1. Review: Moonlighter

Review: Moonlighter

Ooit wel eens nagedacht over het leven van een shopkeeper in de rpg's die je speelt? De winkeliers die we met zijn allen ongegeneerd leegkopen, áls we al het fatsoen hebben om ze te betalen voor de spullen en we het niet gewoon jatten terwijl we hem bewusteloos achter de toonbank leggen. Maar hoe komt hij eigenlijk aan die spullen? Wat moet een simpele dorpsverkoper met een legendarisch artefact? En wie bedenkt die belachelijke prijzen? Vragen waar indiegame Moonlighter het antwoord op geeft.

Daarin maken we kennis met Will, de jonge eigenaar van zo'n typisch rpg-winkeltje in een nog typischer rpg-dorpje genaamd Rynoka. Als Will ben jij verantwoordelijk voor eigenlijk alle facetten van de bescheiden shop met de naam Moonlighter. Je bepaalt wanneer de winkel open en dicht gaat, het assortiment om te verpatsen enzovoorts. Maar de jonge ondernemer heeft nog wel wat meer ambitie, dus neemt hij ook de bevoorrading op zich. Daarvoor daal je af naar de verschillende dungeons net buiten het dorpje om vijanden te verslaan en je rugzak zo ver mogelijk vol te stouwen met loot. Zo ontstaat het vrij briljante concept van shopkeeper by day, dungeon crawler by night.

Moonlighter combineert dus in wezen twee genres: een achteroverleunende winkel-sim en een zweethandbezorgende roguelike. Het zorgt voor een erg toffe gameplayloop waarin je zo ver mogelijk probeert te komen in de kerker, de spullen verkoopt voor zoveel mogelijk geld, waar je dan weer upgrades van koopt om (een deel) van het proces te verbeteren. Maar er is nogal wat te upgraden. Met betere wapens of armor vecht je je makkelijker door de dungeon. Ook je winkel is uit te breiden met o.a. meer schapruimte waardoor je meer kan verkopen. En als je investeert in andere ondernemers in het dorp zorg je ervoor dat er meer avonturiers worden aangetrokken en bovendien kun je zelf hun diensten ook goed gebruiken. Er is dus altijd wel weer een volgend spaardoel om je kassa voor te legen en een nieuw tripje naar de kerkers te wagen.

Als je die betreedt, merk je al snel dat je met een typische roguelike te maken hebt. Verschillende kamers volgen elkaar in rap tempo op en zijn willekeurig gegenereerd, elk tripje is dus anders. Maar er zijn ook elementen die vast staan. Zo heeft elke dungeon drie verdiepingen en wacht er op elke verdieping een bossfight. Op de derde verdieping wacht een grote eindbaas die naast de nodige loot ook een sleutel bewaakt die toegang geeft tot nieuwe, moeilijkere dungeons. De weg naar die eindbaas is echter telkens anders. Als je na twee stappen al de helende waterbron tegenkomt weet je dat je in de goede richting zit - twee kamers verder vind je de boss - maar de willekeurig vertakkingen kunnen je ook zomaar door de complete kerker sturen.

Onderweg kom je veel verschillende enemies tegen. De combat is simpel, in de goede zin van het woord. Om ze te verslaan kan je beschikken over diverse melee-wapens en een pijl en boog voor aanvallen van afstand. Dit doe je in wezen door drie knoppen te gebruiken: één voor een normale aanval, één voor een speciale aanval (bij sommige wapens een blok) en één voor een dodge waarmee je tijdelijk onschadelijk bent. Zoals het een roguelike dungeon crawler betaamt is het behoorlijk pittig. Elk type vijand heeft een patroon en een bijbehorende wijze om hem te benaderen. In de hectiek kost dit regelmatig je leven waarna je vrijwel alle loot kwijt bent en weer op verdieping 1 moet beginnen.

Mocht je echter van te voren je noodlot aanvoelen komen, kun je er ook voor kiezen om wat goud te betalen en terug te keren naar het dorp. Zo kun je de verzamelde artifacts veilig stellen en je weer voorbereiden op de volgende crawl. Voor een hogere som creëer je zelfs een eenmalig werkende portal om verder te gaan waar je was gebleven in de dungeon. Het is een spelletje risk versus reward waarbij de lijn tussen frustratie en euforie dun is.

Als je dan denkt dat het moeilijke gedeelte achter de rug is en even makkelijk de boel gaat verkopen in je winkel, heb je het mis. Ook daar komt meer bij kijken dan je zou denken. Verkopen is een ware kunst, zeker als het op de prijs aankomt. In je shop staan een aantal schappen waar je jouw waar kan uitstallen. Je bent volledig vrij om voor deze items te vragen wat je maar wilt, maar of de klanten dat ook zullen betalen is natuurlijk een tweede. Ze bekijken je aanbod en laten door een van de vier mogelijke emoji op het scherm zien hoe ze erover denken. Afgaand op een heel beperkte beschrijving van het item in je logboek gok je vaak een eerste prijs en peil je de reacties. Zo zie je of je schandalige bedragen vraagt, of je koopwaar praktisch weggeeft. De kunst is om precies een goede deal voor zowel jezelf als je klanten aan te bieden. De 'juiste' prijs fluctueert echter door de vraag en de hoeveelheid die je aanbiedt, een constant spelletje handjeklap dus.

Omdat een werkdag in Moonlighter maar een paar minuutjes duurt, gaat dit gedeelte van de game niet snel vervelen. Ook ben je naast het ontdekken van de waarde van je assortiment bezig met het upgraden van je winkel, het voorkomen van diefstal en het decoreren van je winkel om meer fooi binnen te halen van klanten. Na verloop van tijd komen er zelfs klanten die quests aanbieden en grof geld willen betalen voor specifieke items als je die binnen een paar dagen kan leveren.

Wat het niet gemakkelijker maakt is dat het aantal verschillende items - die je niet alleen verkoopt, maar ook gebruikt om betere gear te craften - enorm is. Na meerdere dungeons te hebben doorlopen kun je de items en hun waarde amper meer uit elkaar houden. In de menu's kun je in de logs wat informatie erover bekijken, maar dit is niet bijzonder inspirerend of handig in gebruik. Nu we toch bij de kleine kritiekpuntjes zijn: de inventory. Je kunt je voorstellen dat je nogal wat tijd doorbrengt in de menuutjes van je rugzak en voorraadkisten. Ook hier had de gebruiksvriendelijkheid en indeling wel wat beter gemogen.

Bovendien kom je af en toe loot tegen met een curse. Deze verschillende vloeken brengen extra regels met zich mee over het plaatsen ervan in je rugzak. Zo mag het ene item alleen op de bovenste rij geplaatst worden of vernietigd een andere curse aangrenzende items. Geinig puzzeltje in het begin, maar na zo verloop van tijd niet meer interessant en grenzend aan irritant.

Toch kunnen die aanmerkingen niet voorkomen dat Moonlighter een zeer leuke indiegame is. De pixelart-stijl is niet baanbrekend, maar wel charmant en datzelfde geldt voor de audio. De vier verschillende dungeons hebben elk een eigen thema dat hen audiovisueel onderscheidt. Alles wordt aan elkaar verbonden door een onderhoudend verhaaltje over een oude mythe; die vertelt over de sleutel in elke dungeon die samen toegang moeten geven tot de grote, mysterieuze deur vlak naast het dorpje. Precies genoeg om je aan het spelen te houden. En dus duik je telkens maar weer die dungeon in, want er is werk aan de winkel.

Moonlighter is beschikbaar op PC, PS4, Xbox One (Gamepass) en Switch. Met name dat laatste platform lijkt me erg geschikt, zeker als je jezelf uren kunt verliezen in games als Stardew Valley of Slime Rancher.

Review: Moonlighter

Moonlighter geeft een geweldig inkijkje in het leven van de shopkeeper zoals je die in elke rpg tegenkomt. Het combineren van dungeon crawlen en winkelmanagement tot een slimme gameplayloop is erg goed gelukt. De (te) grote hoeveelheid items en het managen ervan zijn een smetje, maar overkomelijk. Telkens op het juiste moment biedt de game afwisseling. Als je de pittige roguelike even zat bent, heb je net weer zin om je loot te verpatsen en vice versa. Dus open snel je eigen winkeltje in Rynoka en wordt een held én een handelaar. Want waarom kiezen als het allebei kan?
8,3
83
Score: 85
  • Pittige combat met veel variatie in tegenstanders
  • Altijd nieuwe upgrades om voor te blijven spelen
  • Shopkeeper by day, dungeon crawler by night
  • Inventaris en menu's niet optimaal
  • Misschien wel té veel items om uit elkaar te houden

That Mr Awesome begon pas relatief laat te gamen. De Xbox 360 was zijn eerste console, terwijl hij toch al ruim een kwart eeuw op deze aardkloot rondloopt. Sindsdien hebben goede rpg's en action adventures zijn voorkeur. Absolute favorieten zijn Borderlands, de Batman Arkham games en Ori.