1. Review: Prototype
PROTOTYPE
0% hot!
0 members volgen dit
0 members willen dit
0 members hebben dit

Review: Prototype

In 2017 deed ik mijzelf een goed voornemen. Niet om af te vallen, beter te slapen of dat soort onzin, maar om minder games te kopen. Een voornemen waarvan Prototype maar weer eens bewees dat het nodig was. Toen het spel in 2009 verscheen moest ik het immers koste wat het kost hebben, dus liet ik avondjes stappen passeren en bespaarde ik op eten; enkel om het na aankoop in de kast te zetten om er “na deze game aan te beginnen’’. Ondertussen zijn we tien jaar verder en nu pas heb ik de game eindelijk gespeeld.

In Prototype bevinden we ons in een Manhattan dat eruitziet alsof het in Syrië ligt. Zover het oog reikt zien we brandende gebouwen, rook en smog, en lijken die de straten van een mooi rood kleurtje voorzien. En hier op neerkijkend is Alex Mercer, de hoofdpersoon van dit verhaal, die ons middels flashbacks leert wat hier is voorgevallen.

Een nieuw begin

Wanneer we Mercer vervolgens opnieuw zien, ligt op hij op de tafel van een mortuarium, klaar om ontleedt te worden door praatgrage dokters. Die krijgen echter de schrik van hun leven wanneer Alex zijn ogen opent en rechtop gaat zitten. Niet omdat ze nog nooit een persoon uit de dood hebben zien opstaan, maar omdat ze weten dat dit heel slecht nieuws is. En dat blijkt ook al snel, wanneer ons karakter een spoor van dood en verderf achterlaat.

Bewapend met vormveranderingskrachten is Alex sterker dan dat hij ooit was, maar dat is geen reden tot blijdschap. Niet enkel zit het leger op zijn hielen, maar zijn herinneringen zijn een rommeltje. Bovendien heeft hij geen idee hoe hij deze krachten heeft verkregen en waarom hij ze zo moeiteloos kan gebruiken. Hij besluit daarom op zoek te gaan naar antwoorden en opent de aanval op GENTEK, het bedrijf dat de spil van dit alles lijkt te zijn, om zijn wraak uit te oefenen.

Zoveel keuzes

Strikt genomen is Prototype een action adventure-titel zoals er bijna dagelijks verschijnen. Je hebt een simpel gevechtssysteem met een lichte en zware aanval en kunt hiermee combo’s maken om wat te variëren. Toch is Prototype op dit gebied veel diepgaander dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Naarmate je in de game vordert verkrijg je namelijk nieuwe krachten, die je niet enkel kunt gebruiken om gevechten in jouw voordeel te beslechten, maar ook om ze te ontlopen.

Wil je een basis binnenwandelen om een helikopter te kapen? Absorbeer een soldaat en neem zijn gedaante over. Zolang als dat je dan niet andere soldaten kwaad doet, is er niemand die je opmerkt. Wil je liever zo snel mogelijk van punt A naar punt B gaan, zonder dat je om de vijf seconden soldaten in je nek hebt zitten? Investeer dan in bewegingsupgrades en spring van gebouw naar gebouw, ren tegen de muren op met baanbrekende snelheden en glij door de lucht alsof je een wingsuit draagt.

Ben jij wel een typje dat graag de confrontatie opzoekt? Dan geeft Prototype je klauw-, zwaard- én vuisttransformaties tot je beschikking, gecombineerd met een heel arsenaal aan luchtaanvallen, een pantser om je te beschermen en een superaanval. Elke situatie in deze game kan op verschillende manieren worden aangepakt en hoe je er invulling aan geeft zal vooral te maken hebben met je build en speelstijl. Slechts een enkele keer is een upgrade nodig om verder te kunnen en dan laat de game je dit ook weten. Maar zelfs als je dan hiervoor punten moet grinden, is dit geen straf.

