1. Recensie: Until Dawn
Until Dawn
100% hot!
0 members volgen dit
0 members willen dit
2 members hebben dit

Recensie: Until Dawn

Als een gamer wiens horizon nogal breed is, heb ik nooit of te nimmer een tekort aan spellen om te spelen. Maar dankzij de indie-titels, geïmporteerde games en fancreaties, schieten de triple A-releases er nog weleens tussendoor. Als ik een euro zou krijgen voor elke keer dat iemand me zei dat ik een Assassin’s Creed, DOOM of The Legend of Zelda móést spelen, kon ik extra vakantiedagen opnemen om precies dat te doen. Deze vakantie speelde ik echter Until Dawn.

In dit avontuur van Supermassive Games maken we kennis met een vriendengroep, die samen op vakantie is in een afgelegen hutje in de bergen. Wanneer een grap totaal misgaat, rennen twee van de vakantiegangers overstuur de ijskoude nacht in, waarna ze nooit meer worden teruggezien. Alleen jij als speler weet hoe ze geëindigd zijn, en het zijn jouw keuzes die bepalen of de rest het ook leert.

Boom! Butterfly effect

Nog voor je ook maar iets in het spel gedaan hebt, krijg je namelijk uitleg over het Butterfly Effect en over hoe deze in de game verwerkt is. De ontwikkelaar pocht dat elke keuze die je in het spel maakt zal leiden tot een domino-effect. En dat moet elke playtrough net even anders maken en uiteindelijk tot een ander einde moet leiden.

Het verhaal dat jij tot een goed einde moet zien te brengen, speelt zich een jaar na de intro van het spel af. De acht resterende vrienden keren na exact 365 dagen terug naar de plek des onheils, om de verdwenen zusters te herdenken en om een punt achter het rouwproces te zetten. Van een vrolijk weerzien is echter geen sprake. Onderlinge ruzies drijven de groep al snel uiteen en leiden tot verschillende horrors die jij het hoofd moet zien te bieden.

Wat daarbij opvalt, is dat alle karakters meer zijn dan het stereotype dat ze lijken te zijn. Seksbom Jess wilt toch wel wat meer dan actie en is ondanks alles nog altijd een typische, onzekere tiener. Hunk van dienst Mike is een toffe peer waar je absoluut op kunt bouwen, ook al denkt hij soms net iets te vaak met de belangrijkste spier in het mannelijk lichaam en Sam kan heel wat meer worden dan the girl next door, als je haar maar lang genoeg in leven kunt houden. Elk karakter ontwikkelt mee met het verhaal en de keuzes waarmee jij het vormt.

Walking Simulator 2.0

Until Dawn is qua gameplay namelijk vergelijkbaar met creaties van ontwikkelaar Quantic Dream (Heavy Rain, Beyond: Two Souls, Detroit: Become Human) en de games van Telltale, en doet ook geen enkele moeite om dat te verbergen. Gameplay bestaat uit lopen in afgebakende omgevingen, het onderzoeken van objecten de je vindt en kiezen wat je doet met de obstakels en personen die op je pad komen.

Zo nu en dan komt er een actiescène, zoals een sneeuwballengevecht, waarin je wat actiever bezig bent, maar zelfs dan blijft de gameplay beperkt tot de alom bekende quick time events. Until Dawn is dan ook beter te omschrijven als een ervaring of interactieve film dan een traditioneel spel zoals we met de term game associëren. Er is echter al meermaals bewezen dat ook die heel erg tof kunnen zijn, mits goed uitgevoerd.

Het belangrijkste aspect daarbij is natuurlijk het verhaal. Is dat niet boeiend genoeg om de aandacht van de speler vast te houden, dan valt de enige steunpilaar van de game, waardoor het geheel als een kaartenhuis ineen zakt. Larry Fessenden en Graham Reznick schreven daarom een tienduizend pagina’s dik boekwerk om Until Dawn overeind te houden, waar het redelijk goed in slaagt. Maar erg stevig is deze fundering niet.

Kanttekeningen

Until Dawn heeft volgens de ontwikkelaar zelf 256 verschillende eindes en zelfs nog meer wegen om daar te geraken. Dat is natuurlijk indrukwekkend op papier, maar het brengt tevens een eigen set problemen met zich mee. Een film is immers goed (of zou dat moeten zijn) omdat elk stukje van de ervaring ingeregeld is. De acteurs spelen hun rol, de setpieces staan klaar en post-production fixt alle oneffenheden die tijdens het filmen zelf gemist werden. Dat doen bij een interactieve film met honderden variabelen is simpelweg een monumentale taak, waarbij de baten niet tegen de kosten opwegen. Dit uit zich onder andere in de gezichtanimaties en voice acting, die soms bizar slecht en soms bizar goed zijn.

