niet overal tegenkomen en veel mensen het nog niet op hun eigen pc’s (of zelfs spelcomputers) gezien hebben: ray tracing kost heel wat rekenkracht, en voor die rekenkracht heb je krachtige en dure hardware nodig. De laatste tijd verschijnen er wel steeds meer pc-games die gradaties van ray tracing aan boord hebben, maar een game die volledig gebruikmaakt van deze visuele technologie moet tot op heden nog uitgebracht worden.

De voordelen van ray tracing gaan niet zozeer over het licht zelf, maar meer over de manier waarop dat licht de interactie heeft met de digitale wereld. Het algoritme houdt rekening met allerlei soorten objecten: groot en klein, zoals wolken en vlokjes. De technologie ‘ziet’ die dingen zoals het menselijk oog ze ziet, waardoor je dus een natuurlijker effect creëert. Datzelfde geldt voor de reflecties en de kleuren die je ziet: allemaal afhankelijk van licht.

Wat betekent dit voor games?

Je voelt hem natuurlijk al een beetje aankomen, maar ray tracing kan dus gebruikt worden voor realistische lichteffecten. Dat moet als resultaat hebben games er veel beter uitzien in vergelijking met games die geen gebruikmaken van het algoritme. Mensen die games met ray tracing-ondersteuning hebben gespeeld zeggen allemaal hetzelfde: dit verandert de manier waarop je de digitale wereld om je heen tot je neemt. Er wordt daarom ook wel gesproken van een nieuw ‘gouden tijdperk’ voor pc-games.

Om dat punt kracht bij te zetten, heeft grafischekaartmaker Nvidia een video uitgebracht, die je hierboven kunt bekijken. In de video zijn duidelijke voorbeelden te zien van games waarbij ray tracing is ingeschakeld. Zo zien we onder meer in Battlefield V dat het spiegelbeeld van een vlammenwerper duidelijk te zien is in de zijkant van een auto. Dit soort dingen kom je niet vaak tegen wanneer je games van nu speelt (meestal zijn spiegels ook bewust vies gemaakt).

Nadelen van ray tracing

Helaas heeft ray tracing ook zo zijn nadelen. Niet per se voor je game-ervaring, maar wel voor de elementen daaromheen. Zo moet je flink wat geld uitgeven om toegang te krijgen tot de technologie. Nvidia zegt dat je voor je game-pc eerst aan je grafische kaart moet denken. Meestal is het zo dat gamers nog bijna de helft van het totale aankoopbedrag van een pc kwijt zijn aan een goede grafische kaart. Voor zo’n kaart die deze technologie heeft moet je nog dieper in de buidel tasten.

Daarnaast laten veel mensen die ray tracing echt meegemaakt hebben, zoals het bedoeld is, weten dat games een stuk donkerder zijn dan wanneer de optie is ingeschakeld. Zonder de techniek kunnen ontwikkelaars helemaal zelf bepalen hoe een omgeving eruitziet en waar het licht vandaan komt. Maar met ray tracing aan, moet je eigenlijk met veel meer dingen rekening houden. Objecten die in de weg kunnen staan of lichtbronnen die te ver weg zijn, vormen uitdagingen voor ontwikkelteams.

Verder moeten hardware en software fijn met elkaar kunnen samenwerken. Op moment van schrijven zijn er nog weinig spellen die ray tracing ondersteunen en zo heel veel komen er niet aan. Bovendien moet je er rekening mee houden dat het algoritme alleen bestaat in de (RTX-)kaarten van Nvidia. Ben je dus al jaren fan van AMD, dan vis je voorlopig achter het net. Dit kan dus op meerdere manieren de pc-markt gaan opschudden, helemaal wanneer gamers ongeduldig worden.

Welke games ondersteunen ray tracing?

• Ark: Survival Evolved
• Assetto Corsa Competzione
• Atomic Heart
• Battlefield V
• Control
• Dauntless
• In Death
• Enlisted
• Final Fantasy XV
• The Forge Arena
• Fractured Lands
• Hitman 2
• Justice
• JX3
• Mechwarrior V: Mercenaries
• Metro Exodus
• PlayerUnknown’s Battlegrounds
• Remnant from the Ashes
• Serious Sam 4: Planet Badass
• Shadow of the Tomb Raider
• We Happy Few
• Wolfenstein Youngblood

Tijdens Gamescom 2019 zijn er bovendien nog een aantal titels aangekondigd die ray tracing gaan ondersteunen. Die hebben we hieronder overgenomen.

