1. Review: Batman: Arkham VR

Review: Batman: Arkham VR

Toen jaren geleden de PlayStation VR lanceerde, waren er maar weinig games die écht in het oog sprongen. PlayStation Worlds was een leuke instapper en de Until Dawn- en EVE-spin-offs wisten wat aandacht te genereren, maar enkel Job Simulator slaagde erin echt bekijks te trekken. En dat terwijl de Batman: Arkham-serie op dat moment nog vers in ons geheugen stond gegrift. Dus wat is er misgegaan met Batman: Arkham VR?

Voor we aan deze recensie beginnen wil ik waarschuwen dat deze game spoilers bevat voor zowel Batman: Arkham City als Batman: Arkham Knight. Als je een van beide games wilt spelen is het dan ook verstandig om deze recensie én deze game voor nu te laten voor wat ze zijn.

Batcave

In Batman: Arkham VR speel je tot niemands verbazing als Bruce ‘’Batman’’ Wayne. Na de dood van Joker in het einde van Arkham City is het leven van de burgerwacht langzaam maar zeker weer teruggekeerd naar de normale routine, waarbij The Caped Crusader het samen met zijn Bat Family opneemt tegen de vele schurken die Gotham rijk is. Er zijn dan ook genoeg verdachten wanneer Alfred ons informeert dat zowel Nightwing als Robin van de kaart zijn verdwenen en jij een onderzoekt start.

In de minuten erna hul je jezelf eerst stukje bij beetje in het iconische pak van The Dark Knight en speel je even met de gadgets die je bij je draagt deze avond, waarna je middels een lift naar de Batcave wordt gebracht. Batman: Arkham VR is niet de eerste virtual reality-titel die ik gespeeld heb, maar ik was oprecht geïmponeerd toen deze iconische locatie daadwerkelijk voor mijn neus stond. Een gevoel dat nog vaker terug zou keren in mijn speelsessie.

Brain, geen brawn

In de game die volgt op deze introductie, verkennen we een handjevol locaties om te achterhalen wat er gebeurd is met de twee jongeren die we ooit zelf hebben getraind. Hierbij maak je de helft van de tijd gebruik van een scanner om gebeurtenissen te ontrafelen, bewijsstukken te analyseren en simpele vraagstukken op te lossen, terwijl je in de andere helft bezig bent met het oplossen van al net zo simpele puzzels. Wie had gehoopt dat je in de outfit van the Batman zou mogen vechten of rond kon sluipen om schurken de stuipen op het lijf te jagen komt er dan ook bedrogen uit. Maar zelfs als je had gerekend op een puzzelgame gaat dat gebeuren.

Toen ik in 2016 Firstlook bezocht, was een groot gedeelte van Sony’s stand ingericht voor de PlayStation VR. En een van de titels die het prominentste in beeld werd gebracht, was Batman: Arkham VR. Je hoorde links en rechts dan ook genoeg mensen erover praten met sterk wisselende meningen. Een opmerking van een gamer waarmee ik aan de praat raakte bleef me echter altijd bij: ‘’als je het hier gespeeld hebt, hoef je het niet meer te kopen’’. Pas nu begrijp ik wat hij daarmee bedoelde.

Om de kern van de Batman: Arkham VR-ervaring te zien, hoef je amper een uur van je leven te reserveren; ervan uitgaand dat je het op je gemak speelt. In die tijd zal je meermaals onder de indruk zijn, zoals in eerdergenoemde Batcave, op de top van een wolkenkrabber en gedurende de memorabele eindscène, maar dat kan niet verbloemen dat je maar verdomd weinig content krijgt voor de € 19,99 die je neer moet leggen voor het VR-avontuur. En de Riddler-puzzels die je hierna vrijspeelt veranderen daar niets aan.

Review: Batman: Arkham VR

Als puntje bij paaltje komt is Batman: Arkham VR misschien wel een van de beste VR-ervaringen die je kon hebben in de begindagen en nog altijd en uitstekende ervaring anno 2020. De wereld is iconisch en imponerend, de setup interessant en de graphics uitstekend. Er is alleen veel te weinig van. Arkham VR voelt als een demo of een proof of concept, niet een volwaardige game die ik fysiek in mijn kast heb staan.
6,5
65
Score: 65