1. Resident Evil 2 review – Staat nogmaals op uit de dood

Resident Evil 2 review – Staat nogmaals op uit de dood

Een remake die vakkundig spanning weet op te bouwen

Jarenlang gold de remake van de allereerste Resident Evil als de gouden standaard voor hoe je een oude game een nieuw jasje moest geven. REmake – zoals het spel liefkozend werd genoemd – nam dezelfde structuur en survivalhorrorgameplay maar gaf het een nieuw uiterlijk en een aantal onverwachte toevoegingen. Sindsdien is Resident Evil een heleboel andere richtingen opgegaan, maar soortgelijke heruitgaven van eerdere delen zaten er niet tussen.

De langverwachte remake van Resident Evil 2 komt uit na het baanbrekende vierde deel en de voorzichtige reboot van het zevende en de invloeden van deze twee games zijn te merken. De vaste camerapunten en de logge tankbesturing zijn ingeruild voor een sneller spelend third-person perspectief. Net zoals Resident Evil 7 is er ook meer sprake van een terugkeer naar de wortels van survivalhorror. Ammunitie en andere kostbare items zijn schaars, waardoor iedere zombie of biohazard omleggen niet altijd een optie is.

Resident Evil 2

Van het kastje naar de muur

Het maakt Resident Evil 2 een bij vlagen bijzonder stressvolle ervaring. Iets dat alleen maar vergroot wordt door het levelontwerp. Bekende locaties uit het origineel zoals het voormalige museum van Racoon City dat nu een politiebureau is, zijn zo opgebouwd dat je regelmatig naar eerder bezochte kamers en gangen terugkeert. Een nieuwe sleutel, een code voor een gesloten kluis of een hint zorgen ervoor dat je in de verhaallijnen van Leon en Claire veel heen en weer aan het rennen bent. Dat blijft leuk omdat het spel je langzaamaan meer wapens en afsnijdingen geeft. De constant rondwandelende zombies zorgen er ook voor dat je altijd op je hoede moet blijven. Een lijk waar je eerst veilig langs kon lopen kan de tweede keer zomaar opstaan en je te grazen nemen.

Omdat niet iedere vijand even makkelijk te verslaan is en sommige zoals de gigantische tyrant helemaal niet dood kunnen, sla je regelmatig op de vlucht of moet je een omweg nemen. Het spel deelt op sommige momenten maar spaarzaam items uit waardoor je zomaar zonder kogels kan komen te zitten. Probeer dan nog maar eens ongeschonden naar de andere kant van het politiebureau te komen.

Resident Evil 2

Gebruiksvriendelijk

Zuinig omgaan met items en je inventaris verstandig managen is daardoor van groot belang, maar het spel helpt je hierin ook een handje. Voorwerpen die hun functie vervuld hebben, zoals een sleutel die alle mogelijke deuren al heeft geopend, krijgen in je inventaris een klein vinkje, waarna je ze kan weggooien en ze geen kostbare ruimte meer innemen. Items die je even niet nodig hebt kunnen bovendien opgeslagen worden in een speciale doos die in de buurt van typemachines zijn te vinden. Die laatste apparaten werken nog steeds als veilige plekken om je voortgang op te slaan.

Deze remake van Resident Evil 2 is daarmee een stukje gebruiksvriendelijker dan het origineel, maar het zit de survivalhorror niet in de weg. Schrikmomenten zijn er zeker, maar veel meer aanwezig is een constante spanning die iedere duistere gang spannend maakt om door te lopen.

Resident Evil

Hergebruik

Het feit dat je het spel tweemaal moet doorlopen (een keer met Leon en keer met Claire) om het echte einde te zien, betekent alleen dat je veel van dezelfde locaties bezoekt en puzzels een tweede keer doet, waardoor er iets van de spanning verdwijnt. Sommige puzzels zijn daarentegen net even anders en sommige vijanden duiken op andere plekken op, afhankelijk van de volgorde waarin je de personages speelt, maar in grote lijnen krijg je hetzelfde verhaal in ongeveer dezelfde levels voorgeschoteld.

De gebeurtenissen uit de twee verhaallijnen spelen zich namelijk tegelijkertijd af, maar helemaal logisch sluiten ze niet op elkaar aan. Dat is jammer, want op die manier hebben dingen die je doet als Leon niet zoveel effect op wat je als Claire allemaal meemaakt. Een doorgang die je als Leon opent is voor Claire bijvoorbeeld niet ineens geopend.

Hierdoor moet je helaas dezelfde volgorde van acties ook meerdere keren herhalen om beide verhaallijnen uit te spelen. Dat is in de originele game ook al grotendeels zo, maar juist de momenten waarop de verhaallijnen van elkaar afwijken zijn zo tof. Leon heeft bijvoorbeeld een unieke stuk in het riool terwijl de verhaallijn van Claire haar brengt naar een griezelig weeshuis in Racoon City.

Resident Evil 2

Nieuwe draai

Ook ietwat teleurstellend zijn de eindbazen die in de twee verhaallijnen bijna helemaal hetzelfde zijn. Ze voelen in vergelijking met de rest van het spel wat standaard. Een reguliere zombie is bijvoorbeeld neer te halen met een paar kogels in het hoofd, door ledematen eraf te schieten of door er snel langs te glippen. Lickers zijn vooral met zwaar geschut uit te schakelen of met gesluip af te leiden en de tyrant zorgt ervoor dat je het regelmatig op een rennen moet zetten. Zo veelzijdig zijn de eindbazen alleen niet. Omdat je bovendien geen flitsende melee-aanvallen hebt zoals in veel andere recente RE-games, komt het vooral neer op schieten op oogballen. In dat opzicht is de serie ooit creatiever geweest.

Bonusjes

Naast de verhaallijnen van Leon en Claire is het na het uitspelen van de game ook mogelijk om in speciale speelstanden als Umbrella-commando HUNK en levend stuk tofu Racoon City te verkennen. Capcom heeft bovendien belooft het spel na de release nog verder te ondersteunen met gratis nieuwe modi. The Ghost Survivors is de eerste en die voegt onder andere rogue-achtige elementen en nieuwe personages toe.

Het excuus dat dit een remake is en dus vooral dezelfde eindbazen als het origineel heeft gaat hiervoor overigens niet helemaal op. Resident Evil 2 doet genoeg dingen net even anders om spelers die bekend zijn met het origineel op het verkeerde been te zetten. Eindbazen zijn compleet anders, sommige scènes spelen zich op andere momenten in het verhaal af en andere delen zoals een gang vol met gigantische spinnen zijn helemaal verdwenen. Daar tegenover staan daarentegen compleet nieuwe ruimtes en puzzels die niet in het origineel zitten. Kennis van het origineel zorgt er dus niet voor dat je alle schrikmoment ziet aankomen.

Resident Evil 2 verschijnt 25 januari voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Resident Evil 2

Resident Evil 2 is een grotendeels geslaagde remake die vakkundig elementen uit het origineel neemt, iets nieuws ermee doet, of het soms helemaal weglaat. Het is daardoor een behoorlijk andere game dan twintig jaar geleden, maar wel eentje die op dezelfde vakkundige manier spanning weet op te bouwen. Het is jammer dat de twee verhaallijnen niet wat meer van elkaar verschillen en dat het spel op het gebied van eindbazen een beetje standaard is. Als remake is deze nieuwe moderne richting gelukkig wel meer dan geslaagd.
8,4
84
Score: 85