Veel van de keuzes blijken bovendien als gevolg ook niet een bijster grote impact te hebben— zo bewezen mijn drie speelsessies waarin ik telkens andere keuzes nam— behalve als ze leiden tot de dood van een van de karakters. Maar zelfs dan blijven enkele sleutelscènes die het plot voortstuwen echter grotendeels hetzelfde. En juist die momenten zijn vaak de zwakste schakel, waardoor de ketting met name aan het begin en aan het einde wat roestig oogt. Pijnlijk, gezien juist een eerste indruk en de slotscènes het beste blijven hangen bij de meeste mensen.

Quick time fix

Gezien bovenstaande kwesties durf ik te stellen dat de met QTE-gevulde momenten, waarin jij zelf de controle hebt, en de momenten waarop je met een slakkengang een omgeving verkent de beste van de game zijn; een uitspraak die ik nooit had verwacht te maken. Toch is het er wel een waar ik volledig achter sta.

Games als Heavy Rain en Telltale’s The Walking Dead haalden mij vaak uit de flow, doordat ik aan het zoeken was naar het volgende object of individu dat een event zou triggeren, iets waar Until Dawn slechts zelden last van had. De karakters om je heen maken altijd duidelijk wat er verwacht wordt en het is vooral de manier waarop je dat doet die het verschil maakt. Daardoor heb je altijd het gevoel in controle te zijn, in plaats van dat je aan het handje wordt genomen.

Zelfs de quick time events hebben een welkome verbetering ontvangen ten opzichte van die in andere games, door ze een audiotrigger mee te geven. In games als Bayonetta of WET was het makkelijk om een QTE te missen omdat je hem niet zag door de actie op het scherm, maar door een waarschuwing te geven dat je iets moet doen, wordt dit probleem in een klap opgelost!

De game gooit deze quick time events met grote regelmaat op je af, maar ik heb geen moment gehad waarop ik het als hinderlijk begon te ervaren, wat boekdelen spreekt over hoe goed ze geïmplementeerd zijn. Helaas kan hetzelfde niet gezegd worden over de horrorelementen van Until Dawn.

Boe!

De horrorelementen en het verhaal zijn natuurlijk nauw met elkaar verweven en dat ik ze nu apart aanhaal komt allicht raar over. Waar ik het hier over wil hebben is echter niet hoe de schrikmomenten je avontuur beïnvloeden, maar de uitwerking ervan. Die laat helaas nogal wat te wensen over.

Door het verhaal heen zijn er drie bronnen van spanning en / of angst in de vriendengroep. Twee van die bronnen eindigen met een gigantische sisser, door de introductie van de derde, overkoepelende dreiging die de tweede helft van de game domineert. Deze bron is een bovennatuurlijk wezen waar de hele tijd naar gehint werd, maar die slechts enkele seconden zijn intrede maakte en als een schaduw over het avontuur hing. En dat was goed! Het onbekende is immers het engste. Denk maar aan de eerste Alien-film: die was sterk vanwege dat ene ogenschijnlijk onverwoestbare monster, die je slechts vanuit je ooghoeken voorbij zag flitsen.

Eens je het monster in volle glorie ziet en vervolgens al snel ontdekt dat je je ertegen kunt verdedigen, is de impact weg. Voeg daaraan toe dat het er al snel meer blijken en de dreiging van het onbekende wordt meer die van een horde wilde dieren. Ook slecht nieuws, maar absoluut niet beangstigend. Vanaf dat moment is Until Dawn horrorgame af en meer een adventure game. En helaas is twee in dit geval niet beter dan een.
UNTIL DAWN

Recensie: Until Dawn

Until Dawn biedt een ervaring die op momenten heel goed is, maar ook erg matig kan worden. Met name het tweede deel van de game, met als uitschieter het einde, zijn zwak, waardoor de uren ervoor impact verliezen. Supermassive Games kan nog zo hard roepen dat er honderden mogelijkheden zijn, maar ik had er liever slechts een handjevol gehad als ik in ruil daarvoor écht had kunnen griezelen. Gelukkig zijn de karakters en hun onderlinge relaties interessant genoeg om je ook dan geboeid te houden.
7,8
78
  • Karakters zijn geloofwaardig en interessant