1. Shadow of the Tomb Raider preview – Een sensationeel slotstuk in wording

Shadow of the Tomb Raider preview – Een sensationeel slotstuk in wording

De afgelopen vijf jaar heeft Lara Croft een tweede jeugd mogen genieten. In Tomb Raider gingen we met de pas afgestudeerde Lara op een avontuur van epische proporties, dat de serie herdefinieerde en Lara klaarstoomde voor een nieuwe generatie. Rise of the Tomb Raider deed daar nog een schepje bovenop door deze solide basis te verbeteren en verder uit te werken. Met Shadow of the Tomb Raider lijken Eidos Montréal en Crystal Dynamics deze stijgende lijn vast te houden.

Onze grofweg vier uur durende speelsessie met de Xbox One X-versie van de game deed ons namelijk geen moment twijfelen aan de kundigheid van beide ontwikkelaars. Shadow of the Tomb Raider lijkt in alle opzichten de afsluiter te worden die de trilogie verdient. Grote veranderingen hoef je in ieder geval niet te verwachten, maar wel verfijningen die vooral grafisch en gameplay-technisch uitstekend uit de verf komen.

Shadow of the Tomb Raider

Utopische polygonen

Om te beginnen ziet Shadow of the Tomb Raider er schitterend uit. Lara laat het ijzige en grauwe Siberië uit Rise of the Tomb Raider achter zich voor het zonnige en kleurrijke Paititi, een legendarische stad die door een op de Inca’s gebaseerde bevolking wordt bewoond. De weelderige vergezichten en omgevingen waarin Lara zich navigeert zijn daarbij werkelijk betoverend. Aan alles is te zien dat de ontwikkelaars veel tijd hebben gestoken in het ontwerpen van een gedetailleerde spelwereld die uitnodigt om te verkennen. Dit hebben we niet alleen te danken aan de prachtig ontworpen omgevingen, maar ook de personages die Lara op haar avontuur tegenkomt. De lokale bevolking hint vaak naar nabijgelegen verborgenheden waarmee ze een beroep doen op Lara’s vaardigheden en nieuwsgierigheid.

Zo komt Lara niet alleen in de welbekende tombes, maar ook crypten die minstens net zo uitdagend zijn en informatie herbergen die het verhaal ondersteunt. Lara moet dus weer de meest onmogelijke sprongen maken, rotswanden beklimmen en de langste afstanden zwemmen om puzzels op te lossen. Nieuw zijn de mogelijkheden om wat langer onder water te zwemmen en met een touw van een wand naar beneden te zakken en slingeren. Hoeveel tombes en crypten we straks kunnen ontdekken in de game is nog een raadsel, maar de grote spelwereld belooft in elk geval veel goeds.

Shadow of the Tomb Raider

Het ontdekken van al deze verborgenheden gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. In de jungles van Peru ligt er uiteraard genoeg gevaar op de loer. Wilde dieren lusten Lara rauw, maar ook Trinity zit haar weer op de hielen. Oplettendheid en vernuft is daarom raadzaam.

Geduld is een schone zaak

De jungles bieden wat dat betreft genoeg mogelijkheden om korte metten te maken met vijanden. Dankzij het gevechtssysteem kun je in die jungles bovendien je moordlustigste creativiteit loslaten. Zo kan Lara zich insmeren met modder om nog beter op te gaan in haar omgeving. Ook kun je zoals vanouds een boom beklimmen om vijanden van boven te belagen of simpelweg je vijand de bosjes in trekken. Het is duidelijk dat de nadruk veel meer op stealth-gameplay wordt gelegd dan in voorgaande delen. Als je in de vorige twee delen ontdekt wordt dan is er geen enkele wijze meer om uit het zicht van vijanden te ontsnappen. In Shadow of the Tomb Raider kunnen spelers zich gelukkig goed verstoppen om weer opnieuw een plan van aanpak te bedenken. Een fijne toevoeging, want de vuurgevechten zijn beduidend moeilijker dan voorheen.

Geduld is dan ook van belang voor wie ongezien vijanden te grazen wil nemen. Oplettende spelers zullen de patronen van vijanden op een gegeven moment herkennen en toeslaan wanneer de perfecte kans zich voordoet. Ook niet onbelangrijk is het gebruik van Survival Instinct dat net als van oudsher verder uitgebouwd kan worden. Dit alles maakt dat het gevechtssysteem net iets meeslepender aanvoelt dan voorheen.

Shadow of the Tomb Raider

Uiteraard zou het geen sensationeel slotstuk worden zonder spectaculaire momenten. Daarom zijn de quicktime events weer teruggekeerd in Shadow of the Tomb Raider. Zoals je inmiddels gewend bent van de serie zijn er genoeg momenten waarin je ternauwernood aan de dood moet ontsnappen. Instortende gebouwen, overstromingen of gevechten met bloeddorstige dieren, ze zijn ook in dit deel volop aanwezig. Hoewel dit niet onze favoriete onderdelen zijn van het spel zorgen ze wel voor de nodige afwisseling in een spelwereld, die in onze tijd met de game vrij sereen overkomt.

Geen vernieuwing, wel verbetering

Shadow of the Tomb Raider moet van Lara de geharde, en vooral onmiskenbare avonturier maken die we kennen uit Tomb Raider-titels van weleer. Geen water is meer te diep voor haar en ze ontrafelt koste wat kost de mysteries waar haar vader zo noodlottig onderzoek naar deed. Kiest Lara ervoor om haar achternaam in de academische gemeenschap in ere te herstellen of laat die erkenning haar koud en wil ze simpelweg doen wat juist is? Op 14 september krijgen we eindelijk het verlossende antwoord.

Shadow of the Tomb Raider is vanaf 14 september verkrijgbaar voor PlayStation 4 (Pro), Xbox One (X) en pc. Voor deze preview is de game getest op een Xbox One X.

Brian Artiles Govita Hardcore Bioshock-fan en vindt de Xbox 360 de beste console ooit.