• Cyberpunk 2077
• Call of Duty: Modern Warfare
• Vampire: The Masquerade
• Watch Dogs: Legion
• Minecraft
• Synched: Off Planet

Dat lijken vooralsnog twee korte lijstjes te zijn. Maar we zijn er zeker van dat wanneer ray tracing aanslaat en steeds populairder wordt, er meer games aangekondigd worden. De populariteit kan toenemen doordat mensen er enthousiast over zijn en andere mensen aansteken, omdat de benodigde grafische kaarten goedkoper worden of doordat spelcomputers de visuele kwaliteit toegankelijker maken. Bovendien zegt AMD ook al te werken aan deze technologie.

Cyberpunk 2077 Wallpaper

Ray tracing voor Project Scarlett en PS5

Zowel Microsoft als Sony hebben inmiddels bevestigd dat Project Scarlett en de PS5 voorzien worden van een AMD-processor, waarbij Sony zelfs claimt dat de PS5 ray tracing ondersteunt. De verwachting is dat de ervaring gelijk wordt aan een pc die midrange tot high-end specs heeft, wat ray tracing in theorie dus mogelijk maakt. Maar wat mag je daar precies van verwachten? Worden het subtiele, onopvallende effecten of zetten ontwikkelaars meteen al in op het grove geweld?

Op moment van schrijven is het nog te vroeg om daar een zinnige uitspraak over te kunnen doen. Van wat we tot op heden gezien hebben van het algoritme, denken we dat ontwikkelaars eerder voor de subtielere effecten gaan, zodat op z’n minst gezegd kan worden dat een game ray tracing ondersteunt. Om nog even terug te komen op Battlefield 5: die game heeft zelfs op high-end grafische kaarten de framerate stabiel te houden – er valt dus nog wat te optimaliseren.

En dat optimaliseren gebeurt ondertussen. Enginebouwers als Unity en Epic Games (van Unreal Engine) hebben al laten zien dat games met ray tracing stabiel kunnen draaien. Waarschijnlijk houdt dat in dat we voornamelijk aan het begin van de nieuwe consolecyclus minimale ray tracing-effecten gaan tegenkomen, maar de software mettertijd verder geoptimaliseerd wordt en mogelijk betere effecten realiseert.

Playstation 5

We verwachten echter niet dat we over zes, zeven jaar fotorealistische graphics zien. Vooralsnog is ray tracing vooral een fascinerende techniek die pc-gaming verandert en, eenmaal de standaard, games nóg mooier maakt dan ze al zijn.

Dit artikel delen

Over de auteur

Wesley Akkerman Freelance tech- en gamejournalist. Heeft Persona 5 hoog in het vaandel staan. Speelt voornamelijk (J)RPG's, maar kan ook genieten van LEGO- en puzzelgames.

Reacties

  • Ik kon op mijn Amiga al ray-trace gebruiken, in een grafisch programma. Het probleem is real time want alles wat we aan ray trace zien in films wordt per plaatje uren lang gerendered op loodzware workstations.

    Het voordeel van een aantal ray trace achtige zaken via een aparte chipset te laten uitrekenen (voor zover ik het begrijp voor de PS5) heeft het voordeel dat zaken als reflecties niets meer kosten en niet handmatig hoeven worden gedaan. Zo zie je in Spiderman een standard reflectie (wisselend per sector). Dat zou (mocht de chipset dat aankunnen) automatisch kunnen gaan. Het scheelt enorm veel ontwikkeltijd.
    Sony maakte ook duidelijk dat ze de ray trace tech willen gebruiken voor geluid waardoor geen trucjes hoeven worden toegepast.
    Al met al een aardige toevoeging waar we niet te veel van moeten verwachten.
  • Haha, niet verwachten over 6 a 7 jaar fotorealistische graphics te zien. Ps5 gaat al games laten zien die er foto realistisch uitzien, zelfs pes 2020 op ps4 pro ziet er bij momenten gewoon fotorealistisch uit, zeker in de replays die gezichten.
  • Nadeel van de AMD Raytracing is dat het deels softwarematig is waardoor het veel processorkracht op de GPU en CPU gebruikt. Ik denk dat over 10 jaar raytracing net zo gewoon is als de effecten die nu in alle games zitten en tegen die tijd is hardware zo krachtig dat het niet meer uitmaakt.
  • @darroox ps5 gaat al fotorealistisch zijn pikkie. Kijk games als gran turismo nu al. Mooier dan Forza horizon 4 en forza 7. En dan nog Driveclub. En dat was al op de gewone ps4 tering mooi! Ps5 gaat knallen gozer!
  • Ben erg blij met mn gaming pc met de 2080ti gaming x trio
    Het was een dure maar zeker waard tot nu toe.
    Desondanks dat de pc grafisch meer biedt speel ik nog net zo graag op de ps4 pro. Het gaat immers nog altijd om de gameplay imo
  • @tibor95 nadeel van pc is dat je na zoveel jaar nieuwe videokaart moet kopen. straks met streaming die shit niet meer nodig

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren