1. Rockstar: 'Niemand wordt gedwongen zo veel te werken'

Rockstar: 'Niemand wordt gedwongen zo veel te werken'

Rockstar reageert op '100 uren werkweek'-commotie

In een eerder interview met The Vulture vertelde Rockstar Games over het zware productieproces bij het maken van Red Dead Redemption 2. Mede-oprichter Dan Houser verklaarde dat er werkweken waren van honderd uur. Na veel commotie over slechte en ongezonde werktoestanden bij Rockstar, komt Dan Houser nu met een verklaring.

De vele werkuren die gestoken worden in Red Dead Redemption 2 waren net zo hoog als bij de eerste Red Dead Redemption. Na de vele kritieken van publiek kwam er ook kritiek uit de game-industrie zelf met reacties van voormalig Rockstar-medewerker Dylan Wildman, die meegewerkt heeft aan GTA 5. Wildman zegt dat de enige manier om dit probleem op te lossen is te beginnen bij het management van Rockstar, daar beginnen alle problemen. Tevens vindt hij ook dat er afstand moet worden gedaan van traditionele releasedata en hype.

Red Dead Redemption 2

Ook Adam Orth ontwikkelaar van VR-game Adrift deelde op Twitter zijn mening over hoe zulke werkweken iets zegt over de incompetentie van de top van een bedrijf als Rockstar Games.

Red Dead Redemption 2

Na de vele kritieken komt Rockstar mede-oprichter Dan Houser nu met een reactie waarin hij verklaard dat Rockstar Games niemand zo hard laat werken en maar een select groepje mensen er zelf voor kiest, uit pure passie voor de game, om zulke werkweken te maken.

"Er lijkt wat verwarring te zijn ontstaan rondom het interview met Harold Golberg. Na zeven jaar gewerkt te hebben aan de game, heeft het senior writing team bestaande uit vier leden (inclusief mezelf), drie weken lang intensief gewerkt om de game af te ronden. Drie weken, niet jaren. We hebben nu allemaal voor op z'n minst twaalf jaar samengewerkt, en voelden dat het nodig was om de game af te kunnen maken. Na jaren alles georganiseerd te hebben en klaar te hebben gezet, vonden we het nodig om alles te controleren en af te ronden.

Nog belangrijker is dat wij van niemand verwachten om op deze manier zo lang te werken. Over het hele bedrijf hebben wij een paar ervaren medewerkers die puur uit passie erg hard werken voor het project, en wij geloven dat die passie zich uit in de game die wij uitbrengen. Echter is de extra inzet een keuze en vragen of verwachten we niet van medewerkers om zo te werken. Vele ervaren medewerkers werken op een andere manier en zijn net zo productief, ik behoor echter niet tot deze groep. Ik ben ervan overtuigd dat wij ver gaan om een bedrijf te leiden dat geeft om zijn werknemers en een geweldige plek is om te werken."

Red Dead Redemption 2

Inside Gamer kwam onlangs met een preview voor Red Dead Redemption 2. Red Dead Redemption 2 verschijnt op 26 oktober op Xbox One en PS4. Red Dead Online verschijnt vervolgens in november.

Dit artikel delen

Over de auteur

Geert de Wekker Redacteur bij Insidegamer.nl en Gamer.nl. Volgt vanaf de start de hele Pokémon-franchise van Game Boy tot Nintendo Switch. Maar is ook een grote fan van games als WWE, Kingdom Hearts en de Batman Arkham series.

Reacties

  • Er zijn zo veel subtielere manieren om iemand tot gratis overwerk of 'crunch' te bewegen dan door dwang…

    Ik weet zeker dat ze die manieren bij Rockstar prima kennen!
  • @boersc

    Mijn docent werkte een tijd lang voor Rockstar, destijds nog DMA Design, als die praktijken nog steeds zo gaan(wat waarschijnlijk niet zo is), dan heb je het wel behoorlijk mis.
    Rockstar is/was een studio die nogal gericht was op 'just do it', wat niet echt ordelijk is. Sterker nog, vaak wisten mensen niet eens waar de documenten lagen.
  • Damage control. Niet meer en niet minder.
  • Vrijwillig of niet, dit blijft ongezond en moet ook gewoon duidelijk gemaakt worden naar de werknemers toe. Een werkweek van 100 uur is trouwens allesbehalve productief. Indrukwekkend dat een grote studio als Rockstar zo weinig kennis heeft over de gevaren/nadelen van dit soort praktijken.
  • @capt-hb

    Helemaal mee eens. Wat ook nog een bijkomend effect is van zulke werkweken is dat vermoeidheid de overhand krijgt en leidt tot afraffelen van het werk, hetgeen wat de kwaliteit van het product niet ten goede komt.

