1. Review: Dark Souls Remastered (PS4) ''Prepare to Die''

Review: Dark Souls Remastered (PS4) ''Prepare to Die''

Als een game gemarket wordt met de slogan ‘’’Prepare to Die’’ dan weet je dat je een moeilijke game te wachten staat. Als je vervolgens hoort dat je ook daadwerkelijk ontzettend veel dood zal gaan in deze game, dan heb je waarschijnlijk niet heel veel zin om deze game te gaan spelen. Maar wat Dark Souls als geen andere game weet te doen is deze moeilijkheid gebruiken om je een onvergetelijke game-ervaring te bezorgen.

In Dark Souls speel je als een Undead, een van de weinige die nog niet is overleden, gek is geworden of is veranderd in een demonisch wezen door de vloek die er heerst in het koninkrijk genaamd Lordran. Aan jou is het daarom de taak te achterhalen waar deze vloek vandaan komt en er daarna hopelijk voor te zorgen dat de vloek ongedaan wordt gemaakt.

Hiervoor moet je op avontuur door Lordran, en dit avontuur brengt je op allerlei verschillende locaties, allemaal gevuld met hun eigen vijanden en obstakels. Zo bevind je je het ene moment in een kasteel bewaakt door ridders, het andere moment zit je in een grot gevuld met allerlei levende skeletten en een andere moment zit je in een verlaten spookstad. Dit en nog veel meer diversie locaties zijn allemaal te vinden in het koninkrijk Lordran.

Dat dit geen game is als vele andere wordt ook al snel duidelijk. Waar je in andere games begint met het selecteren van een door jou gewenste moeilijkheidsgraad, wordt je in Dark Souls gelijk in het diepe gedropt. De game begint wel met een ‘’tutorial’’ maar deze is niet zoals die gewent bent uit andere games. Hier wordt gelijk duidelijk gemaakt dat alles in deze game jou ondergang kan betekenen.

De vijanden in dit gebied zijn namelijk weliswaar niet heel sterk, maar kunnen spelers die de mechanics nog niet helemaal onder de knie hebben wel terugsturen naar hun vorige checkpoint. En als je dan denkt er wat van te kunnen wordt je gelijk geconfronteerde met de eerste van vele boss-fights uit de game. Zoals al gezegd, de toon wordt gelijk gezet.

Door het verslaan van vijanden krijg je souls, eigenlijk de experience maar tegelijkertijd ook de valuta in deze game. Deze souls kun je vervolgens gebruiken om te levelen bij bonfires, de checkpoints in Dark Souls, of je kunt ze gebruiken om items te kopen en wapens te upgraden bij een van de weinige nog levende merchants.

Maar pas op, want als je doodgaat voordat je je souls hebt uitgegeven raak je deze kwijt, en de enige manier om ze weer terug te winnen is door je terug te vechten naar waar je bent doodgegaan, en je souls weer op te pakken. Ga je echter dood voordat je je souls hebt kunnen oppakken, dan zijn deze voor altijd verdwenen.

En die souls ga je echt hard nodig hebben, want er zijn genoeg vijanden die jou het leven zuur willen gaan maken. Hoe jij deze vijanden wilt gaan bevechten is volledig aan jou, elke build in deze game in wel speelbaar, maar ze hebben allemaal natuurlijk hun eigen voor en nadelen.

Zo kan je spelen in zwaar armor met lompe maar sterke wapens, waardoor je veel meer hits kan tanken maar het ook moeilijker wordt te ontwijken door weg te rollen. Ook kan je spelen met een lichtere build, waarbij de focus meer ligt op het wegrollen van aanvallen en met snelle wapens snel een paar klappen uitdelen. Of misschien wil je wel spelen als magier die juist van afstand met zijn spreuken damage wilt doen. Of misschien wil je wel met een combinatie hiervan spelen, het kan allemaal.

Het is wel belangrijk vroeg in de game te besluiten welke richting je precies op wilt gaan. Je kan namelijk per level 1 vaardigheidspunt ergens insteken, en zodra je dit hebt gedaan is er geen mogelijkheid meer dit te veranderen. Laat in de game van build veranderen gaat dus erg moeilijk tenzij je veel gaat grinden, aangezien het je veel meer souls zal kosten om te levelen. Gelukkig zijn er vrijwel geen onbruikbare builds die het spelen van de game onmogelijk maken, maar uiteraard zal een gespecialiseerd build die bij jou speelstijl past het wel een stuk makkelijker maken.

De moeilijkheid in deze game zit hem vooral in het feit dat de meeste vijanden en bosses jou in een aantal hits van het leven kunnen beroven, en zeker bosses hebben meer hits van jou nodig om het loodje te leggen.

Maar wat Dark Souls gelukkig heel goed doet is het altijd eerlijk te houden, je hoeft echt geen lange combo’s te leren of frameperfect moves te kunnen, het enige wat je nodig zult hebben om deze reis succesvol af te ronden is een klein beetje geduld en een redelijk goed werkende hersenpan.

