1. Review: Letter Quest: Remastered (PS4)

Review: Letter Quest: Remastered (PS4)

Educatieve games gaan gebukt onder het stigma dat ze snel gemaakte, inspiratieloze, betaalde flash games zijn. En als iemand die van dichtbij heeft gezien welke rommel kinderen op scholen voorgeschoteld krijgen, kan ik dat best begrijpen. Toch zijn er hele degelijke games die kinderen kunnen onderwijzen. Daarbij denk ik vooral aan de RedCat-serie die ik vroeger zelf speelde, maar ook aan Letter Quest: Remastered.

In LQR kruipen we in de zwarte mantel van magere Hein (of Pietje de Dood als je Vlaams bent), die deze avond ontzettende trek heeft in pizza. Hij grijpt daarom zijn zeis en zijn smartphone en vraagt zijn versie van Siri om hem naar de dichtstbijzijnde pizzatent te brengen. Dat blijkt echter nog een hele opgave te zijn. Niemand is echt fan van de dood en allerlei geesten en ander bovennatuurlijk gespuis proberen daarom om onze held een halt toe te roepen. Dan weten we ook direct waarom de zeis mee moest.

Spellcheck

Een game over magere Hein die met geesten vecht, schreeuwt nu niet bepaald kindergame; laat staan dat je daarbij denkt aan een educatieve game gericht op koters. De screenshot die hierboven staat zal echter verraden dat de artstyle daarbij een hoop goed maakt. Bovendien vecht je in de game niet rechtstreeks met de vijanden, maar moet je zo goed mogelijk spellen om verder te kunnen.

Terwijl op de bovenste helft van je scherm Pietje rustig zijn telefoon volgt tot hij gestopt wordt door een spook of ander wezen, is de onderste helft gevuld met een vak met daarin vijftien letters. Jij als speler moet van deze letters een zo lang en ingewikkeld mogelijk woord maken, dat vervolgens wordt vertaald naar een aanval met Heins zeis. Er is geen tijdslimiet of andere stressor die kinderen opjaagt, waardoor ze rustig de tijd hebben om te zien welke woorden ze kunnen maken en misschien zelfs onderling kunnen overleggen. Daarmee wordt het spelen van deze game zowaar een teamoefening. Maar zelfs als je geen kind bent, is Letter Quest een prima spel om je kennis van de Engelse taal mee te testen en verbeteren. Je bent immers nooit te oud om te leren en Letter Quest is uitdagend genoeg om ook volwassenen te boeien. Verwacht echter geen vunzigheid te vinden in het ontzettend uitgebreide vocabulaire van het spel.

Grammar

Die uitdaging in Letter Quest is met name te vinden in de extra quests die je kunt doen na het voltooien van een level. Elk level heeft drie van deze uitdagingen, die bestaan uit een time trial, een versie met een extra voorwaarde – voorbeelden zijn minimaal twee klinkers, minimaal een letter in de hoek gebruiken of het maken van woorden met minimaal vijf letters – en een hard mode. Met name de laatste twee worden snel pittig en vereisen dat je als speler gaat grinden.

Grinden in een educatieve game klinkt misschien contraproductief, maar is dat absoluut niet. De game is namelijk doorspekt met extra opdrachten die je tijdens reguliere gameplay kunt voltooien en die je grote hoeveelheden kristal geven om upgrades mee te kopen. Omdat je deze opdrachten ten alle tijde en in elk level kunt voltooien, voelt het nooit alsof je een eerder gespeeld level opnieuw doorloopt. Je kijkt nu niet naar de manier om zoveel mogelijk schade aan te richten, maar bijvoorbeeld naar hoe je een woord kunt maken dat vooruit én achteruit hetzelfde betekent. En dit geeft zo’n ander perspectief op het spel, dat je gevoelsmatig een ander level speelt.

Popquiz!

Toch komt er een punt, bij mij na pakweg zes uur, dat je wel gezien hebt wat de game te bieden heeft. De vele manieren waarop monsters met je letters kloten beginnen zich dan op te stapelen en er komen steeds meer eisen waaraan je woorden moeten voldoen, wat frustrerend kan worden in combinatie met de random number generator die achter de schermen aan het werk is. De game is dan echter pas op ongeveer driekwart van zijn story mode. Maar dan, alsof uitgever Digerati mijn gedachte las, komt er plots een einde dat veel makkelijker is dan de levels ervoor. Letter Quest eindigt nogal abrupt, maar blijft daardoor niet veel langer hangen dan wenselijk. Misschien dat ik ooit nog terugkeer naar deze game om alle extra’s vrij te spelen, maar voor nu heb ik het idee dat mijn kennis van de Engelse taal voldoende op de proef is gesteld, net als mijn geduld.

Heb jij echter geduld in overvloede, dan hoef je niet te treuren na het verslaan van honderdzestig levels en het behalen van zeventig missies. Letter Quest: Remastered heeft namelijk een Endless mode, waarin je terug gaat naar je zwakke beginstaat om zo lang mogelijk te overleven. Tussen het vechten door kun je upgrades kopen, waar je enkel gedurende deze run beschikking toe hebt. Het doel is dan ook om zo lang mogelijk in leven te blijven en een nieuwe highscore neer te zetten. En in theorie is dit eindeloos leuk…

Conclusie:

Letter Quest: Remastered is het bewijs dat games die je wat leren, ook vermakelijk kunnen zijn. Een kanttekening daarbij is echter wel dat je dan met mate moet spelen. Woordjes spellen en jouw vocabulaire uitbreiden om zo een gevecht te winnen is immers maar zo lang leuk. Voor je dat punt bereikt hebt, ben je echter uren verder en heb je ongetwijfeld iets opgestoken van je avontuur. En dat is toch het punt van een game als deze.

+ Spellen om te spelen werkt wonderbaarlijk fijn

+ Extra quest bieden ook uitdaging voor de volwassen speler

+ Door het niet herkennen van vunzige woorden is het spel erg kindvriendelijk