    Het zal mij daarom ook niet verbazen dat de kwaliteit niet overal even consistent in dit spel. Beetje jammer eigenlijk, ze hadden de release best nog wel even een maandje uit kunnen stellen om dit soort praktijken te voorkomen.
  • Ik weet bijna zeker dat bij rockstar alleen maar ervaren mensen werken en dat het productie team bestaat uit mensen die ook al aan eerdere projecten hebben gewerkt en dusdanig ervaren zijn om te weten wat wel en niet tot productieven doeleinde reikt. Een 100 uurig werkweek is in geen enkel vak productief en staat open aan fouten. Iets wat grote bedrijven niet kunnen veroorloven, zeker niet met zoveel ogen op je gericht.
  • Bij deadlines kan het best voorkomen dat mensen moeten overwerken, maar dat zou een uitzondering moeten zijn. Als je standaard moet overwerken, dan betekent het of dat je niet goed functioneert, of dat je werkgever de zaakjes niet op orde heeft. Bij werkweken van 100 uur is dat laatste zeker het geval.

    En inderdaad is 100 uur veel te veel om goed te functioneren. Dat kan niemand. Bij mij is de concentratie na zes uur al aan het afnemen. Als het erg druk is kan ik me soms wel een of twee dagen voor langer dan acht uur focussen, maar op den duur gaat dat gewoon niet meer, word je misschien slordig en ben je zeker minder productief.

    Ik ben van mening dat je werknemers voor 80-85% moet volstoppen met werk, zodat ze ook nog tijd hebben om op andere manieren bij te dragen aan het bedrijf en om zichzelf verder te ontwikkelen.
  • Bij mij op school wordt het sterk afgeraden dit te doen.
    Buiten het feit dat het project er echt niet beter van wordt, is het ook nog eens ongezond.
    Maar dit is een probleem in de hele industrie.
  • Echt lekker Nederlandse mentaliteit "we mogen niet langer dan 8 uur werken"..ik heb meer dan een jaar 6 dagen per week mij non stop bezig gehouden met studie, werken, afstudeer project en sporten wat uitkwam op dagen van half 7 in de ochtend tot half 1 snachts … Dus als ik dit kan dan kunnen ze het bij rockstar ook.
  • @san5324

    Het kunnen is iets anders, maar het is niet gezond én je prestaties worden minder.

    Ik kan niet in jouw leven kijken, maar toen ik studeerde kon ik dat prima combineren met werken en ik hield genoeg tijd over om leuke dingen te doen. Moet er wel bij zeggen dat het om een bijbaan ging. Als je full time werkt en daarnaast een studie doet, moet je wel degelijk aan de bak.

    De dagen zoals jij die beschrijft heb ik nooit gehad. Ik ken wel mensen die dat wel hadden, maar bij die mensen was ik vaak van mening dat ze zich te lang op de verkeerde dingen focusten in plaats van aan prioriteiten te werken. (Ik zeg niet dat jij dat ook doet, voor de duidelijkheid.)

    Overigens is dat niet zo zeer een Nederlandse mentaliteit, want ik denk dat wij er niet de kantjes van aflopen. Ik denk dat de werkdagen in de toekomst alleen maar korter zullen worden en dat is wat mij betreft prima.
  • @Luigi1985
    Ik werkte 6 uur per dag en daarnaast moest ik ook regelmatig op business trips toendertijd en gaf ik presentaties bij bedrijven.. Ik had wel geluk door mijn scriptie af te stemmen op m'n werk dus daar heb ik het wel een stuk makkelijker mee gemaakt.

    Ik ken ook het soort mensen die je beschreef, het is zeker een fout op het focussen van verkeerde dingen.
  • @san5324

    Studie, werk en sporten zijn 3 verschillende dingen. Die 3 verschillende mindsets em focus vragen. Deze mensen deden dus 100 uur hetzelfde; aan 1 game werken. Dus 1 mindset/focus.

    Onvergelijkbare situatie dus.
  • @Ramirez
    Ik werkte 6 uur per dag, ging 4 uur per dag naar de uni en was zeker 5 uur per dag bezig met of huiswerk of scriptie schrijven… Ik snap je punt wat je probeert te maken maar ben het er niet helemaal mee eens.
  • @san5324
    Je moet het maar willen. Ik vind het niet gezond om zo weinig rust te pakken. Maargoed, sommigen vind het belangrijk om wel zo te leven. Ik begin er niet aan in ieder geval.
  • @san5324

    Het heeft te maken met slaap (en dus ook gezondheid), niet met hoeveel uren je per dag mag werken. Iedereen kan functioneren met minder slaap/meer werken, maar dat functioneren is gewoon minder, vaak zonder besef van de persoon (mensen die een slaaptekort hebben beseffen niet dat ze een slaaptekort hebben).

    We hebben geluk dat in Europa voor het algemeen er meer rekening wordt gehouden met gezondheid, in de US is dat nog niet overal het geval vanwege het niet aannemen van wetenschappelijke studies die dit aantonen. (of in het geval het wel aanvaard wordt vaak belachelijke acties opzetten die weinig veranderen aan het probleem)

    Rockstar dient een deftig statement te maken waarin een plan uit de doeken wordt gedaan om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen (er zijn al enkele bedrijven die hiermee bezig zijn, bekendste voorbeeld is wss Google, al heb je ook bedrijven die via apps/trackers een beloning voorzien voor werknemers die 8 uur slaap halen en proberen een ritme aan te houden hiervoor)
  • @capt-hb
    Niet iedereen heeft 8 uur slaap nodig, plus power nap van 20 min is ook heel handig, althans voor mij dan..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren