1. Red Dead Online preview - Leven als anonieme outlaw

Red Dead Online preview - Leven als anonieme outlaw

Ook online lekker knallen met je eigen cowboy of cowgirl

Red Dead Redemption 2-bezitters kunnen nu allemaal aan de slag met de bèta van Red Dead Online. Hoewel de multiplayercomponent van dit geweldige cowboyavontuur zich zeker nog in een vroege fase bevindt, zijn er genoeg goede redenen om je onder te dompelen in het onlinefestijn.

GTA Online is duidelijk een goede blauwdruk geweest voor Rockstar. Deze ‘gratis’ multiplayerstand van GTA 5 kende een wat beroerde start in oktober 2013, maar ontwikkelde zich daarna tot een uiterst vermakelijk actiefestijn voor maximaal 32 spelers in één sessie – met zelf ontwikkelde personages en een vrij constante stroom aan nieuwe activiteiten. Het bleek bovendien een ware goudmijn voor Rockstar: de microtransacties zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de miljarden die het Britse gamebedrijf heeft binnen gehengeld. Reden genoeg om dezelfde formule toe te passen op Red Dead Redemption 2.

Red Dead Online

Eigen cowboy of cowgirl

Zo begin je de bèta – naar verwachting lanceert de ‘volwaardige’ eerste versie van Red Dead Online in 2019 – op vrijwel dezelfde manier: met het zelf samenstellen van je personage, waarbij je geslacht, uiterlijke kenmerken en zelfs je gefluit bepaalt. Je blijkt een gevangene, die echter nog in de introductievideo tijdens transport naar een andere locatie wordt bevrijd. Terwijl je de controls opnieuw krijgt aangeleerd en je bajeskloffie verruilt voor een eenvoudige burgeroutfit, leer je dat een welgestelde dame je vrijheid heeft ‘geregeld’ om jou wraak te laten nemen op de moordenaars van haar man.

Om te laten zien dat jij net zo goed anderen van het leven kunt beroven, krijg je onder meer de opdracht een kamp vol npc’s te overvallen en word je vervolgens gekoppeld aan een groepje andere spelers om een andere bende paarden afhandig te maken. Na dit uitgebreide tutorial-gedeelte ben je in principe vrij om te gaan en te staan waar je wilt: zowel het volledige noordelijke deel van de spelwereld als het voor Red Dead Redemption-veteranen ‘herkenbare’ zuidwestelijke gedeelte.

Red Dead Online

Activiteiten

In Red Dead Online kun je in de open wereld een groot deel van de activiteiten uit de singleplayer ook met je personage ondernemen. Denk daarbij aan planten plukken en jagen – al lukt dat een stuk beter met de boog en vishengel die je pas met genoeg ervaringspunten vrijspeelt. Minigames zoals kaartspelen zijn er (vooralsnog) niet, al verwachten we dat dit een kwestie van tijd is. Wel kun je op diverse plekken gestructureerde missies vanuit de open wereld starten, die je vaak gedwongen met anderen moet spelen. Daarnaast kun je opdrachten van npc’s (‘Strangers’) aannemen, al voer je deze in de open spelwereld uit en kunnen andere spelers je daarbij lastigvallen. Sterker nog, wanneer jij een postkoets moet terugbrengen, worden zij getipt om jou te hinderen.

Gelukkig kun je de hulp inroepen van andere spelers door je te verenigen als bende. Je kunt een tijdelijke spelersgroep opzetten voor maximaal vier mensen, of (tegen betaling van in-

game geld) een permanente bende voor maximaal acht. Deze zaken regel je, net zoals het managen van onder meer je paarden en kamp, in een speciaal snelmenu: het grootste verschil tussen de bediening van Red Dead Redemption 2 en Red Dead Online. Ook kun je vanuit hier snel in een competitief speltype stappen.

Red Dead Online

Battle royale-light

Deze zogeheten ‘Showdowns’ speel je met maximaal 16 of 32 (‘Large Showdowns’) spelers individueel of in teams in een afgesloten deel van de spelwereld. Naast traditionelere deathmatch- en king of the hill-achtige speltypes zijn er een aantal interessante varianten. Onze favorieten zijn zonder meer ‘Most Wanted’ en ‘Name Your Weapon’. In de eerstgenoemde deathmatch-afgeleide zijn spelers met meer kills meer punten waard wanneer jij ze weet om te leggen. De ander beloont succesvol gebruik van lastig te gebruiken wapens (zoals de tomahawk of vuurpijlen) met meer punten dan iemand overhoop schieten met een standaard geweer.

Daarnaast is er ‘Make It Count’, de modus die door velen bestempeld is als Red Dead Online’s interpretatie van het enorm populaire battle royale-genre. In de praktijk lijkt het meer op een ouderwetse pot last man standing, hetzij in een periodiek kleiner wordend speelgebied. Belangrijk verschil met andere games is de nadruk op stealth: je beschikt slechts over werpmessen of een boog om anderen op afstand uit te schakelen. Fortnite- en PUBG-veteranen hebben hier waarschijnlijk weinig mee op, maar Make It Count staat zeker garant voor spannende competitieve potjes.

Red Dead Online

Paardenraces

Tenslotte kun je deelnemen aan paardenraces, die per definitie gespeeld worden volgens de Mario Kart-achtige ‘GTA Race’-regels. Dus draait het niet alleen om zo snel mogelijk vooruit gaan, maar ook onderweg wapens om te pikken waarmee je tegenstanders van hun paard kunt knallen. Wedstrijden ontaarden daarmee al snel in chaos, maar voelen door de betrekkelijk lange respawn-tijden ook gauw oneerlijk aan.

De opvallendste eigenschap aan Red Dead Online is het feit dat alles duur is, en niet zo’n beetje ook. Voor kleren, paarden, wapens en zelfs proviand reken je niet alleen flink meer dollars af dan in Red Dead Redemption 2, maar soms ook alleen met stukken goud. Het feit dat je uren moet spelen om één nieuw wapen of outfit te kunnen veroorloven, doet denken dat microtransacties – net als in GTA Online – weer een belangrijke rol in Rockstars free-to-play-strategie spelen.

Red Dead Online

Indrukwekkend

En dat is jammer, want Red Dead Online kan op z’n eigen manier bijna net zo leuk zijn als de singplayerevenknie. Grafisch is de multiplayergame vrijwel net zo indrukwekkend, al is de beleving net wat minder levendig dan die van singleplayer – in Red Dead Online zijn namelijk merkbaar minder npc’s en dieren aanwezig, en de voorprogrammeerde willekeurige gebeurtenissen ontbreken helemaal. Daartegenover staat het feit dat je met je eigen cowboy of -girl speelt en zo als anonieme outlaw kunt opgaan in de prachtige openwereld.

Tegelijkertijd blijft Red Dead Online vooralsnog een bèta, waarin we nog veel geplaagd worden door plots wegvallende verbinding en irritant trollende spelers – een ‘Passive Mode’ zoals in GTA Online ontbreekt vooralsnog. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ineens opduikende glitches, waardoor je plotsklaps door de grond kunt (blijven) vallen of je paard kunt kwijtraken. Ook is het goed om te weten dat Rockstar niet garandeert dat je progressie bewaard blijft wanneer de beta wordt opgevolgd door de volwaardige eerste versie van het multiplayerspel. Laat dat je er echter niet van weerhouden om Red Dead Online in elk geval eens te proberen als je Red Dead Redemption 2 bezit. Al is het maar om het virtuele westen eens vanuit andere ogen te beleven dan die van Arthur Morgan.

Red Dead Online

De Red Dead Online-bèta is voor iedereen speelbaar die Red Dead Redemption 2 bezit.