1. Resident Evil 2 preview – Maakt zombies weer eng

Resident Evil 2 preview – Maakt zombies weer eng

Altijd een constante spanning aanwezig

De wereld was heel anders toen Resident Evil 2 meer dan twintig jaar geleden verscheen. De horrorreeks had nog niet allerlei eigenzinnige wendingen genomen en zombies waren verre van mainstream. Het kan daarom ook niet anders dat de langverwachte remake van Resident Evil 2 een aantal dingen op de schop moet nemen.

Nog veel meer dan de remake van de eerste Resident Evil, lijkt deze game op een compleet ander spel. De setting, personages en verhaallijn zijn grotendeels hetzelfde, maar de uitvoering is flink veranderd. Of je nu als groentje Leon of veteraan Claire speelt, de besturing is een stuk directer en de vaste cameraposities zijn ingeruild voor een perspectief vlak achter de schouder.

Resident Evil 2

Ouderwets spannend

Deze heruitvinding van Resident Evil 2 voelt daardoor meer als een veel sneller spelende Resident Evil 4 dan het ouderwets besturende origineel. Het is nu bijvoorbeeld gewoon mogelijk om tegelijkertijd te richten en te lopen. Het levert gameplay op die een stuk moderner aanvoelt, maar die alsnog de spanning weet te behouden. Richten gaat niet vanzelf en vijanden zijn zo geplaatst dat je ze vanuit dit nieuwe cameraperspectief niet altijd ziet aankomen.

Reken er maar op dat je je af en toe een hoedje schrikt, maar Resident Evil 2 hoeft het natuurlijk niet alleen hiervan te hebben. Er is altijd een constante spanning aanwezig door het balanceren op het randje van de dood met nog maar twee kogels op voorraad. Wandelende doden hebben de laatste jaren misschien wat van hun charme verloren, maar in deze game zijn ze ouderwets griezelig en bovenal moeilijk te doden. Directe schoten in het hoofd zijn niet altijd fataal en ammunitie is beperkt.

Resident Evil 2

Constante paranoia

Vlug langs zombies heen rennen of een tactisch schot in een knieschijf plaatsen zijn daarom soms veel betere alternatieven. Neergevallen zombies zijn ook niet altijd écht dood, waardoor je in een constante staat van paranoia leeft. Heen en weer lopen tussen verschillende ruimtes is namelijk een vast onderdeel van iedere Resident Evil. Hierdoor krijgt een gang die gevoelsmatig veilig was de tweede keer toch ineens weer een griezelig randje.

In de twee gedeeltes van de game die voor deze preview gespeeld zijn, kwam die spannende gameplay op verschillende manieren tot zijn recht. Spelend als Leon en de mysterieuze Ada in het riool van Racoon City is het tekort aan kogels alom aanwezig. Ada moet het zelf op een rennen zetten terwijl ze achtervolgt wordt door zombies en ondertussen ook nog deuren moeten hacken. Claire heeft de wapens ondertussen voor het uitkiezen in het politiebureau, maar ze heeft wel een Tyrant op haar hielen. Deze monsterlijke gigant is zo goed als onsterfelijk en maakt dit gedeelte zenuwslopend.

Resident Evil 2

Goed in balans

Wat al snel opvalt, is het hoge tempo en de afwisseling in gameplay. Het gedeelte van Leon en Ada blinkt vooral uit in actie, terwijl het gedeelte met Claire veel meer draait om een complexe speurtocht door het verlaten politiebureau. Ontsnappen uit het gebouw blijkt makkelijker gezegd dan gedaan wanneer het krioelt van de gewone zombies en de op muren lopende Lickers. Daarmee lijkt Resident Evil 2 niet zijn oorsprong vergeten, maar verliest het tegelijk niet de naar spektakel snakkende fans uit het oog.

Het maakt bovendien niet uit of je het origineel hebt gespeeld of niet. Alle spelers zouden de compleet nieuwe graphics moeten kunnen waarderen. De spelwereld zelf is nog steeds niet heel erg interactief, maar wel met bijzonder veel oog voor detail vormgegeven. De bureaus zijn levensecht rommelig, het lichtinval door de ramen is indrukwekkend, maar het zijn vooral de zombies en andere biowapens die echt de show stelen.

Resident Evil 2

Oud ontmoet nieuw

De verschillende wezens zijn werkelijk misselijkmakend en het wordt er niet beter op wanneer je het vuur op ze opent. Kogelgaten zijn duidelijk te zien de plek waar je vijanden raakt heeft ook daadwerkelijk invloed op hoe ze reageren. Raak je een zombie meerdere keren in zijn schouder, dan valt zijn arm en uiteindelijk af. Het remt de vijand misschien even af, maar het gevaar is er nog niet mee geweken.

Resident Evil 2 weet in de twee voor deze preview gespeelde hoofdstukken overtuigend oude en nieuwe ideeën te combineren tot iets nieuws. Een mooi voorbeeld daarvan is te vinden in de finale van Claires hoofdstuk, die de weg vrij maakt voor een compleet nieuw gedeelte van de game. Hierin speel je als Sherry Birkin, die een weg door het weeshuis van Racoon City moet zien te vinden. Hoe dat precies afloopt is voorlopig nog een raadsel, maar net zoals de rest van deze remake smaakt het naar meer. Deze twist op de formule zou zomaar de moderne invulling kunnen zijn die de klassieke verhaallijn van Resident Evil anno 2019 nodig heeft.

Resident Evil 2 verschijnt 25 januari 2019 voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.