1. Recensie: Q*Bert Rebooted

Recensie: Q*Bert Rebooted

Je zou het misschien niet zeggen, maar het in 2015 verschenen Pixels heeft ons een hele hoop mooie dingen gegeven. Het gaf ons nog maar eens een reden om te walgen van Adam Sandler, een hoop memes, een van de slechtste films allertijden én de game Q*Bert Rebooted.

Je kent Q*Bert waarschijnlijk wel als het oranje ronde beest met een slurf uit die ‘’goede ouwe tijd’’. Die tijd waarin polygonen nergens te vinden waren en games nog daadwerkelijk uit pixels bestonden met de simpele gameplay die daarmee mogelijk was. Rebooted behoudt die simpele gameplay, maar trekt het een modern jasje aan. Verdeeld over 120 levels is het aan jou om het gehele speelveld in één kleur te krijgen door één keer op elk vakje te springen. Klinkt simpel toch?

Back to basics

In het begin is het dat zeker, waardoor een beetje gamer moeiteloos door het spel heen zal scheuren. Maar dan komen de obstakels en gimmicks. Vijanden jagen onze blob op, tegels veranderen terug van kleur als je ze een tweede keer raakt en irritante wezens doen hetzelfde. Individueel zijn ze te overzien, maar zoals je van mijlenver zag aankomen, blijft het niet bij één obstakel per level, waardoor Q*Bert Rebooted alsmaar lastiger wordt.

Een lastige game is natuurlijk niet iets slechts. Het is mede hierdoor dat spellen als Sekiro: Shadows Die Twice, Contra en XCOM zo geliefd zijn. Toch kan ik er niet heel warm voor lopen in deze game. De uitdaging komt namelijk niet door goed design, maar doordat de levels op den duur zo chaotisch worden dat het frustrerend wordt. Dit gebeurt pas zo vlak voor het einde, wat doet vermoeden dat men zo nog even de rek erin wilde houden. En dat is jammer, want hoewel kort, was Rebooted tot op dat moment best wel vermakelijk, zelfs al was de variatie in de levels nogal ver te zoeken. Het behalen van alle sterren door snel te winnen en goed te scoren houd je bovendien ook wel lang genoeg bezig, vooral als je ook nog achter de skins en trophies aan zit.

Nog verder terug

Over die trophies gesproken: als je voornemens bent om Q*Bert Rebooted volledig te overwinnen, zal je meer moeten doen dan de 120 levels in Rebooted voltooien. Op het hoofdmenu prijkt immers ook een classic port, die zijn eigen set trophies heeft en je weer even terugbrengt naar de arcadehallen. Gelukkig heb je deze keer echter geen kwartjes nodig…

Recensie: Q*Bert Rebooted

Q*Bert mag dan wel een soort culticoon status hebben, maar zijn game is vandaag de dag eigenlijk niet zo bijzonder meer. En daar verandert een nieuw likje verf en een Classic Mode niets aan. Toch was het geen onaardige game, tot men vlak voor het eind besloot om de duimschroeven aan de draaien.
6,4
64
Score: 65