1. Recent onthulde games bevatten meer vrouwelijke hoofdpersonages dan vorig jaar

Recent onthulde games bevatten meer vrouwelijke hoofdpersonages dan vorig jaar

Voor het eerst bijna gelijke verdeling

Games die afgelopen zomer werden aangekondigd bevatten meer vrouwelijke hoofdpersonages dan voorgaande jaren. Dat melden Wired en Feminist Frequency in een nieuw rapport.

Achttien procent van de aangekondigde games bevatte dit jaar een vrouwelijke hoofdpersoon, ten opzichte van vijf procent in 2019. Daarmee is het percentage een stuk hoger dan de voorgaande vier jaar. Ook is de verhouding met mannelijke hoofdpersonages bijna gelijk, met 23 procent.

Opvallend is dat een derde van de vrouwelijke personages afkomstig is uit Sony's PlayStation PlayStation 5-onthulling. Daarin werden onder andere Horizon Forbidden West, Kena: Bridge of Spirits en Ratchet & Clank: Rift Apart onthuld.

Het rapport onthult dat het nog te vroeg is om een trend van meer vrouwelijke hoofdpersonen aan te duiden.

Gender

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Al speel ik voor een hermafrodiet i don't care zolang de gameplay en verhaal maar leuk en interessant zijn. Gelukkig zijn er weinig games die het echt door je strot duwen en enkel een chick als main character pakken om het vrouw zijn.
  • Met alle respect voor het nieuws item. Maar voor games heeft het geen enkel belang of het een man/vrouw is. Een character word zen persoonlijkheid gemaakt en niet door het geslacht. De enige die dit belangrijk vinden zijn Feminsten en hun mannelijke versies.
  • Ah Sarkeesian, daar heb ik al heel lang niks meer over gehoord. Het laatste was dat haar non-profit clubje Feminist Frequency failliet was. Zegt wel iets over hoe serieus men haar neemt.
    Als ik naar die grafiek kijk zie ik nou niet per se een trendbreuk, dus niet gek opkijken als het volgend jaar weer minder is.
  • Weet je wie trouwens wèl helemaal te gek zijn? MANNEH!
  • Persoonlijk vind ik multiple options wel het belangrijkst om te hebben.
    Tenzij het gaat om een zeer gefocust verhaal. Maar tegenwoordig zouden wij wel in veel games de keuze moeten krijgen tussen man of vrouw, in ieder geval de binaire opties.
    Hierbij denk ik aan franchises als Persona en Dragon Quest. Waarin de MC niet eens kan spreken.
  • De agenda wordt lekker doorgeduwd en dat is zorgelijk. Vooral in games als Battlefield 5 en CoD WWII is dit echt een slechte zaak.

    Aan de andere kant heb ik echt geen problemen met een vrouwelijk hoofdpersonage als het in de game past. Het kunstmatig pushen ervan ben ik alleen op tegen, net als het kunstmatig pushen van vrouwen in de top van het bedrijfsleven.

    Eigenlijk ben ik tegen alle vormen van discriminatie, zowel negatieve als positieve discriminatie.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren