1. Recensie: The Outfit

Recensie: The Outfit

Toen zeven jaar geleden bekend werd dat uitgever THQ de deuren zou gaan sluiten, kwam dat als een schok voor de gehele game-industrie. THQ ging immers al tijden mee en had populaire IP’s als Darksiders en Draw My Life in zijn portfolio. Achteraf gezien is het echter niet gek dat het bedrijf het hoofd niet boven water wist te houden. Ten tijde van de Wii, PS3 en Xbox 360 bracht het immers de ene na de andere matige game uit waar niemand ooit van hoorde. Games zoals The Outfit, die ik tegenkwam in mijn verzameling.

In The Outfit reizen we af naar een kleine 75 jaar geleden. De tweede wereldoorlog is in volle gang en de geallieerde troepen hebben het offensief ingezet om het naziregime terug te dringen. Te midden van deze strijd maken wij kennis met drie soldaten: Deuce, Mac en Tyler. Onze helden en de soldaten die eigenhandig complete bataljons over de klif jagen.

Een ander perspectief

Wie na het lezen van deze omschrijving verwacht dat The Outfit een generieke first-person shooter is, zit er helemaal naast. De game van Relic Entertainment is namelijk in de derde persoon. Maar op de meeste andere fronten is deze aanname juist. De game vertelt over twaalf missies verdeeld een verhaal dat zich volledig afspeelt in identiek ogende omgevingen vol moffen en wapens, waarin jij tezamen met vier soldaten punten op de kaart moet veroveren om objectives te voltooien en punten te verdienen. Deze zijn namelijk nodig voor de unique selling point van het spel: Destruction on Demand.

Met een druk op de Y-knop (op de 360) open je een menu waarin je onder andere vervangende troepen, voertuigen en luchtaanvallen kunt bestellen door je punten te spenderen. Deze worden vervolgens binnen enkele seconden gedropt door een bevriend vliegtuig. Hiermee richt je hierna zoveel mogelijk chaos aan om meer punten te krijgen, zodat je meer kunt oproepen en de cirkel opnieuw kunt beginnen. Het uiteindelijke doel is om drie sleutellocaties in handen te krijgen waarmee je de sterkste bestellingen kunt plaatsen en het laatste objective kunt voltooien. En dat is een patroon dat in elke missie herhaald wordt.

Rinse and repeat

Een voorspelbare opzet van de gameplay en missies, levels die allen hetzelfde ogen en een setting die zelfs tien jaar geleden al compleet was uitgemolken zijn allen punten die niet in The Outfits voordeel werken. Maar zelfs tezamen hoeven ze niet funest te zijn. Als de game goed speelt kun je immers zelfs hiermee wel een zesje scoren. En dat was ook waar ik naar neigde toen ik op drie kwart van de game zat. Dat is echter niet waar we op geëindigd zijn. Relic heeft namelijk met het einde in zicht de laatste nagel gevonden om de doodskist mee te sluiten.

Het concept waarbij je punten verzamelt om shit te bestellen, is er een die aardig genoeg werkt zolang jij er beschikking toe hebt. Maar eens je vijand aan de lopende band tanks uit de lucht laat vallen, verandert het spel in een uithoudingsstrijd. Je bent voortdurend dingen aan het bestellen om de nieuwe troepen het hoofd te bieden en gebruikt de punten die je daarmee verzamelt weer om iets nieuws te laten droppen. Dit blijf je doen tot je een dermate overweldigend overwicht hebt, dat vijanden sneller worden uitgeroeid dan dat ze erbij komen. Dat is noch leuk, noch uitdagend en maakt een toch al matige game veel langer dan dat die had moeten zijn. Het gevolg was dat mijn geduld richting het eind van de game zo op was, dat andere kleine ergernissen de game compleet ruïneerden. Hierbij kun je denken aan de matige graphics, voertuigen die besturen alsof ze door een moeras denderen en een redelijke domme AI. Maar eerlijk gezegd moet je niet op dat punt willen komen, want dan heb je al veel te veel tijd aan deze rommel besteedt. Daarbij heb ik overigens niet gekeken naar de multiplayer, die naar het schijnt redelijk goed is, want zoals meestal in mijn reviews valt daar anno 2020 niets meer te halen.

The Outfit

Het concept van shooter mixen met strategy is er een die best goed had kunnen werken, áls het was gemaakt door een competent team met een passend budget. The Outfit lijkt echter geen van beide te hebben gehad. De game oogt matig, speelt matiger en wordt slechter naarmate je verder komt. Ik kan dan ook oprecht niemand adviseren deze meuk te halen.
3,2
32
Score: 30