Vijanden hebben namelijk niet enorm veel moves, en laten indien goed ontweken of geblokt een opening die jij weer goed kan benutten. Maar wees je er wel op berust dat jij net zo goed openingen kan laten aan de vijanden, dus wees niet verbaast als weer terug bent bij de vorige bonfire als je er als een gek op los slaat en geen aandacht meer geeft aan je stamina. Het is dus van belang je geduld te bewaren en je tegenstander goed te bestuderen.

Probeer ook zoveel mogelijk vijanden 1 op 1 te bevechten, want dit is geen Assassin’s Creed waarbij vijanden zullen wachten om jou aan te vallen, als je in Dark Souls meerdere vijanden om je heen hebt kun je er vaak vanuit gaan dat je grondig de pan in gehakt zal worden.

Door dit alles zal de game nooit echt frustrerend aanvoelen, je zal hooguit gefrustreerd zijn op jezelf omdat je weer een fout hebt gemaakt. Vaak genoeg zal je het net van tevoren al zien aankomen, ‘’owh kut, dat was niet de juiste move’’ of dergelijke zal je vaak tegen jezelf roepen. Maar dit komt ook weer met beloning, als je dan eindelijk die ene vijand of boss hebt verslagen die je zoveel problemen gaf, dan geeft dit echt een gevoel van overwinning en euforie zoals je die in geen andere game mee zal maken.
Dark Souls draait dus vooral om de combat en het overwinnen van obstakels binnen de game.

Het verhaal is hierom vrij ver naar de achtergrond verdreven. En dit is naar mijn mening een goed iets, je wilt namelijk steeds door de nieuwe uitdagingen tegemoet, je zit dan echt niet te wachten op lang durende cutscenes. Vrijwel alle lore komt via korte gesprekken met NPC’s, maar voornamelijk door het lezen van itemsbeschrijvingen die vertellen over de verschillende locaties, vijanden, bosses en geschiedenis van Lordran. Dit is zeker niet noodzakelijk, de hoofdlijnen krijg je wel mee via de gesprekken, maar als je meer details wil zou ik zeker eens de itembeschrijvingen doorlezen.

Het is echter alleen maar rozengeur en maneschijn, een van de grootste minpunten aan deze game is dat niet alle mechanics heel goed of helemaal niet worden uitgelegd. Het zijn gelukkig geen cruciale mechanics, maar het wel echt vrij makkelijk aan de speler kunnen worden verteld. Het is hierom beginnende spelers echt aan te raden een korte beginners guide te lezen om alles goed mee te krijgen.

Technisch gezien is er een genoeg verbeterd ten opzichte van de PS3/360 versie, uiteraard zijn de graphics iets opgepoetst, vooral de belichting is flink verbeterd met een stuk kleurrijker beeld. Maar de grootste verbetering is de framerate. Waar het origineel nog op 30fps liep en soms zelfs inkakte loopt de remasterd versie op een constante 60fps. Dus voor de veteranen: Blighttown is nu een flink stukje minder kut.

Al met al bied Dark Souls Remasterd ruim 60 uur aan content, waarin je constant getest zal worden tegen diverse vijanden. Als je dan klaar bent bied de game nog genoeg replay-value doordat een andere build weer andere vaardigheden van je zal vragen. Als je dan nog meer zou willen spelen kan je het ook nog een 1 op 1 opnemen tegen andere spelers. Je krijgt dus meer dan genoeg waar voor je geld.

Conclusie en beoordeling

Review: Dark Souls Remastered (PS4) ''Prepare to Die''

Dood gaan dat zul je zeker, heel vaak zul je doodgaan zelfs. Maar dat is niet erg, je leert ervan, en als je dan die berg hebt beklomen, dat geeft een euforie die je nergens anders kan vinden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grootse diverse wereld
  • Elke vijand een uitdaging
  • Meerdere speelstijlen
  • Bomvol Content
  • Loopt perfect
  • Minpunten
  • Ontbreekt soms aan uitleg
  • Vaardigheidspunten resetten niet mogelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Bij deze mijn eerste review/artikel op IG. Ik hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden. Waarschijnlijk kan er nog een hoop een stuk beter, dus laat zeker je tips achter.
  • Hé Shuckles, dit is voor een eerste poging helemaal geen slecht geschreven tekst hoor! Qua schrijfstijl en de wijze waarop jij de tekst verwoord vond ik het echt lekker weglezen. Je zinsbouw is goed, en je taalgebruik helder. Dit maakt dat je een hele toegankelijke tekst geschreven hebt. Ook lijk je veel zorg besteed te hebben aan wat je geschreven hebt, de korte alinea's zorgen trouwens voor een fijne lay-out. Biedt overzicht ;)

    Ik zie alleen wel dat je met deze tekst wel een klein beetje in een valkuil valt. Want was deze tekst een beschrijving bij Dark Souls (hoe te spelen), dan was het een prima lap tekst waar ik weinig aan zou doen. Maar jij hebt bij deze tekst echter gekozen voor het welbekende format 'recensie', en daarbij is het enorm belangrijk dat je mening flink naar voren komt.

