1. Review: In Megaquarium sterven mijn visjes niet

Review: In Megaquarium sterven mijn visjes niet

Tenminste…

Megaquarium is een simulator waarbij de speler een eigen aquarium creëert en onderhoud. Koop nieuwe tanks, vissen, decoraties en faciliteiten om je droom aquarium in elkaar te zetten. Voor de mensen onder ons die in het echte leven geen vis in leven kunnen houden, is dit wellicht een goede second option.

Als je zoals ik bent, dan is het lastig om vissen in het echt in leven te houden en dan is zo’n simulator the next best thing. Ik heb uren besteed aan het in elkaar zetten van aquariums en het voltooien van de wensen van mijn visjes.Tot nu toe heb ik voornamelijk de Campaign-modus gespeeld, waarbij ieder level nieuwe elementen in de game introduceert.

Megaquarium

Je moet het wel even onder de knie krijgen

Toen ik net aan de game begon moest ik erg wennen aan de controls en dat is af en toe nog steeds het geval.(ik speel de game op de Switch). Het vreemde was dat de game mij bij het opstarten vraagt of ik de Joy-Cons los wil koppelen om zo te spelen, dit maakt het ontzettend onhandig om het onderweg te spelen, gezien het makkelijker vast te houden is als de Joy-Cons aangesloten zijn. Gelukkig ben ik er snel achter gekomen dat je de Joy-Cons er daarna gewoon weer terug in kan steken en kan doorspelen. De controls zijn soms wat lastig omdat de linker joystick erg gevoelig is, het selecteren van voorwerpen in de game wordt daarom soms een priegelwerkje, maar het went snel genoeg.

Ik heb de game eigenlijk bijna alleen maar in handheld-modus gespeeld, omdat deze game voor mij meer iets voor onderweg is. Wanneer je de controls uiteindelijk onder de knie hebt is het makkelijk te spelen en zijn de verschillende elementen in de game ook snel te vinden – maar in het begin was het nog wel even knoeien, omdat veel menu’s met een combinatie van knoppen omhoog wordt gehaald Tevens had ik het persoonlijk fijner gevonden om het verplaatsen van de camera te zetten op de knopjes van de linker Joy-Con.. Helaas kunnen de controls niet aangepast worden in de game, zoals het selecteren van de knoppen die je wil gebruiken voor het bewegen van de camera. Voor spelers die dus op deze manier hun speelervaring willen verbeteren betekent het dus dat dit niet mogelijk is, en dat is echt iets wat mist.

Megaquarium

Campagne-modus is soms wat traag

In de campagne-modus word je langzaam ingewerkt en elk nieuw level brengt nieuwe elementen naar het spel Als je het voor de eerste keer speelt, is deze modus ideaal.. Deze modus kan wat traag zijn, maar dat is wellicht meer een smaakverschil dan een algemeen minpunt van de game. Wanneer je een nieuw level begint ga je een aantal takenlijstjes af, bij ieder takenlijstje wordt er één tot twee nieuwe elementen toegevoegd aan je gameplay. Pas wanneer je het lijstje hebt afgewerkt krijg je nieuwe dingen.

Je kan dit uit de weg gaan door te kiezen voor de sandbox-modus waarbij je door middel van een aantal instellingen zelf kan bepalen wat de moeilijkheidsgraad van je game is. Zo kan je kiezen op welke rank je begint, deze lopen van één tot twaalf. Elke rank biedt nieuwe voorwerpen en vissen waarmee je aquarium uitgebreid kan worden. Op deze manier kan je de game volledig personaliseren, wat ervoor zorgt dat iedereen hier plezier uit kan halen.

Zet je voerbakken dicht bij de visjes anders verhongeren ze gewoon
Megaquarium

Vissen zijn wel veeleisend

Je moet als speler goed rekening houden met de wensen van je vissen en klanten, waardoor je tijdens de game je brein ook nog eens goed kan gebruiken. Iedere vis heeft een lijst aan eisen waaraan voldaan moet worden, zoals de temperatuur van het water, schuilruimte en de compatibiliteit met andere vissen (anders kan het nog wel eens een bloedbad worden).

Je kan er natuurlijk voor kiezen om in iedere tank alleen maar dezelfde vissen bij elkaar te gooien, maar de ervaring van je klant gaat omhoog als er meer variatie is. Bovendien maakt het de game alleen maar interessanter als je moet gaan nadenken over welke vissen er bij elkaar kunnen. Zo moet je ook rekening houden met de hoeveelheden van elke soort vis, sommige houden van kleine hoeveelheden en andere vissen willen juist een zo vol mogelijk aquarium. Als je niet goed voor je visjes zorgt dan kunnen ze hier gestrest van raken en zelfs dood gaan, dan krijg je ook een autopsie binnen met de reden van overlijden.

Om goed voor je vissen te zorgen dien je mensen in te huren, wanneer je aquarium groter wordt kan je zones indelen. Waar ik in het begin niet naar keek was de faciliteiten voor deze medewerkers, ik dacht ik prop daar wel even een voerbak en bezem neer en dan komt dat wel goed. Ja, nee, niet dus. Zet je voerbakken dicht bij de visjes anders verhongeren ze gewoon. De werknemer gaat namelijk niet zo ver lopen.

Megaquarium

Prestatie valt te verbeteren

Iets waar wel aan gewerkt moet worden is de prestatie van de game: Hoe verder ik kwam in een level, hoe meer de game begon te haperen. Voornamelijk wanneer ik tussen de klanten ging staan (je kan als speler inzoomen en dan wordt er overgeschakeld naar een beeld waardoor het lijkt alsof je zelf in het aquarium staat). De game gaat ontzettend haperen zodra je veel voorwerpen en vissen hebt staan. Dit is begrijpelijk wanneer ik als een maniak dingen neer knal, maar ik volgde alleen maar de wensen van de game, dit zou het dus moeten kunnen hebben.

Het lijkt nu bijna alsof ik alleen maar negatieve dingen te zeggen over deze game, maar het is echt een plezier om te spelen. Je speelt rustig een uur lang zonder dat je dit door hebt en ik denk dat het een perfect spelletje is voor onderweg of even tussendoor. De variatie aan vissen is leuk en je moet soms ook echt wel even nadenken over wat je doet, de campagne-modus zorgt ervoor dat je een uitdaging hebt en de sandbox-modus laat je doen wat je hartje begeert. Zeg ik dat als je maar één game kan kopen dat het deze moet zijn, zeker niet, maar als je op zoek bent naar iets anders dan is dit het misschien wel.

Megaquarium is reeds beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Switch. Voor deze review is de game gespeeld op de Switch.

Conclusie

Megaquarium is een leuke game voor als je onderweg bent of een pauze wil nemen van uitgebreidere games die je momenteel aan het spelen bent. De game speelt lekker weg en je kan er uren zoet mee zijn. Waar echter aan gewerkt moet worden is de prestatie van de game, hoe meer voorwerpen je gebruikt, hoe meer het hapert, ook al is het precies wat de game wil dat je gebruikt.
7
70
Score: 70
  • Leuk bouwsysteem
  • Veel opties
  • Framerate dropt naarmate je meer voorwerpen gebruikt
  • Sommige controls zijn lastig onder controle te krijgen

Dagmar De Groot Stagiair op de redactie van Inside Gamer en Gamer. Grote Final Fantasy en Tomb Raider fanaat. Ook anime en manga-obsessed, basically a tiny-lil'-5-foot-4-inches-nerd. Sword Art Online-boeken, -serie en -games zijn fantastisch, don't @ me ;)