De wereld aan je voeten

Hoewel Prototype feitelijk een lineaire game is – er zijn geen sidemissions en zelfs niet meerdere verhaalmissies die je tegelijk kunt doen – heeft het wel een open wereld vol collectibles en verwaarloosbare vaardigheidstesten om te verkennen. En die dient eigenlijk voornamelijk als een speeltuin om met Alex rotzooi in te schoppen. Vooral als je al de nodige upgrades hebt, is het ontzettend bevredigend om met een rotvaart door de wereld te schieten, vliegen en springen, terwijl je soldaten (en als je echt slecht bent burgers) terroriseert en monsterlijke wezens van je afslaat die verbonden zijn met hetgeen dat jou maakte tot wat je bent. Wat dat is vertel ik natuurlijk met het oog op spoilers niet, daarvoor mag je het verhaal lekker zelf doorspelen, al is het verleidelijk om dat volledig links te laten liggen om gewoon rotzooi te blijven trappen.

Enerzijds is het gewoon zo dat free roaming in Prototype simpelweg leuk is, waardoor je je niet geroepen voelt om het verhaal te vorderen. Wat echter ook niet helpt, is dat het verhaal zelf enkele overduidelijke tekortkomingen heeft. Zo is de voice acting van met name Alex zelf bijvoorbeeld niet zelden ongeloofwaardig, valt de ondertiteling om de haverklap weg en zijn de visuals verre van appetijtelijk. Manhattan is een mix van bruin, grijs en bloedrood, waar verder weinig te zien valt. Gezien de afzichtelijke aangezichten van de cutscenes is dat echter misschien maar beter ook.

Hiernaast lijkt het vaak alsof er letterlijk delen van het verhaal missen (zo weet Alex bijvoorbeeld een geheime telefoon te vinden waar nooit over gesproken werd). Sterker nog: grote delen van het achtergrondverhaal krijg je niet eens door de storyline te volgen, maar vind je enkel door bij toeval op VIP-doelwitten te stuiten terwijl je door Manhattan rent. Deze optionele stukjes verhaal schetsen een boeiend beeld, wat het des te spijtiger maakt dat het hoofdverhaal zelf grotendeels vergeetbaar is. En dat terwijl je daarvoor wel door de frustrerende verhaalmissies heen moet werken.

Bullet hell

Als Alex ben je ontzettend overpowered, dat is iets dat zeker is. Maar zelfs dan kun je maar zoveel klappen verdragen voordat je het loodje legt. En tijdens verhaalmissies zal je dat, op de normale moeilijkheidsgraad, zeker doen. Het spel gooit vooral richting de end-game zoveel op je af dat het stupide begint te worden. Tanks, helikopters, RPG’s en supersoldaten bombarderen je allen tegelijk, waardoor je soms meer het gevoel hebt dat je een bullet hell game aan het spelen bent, dan een action-adventure. Op zich heb ik hier geen probleem mee, ware het niet dat een third-person camera zich niet goed leent voor dergelijke chaos, waardoor je vaker als een kip zonder kop door de missies rent dan dat je ze met skills overwint. Hierdoor word je als speler uit je power fantasy gehaald en eerlijk gezegd is dat juist het leukste van de game. Als je namelijk de tijd neemt om rustig rond te kijken tijdens een shootout, valt pas op hoe dom de AI eigenlijk is en dat het enkel hersenloos kan aanvallen zonder een realistisch doel van zelfbehoud.

Review: Prototype

Prototype had met een groter budget en meer ontwikkeltijd een dijk van een game kunnen zijn; een soort GTA met een overpowered anti-held. Wat het nu echter is, is een erg vermakelijke game die gebukt gaat onder enkele schrijnende tekortkomingen. Zo is het verhaal doorweven met issues, is de game relatief lelijk voor een PlayStation 3-game en is de AI behoorlijk dom. Het plezier dat je kunt beleven met simpelweg rotzooi trappen en experimenteren met je vele krachten maakt echter een hoop goed.
7,7
77
Score: 75