    Wat je goed doet is het informeren van mensen ; hoe lang is de game, wat voor type game is het, hoe gaat het enigszins in zijn werk, wat kan ik verwachten van het verhaal etc. Wat je hierin naar mijn mening minder goed doet, is de dosering van deze uitleg. Je beschrijft namelijk iets te veel, maar geeft ons weinig te kennen bij wat jij van het beschreven onderwerp vindt. Want het bestuderen van vijanden, vind je dat juist vet of is dit een rete-saaie en frustrerende bezigheid? Al die verschillende locaties, vind jij die tof, of zijn ze weinig bijzonder? Het souls-systeem werkt dit een beetje, Of vind jij het een vervelend en ongebalanceerd systeem? ….. Je snapt vast waar ik heen wil ;)

    Ik hoef dus niet tot in den treure te weten wat voor game dit is en hoe het gespeeld moet worden, maar ik wil wel erg graag weten wat de game volgens jou goed of juist slecht maakt. Dat mis ik dus een beetje.

    Ik wens je enorm veel succes met je volgende tekst. Zie het door mij aangekaarte leerpunt als feedback, en doe er alleen wat mee wanneer je er zelf ook wat in ziet ;)
    Blijf schrijven, want je hebt het meer dan in je ;)
  • @benjaminben

    Dank voor de Feedback,ik zie zeker wel wat je bedoelt, de balans houden tussen het geven van mijn menig en de lezer informeren is zeker iets om aan te werken. Dit is zeker iets waar ik tijdens het schrijven een hoop mee heb geworsteld.

    En blijven schrijven dat doe ik zeker, sterker nog, de volgende tekst is al onderweg.
  • @Shuckles

    Goed bezig! Bij het schrijven van recensies is het ook lastig om niet in de beschrijvende valkuil te vallen hoor. Ik merk zelf vaak ook dat ik veel wil vertellen over de game, en dan niet altijd mijn mening injecteer. Toch belangrijk om dit wel te doen, mensen willen immers weten wat jij van de game vindt.
  • Wat tof dat je content bent gaan schrijven! Kunnen we niet genoeg van hebben! :)
    Helemaal niet als het zo lekker wegleest.

    Ben het wel wat eens met Ben, maar dit is een heel tof begin.

    Zelf ben ik totaal niet van de souls games. Ik heb Bloodborne en Dark Souls 2 geprobeerd, maar ik kan het maar niet leuk vinden.
  • @Bert de Vries

    Ah dat is jammer om te horen, wat vond je dan precies niet leuk aan deze games?
  • @Shuckles Ik weet nog heel goed hoe ontzettend veel vijanden in deel 2 zo opgesteld staan dat ze eerst (al glitchend door een muur oid) je kop er afslaan voordat je ze kunt zien.

    Ik heb een gruwelijke hekel aan dat soort 'design'. En dan is het advies 'Git gud'. Dat heeft niks met goed zijn te maken, maar met shitty design en boatloads aan bugs.

    Bloodborne vond ik simpelweg te moeilijk (zeg ik eerlijk ;)) en ik kon daar nooit helemaal vatten waar je nu naartoe moest. Die game is wel heel erg mooi en sfeervol!
  • Nice, weer een nieuwe schrijver! Ik sluit me ook aan bij bovenstaande comments. Had graag wat meer over je eigen ervaring gelezen, maar voor een eerste artikel mag je er gewoon trots op zijn. Complimenten dat je er een goed opgebouwd en lekker lopend verhaal van hebt gemaakt. Volgende keer iets meer mening en nog wat screenshots erbij.

    Zelf heb ik een jaar geleden voor het eerst deze serie gespeeld, begonnen bij deel 3. Wat een haat-liefde zijn die games zeg. Ga je nu door met andere SoulsBorne games?
  • @That Mr Awesome

    Heb je daar ook geen artikel over geschreven? Kan me nog wel herinneren zo iets gelezen te hebben. En ja ik ga zeker door, sterker nog ik heb inmiddels DS2 al uitgespeeld. Zit nu een beetje te twijfelen of ik gelijk verder wil met DS3 of eerst Bloodborne aangezien deze eerder uitkwam.

    Ben jij later nog verder gegaan met andere SoulsBorne games na je avonturen in DS3?
  • @Shuckles
    Klopt, leuk dat je je die herinnert! Ik heb nog geen andere games uit de serie gespeeld, maar ben wel van plan binnenkort Sekiro aan te schaffen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren