1. Sony-hoofd: '79,99 euro is een eerlijke prijs voor PS5-games'

Sony-hoofd: '79,99 euro is een eerlijke prijs voor PS5-games'

Sony zou geen hogere prijzen hebben overwogen

Sony Interactive Entertainment-president Jim Ryan geeft in een interview met The Telegraphaan dat hij 70 pond (ongeveer 79,99 euro) een eerlijke prijs vindt voor nieuwe PlayStation 5-games.

"Als je het aantal uren aan vermaak van een videogame meet, zoals Demon's Souls ten opzichte van elke andere vorm van vermaak, dan denk ik dat het een eerlijke vergelijking is", zegt Ryan nadat hem wordt gevraagd of de prijsverhoging ten opzichte van PlayStation 4-games eerlijk is.

Ook gaat Ryan in op het gerucht dat Sony nog hogere adviesprijzen overwogen zou hebben door te zeggen dat het 'absoluut onwaar' is. "Ik kan geen voorspellingen doen voor iets wat wel of niet in de toekomst verandert. Ik zeg dat de geruchten over hogere prijzen voor first-party-games in de lanceerperiode absoluut onwaar zijn."

Tot slot wordt Jim Ryan gevraagd over de hoeveelheid games die ook op de PlayStation 4 verschijnt. Volgens de CEO worden alle PS5-versies vanaf de grond af aan opgebouwd voor de nieuwe console en kan de PlayStation 4-community niet te vroeg achtergelaten worden. Of God of War ook op de PlayStation 4 verschijnt, kon hij niet onthullen.

De PlayStation 5 verschijnt op 19 november in Nederland. De meeste van Sony's eigen titels hebben een adviesprijs van 79,99 euro.

Demon's Souls

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nou, demons souls is een remake. Dus er is al flink aan die game verdiend. Ik denk dat die oppoetsbeurt voor de ps5 echt geen 80eu waard is. Dan zou re2 remake 100eu moeten kosten. Gewoon gelul om de prijzen te verhogen en de consument trapt er in. Artikelen die deze prijs rechtvaardigen zijn puur reclame aan het maken en zijn dus betaald door sony. Bovendien is gamen nu een wereld markt geworden met bijna de helft van de wereldbevolking als potentieele klant. Het draait om meer geld verdienen thats it.
  • @hamstertrans

    Demon souls is van nul terug gemaakt, dus geen copy paste toestanden. Hetzelfde met de FFVII remake.
  • Ik vind 80 Euro geen probleem mits ik minstens 80 uur bezig ben met de game. Maar ja voor een game waar je 9 uur mee zoet bent vind ik 30 euro al veelste veel geld.
  • @Meta_coola

    Lol nou ik heb geen tijd om aan iedere game 80 uur te moeten besteden.
  • @Meta_coola

    Van mij hoeft niet elke game 80 uur of meer te duren. Weet niet hoeveel tijd jij hebt te besteden.

    Als een game 20 uur duurt en is gewoon ontzettend goed, dan geef ik daar liever 80 aan uit dan een game die 80 uur duurt en 20 uur daarvan niets zeggende quests zijn of dat je 20 uur moet grinden om dat laatste stukje te halen.

    Nee het moet voor mij gewoon een totaal plaatje wezen en qua prijs zit daar geen tijds duur aam verbonden.

    Er zijn wel grensen natuurlijk ga geen 80 euro betalen en dat je in 2 uur door de game bent. Maar goed dat is weer een hele andere uiterste.
  • Helemaal eens @Gourami kwaliteit boven kwantiteit.
    Daarnaast vind ik 60,- al meer dan genoeg voor een AAA met tegenzin heb ik 75 voor demons souls neergelegd ik wou toch echt een toffe launchgame.
    Daarna gewoon weer mp afstruinen naar mensen die na een week de game voor minder wegdoen ;)
  • Haha, nee niet echt niet. De afzetmarkt is veel groter dan vroeger, bedrijven als Sony en EA verdienen per game meer dan ooit tevoren en dan willen ze echt nog eens 15 a 20 euro er bovenop pakken? Niet echt consument vriendelijk.
  • Eerlijk lijkt het mij ook ja.
    RE2 kostte mij in de tijd 70 euro, en dat was een ps1 game.. De meeste games waren toen wel 60 euro.
    Maar ondertussen zijn de games veel duurder om te ontwikkelen, dusja..
    Daarbij als mensen geen 70 of 80 euro willen betalen aan een launchgame, dan moeten ze maar een paar maanden wachten..
  • @Jowy

    1. Veel meer mensen gamen tegenwoordig.
    2. Er worden minder games geproduceerd, er is minder concurrentie binnen de grote titels.
    3. Tegenwoordig zijn er ook DLC en Microtransacties die ook niet zullen stoppen.

    Dan is dit eerlijk gezegd gewoon te duur.
  • @Ardyn
    ja, maar er zijn ook games zonder die microtransacties hé. ik geef toe dat het van game tot game afhangt.
  • @Jowy

    Klopt zeker natuurlijk. Hangt altijd af van de game die je noemt.
    Maar ik vergat ook nog een 4de punt te noemen, de huidige winstmarge ligt veel hoger dan vroeger.
    Zeker nu ook steeds meer digitaal gaat, waar je geen kosten hoeft te betalen aan de retailers. Dit vangt echt een behoorlijke hoeveelheid extra geld voor de titels die €60 per stuk worden verkocht.
    Waar je fysiek €25 winst pakt bijvoorbeeld, pak je digitaal €40 winst.
    Om nu ook €80 te vragen, prima. Zolang DLC wordt verbannen en eventueel gratis extra content ervoor in de plaats komt.

    Maar bedenk bijvoorbeeld wel dat Sony voor deze titels nu, digitaal, €60 winst zal pakken. Omdat het op een eigen platform verkocht wordt, waarbij serverkosten en belasting de enige kosten zijn.
  • @Jowy
    Ze verdienen nu ook veel meer geld. Niet te vergelijken.
  • @Jowy hoe kom je erbij dat games veeeel duurder zijn om te ontwikkelen. Ze hebben slimme tools waarmee ze werken en wat de ontwikkeltijd ook in kort dus ook productie kosten. En ze gebruiken 1 engine voor 2 generaties op zn minst. Ze zijn niet meer kwijt aan ontwikkelings kosten voor een game. Ze maken winst met 60,- per game. Die 75/80 euro advies prijs is gewoon omdat ze meer geld willen zien boven op hun winst. Heeft niks met ontwikkelingskosten te maken
  • @insanespartan23
    In ps1 generatie bestonden de meeste teams uit niet meer dan 50 mensen.
    Tegenwoordig is dat eerder 250.
    (of meer dan 1000 met games zoals RDR2)
    RDR2 was bv 8 jaar in ontwikkeling met piekmomenten waar meer dan 2000 mensen aan de game werkten..
  • @insanespartan23

    Ik neem dit niet eens serieus als je denkt dat zij €60 winst maken per game…
    Dit ligt eerder tussen 20 en 50, bij een adviesprijs van 60. Afhankelijk van online platform, retailer of uitgeverij.
    Steam vraagt bijvoorbeeld tussen de 20 á 30% van de omzet, afhankelijk van hoeveel omzet je via het platform maakt.
    Die engines worden ook continu bijgewerkt of beter/erger… royalties.
    Of wat dacht je van marketing…

    Wat Jowy zegt klopt, games zijn veel duurder om te produceren. Echter is het zo dat er ook steeds meer omzet ligt in het maken van games en de winstmarges op verkochte eenheden ook steeds hoger ligt.
  • @Jowy

    Inderdaad ik kan me nog herinneren dat ik Turtles in Time kocht voor de super Nintendo en dat koste me toen 189 guldens (omgerekend 86 euro). Er waren in die tijd wel meer games van die prijsklasse.

    Maar de prijs van de games voor PlayStation 4 lag ook rond de 70 euro bij launch, dat is snel weer bijgesteld naar 59.
  • Standaard zijn games duurder aan het begin van een nieuwe generatie. Dat was ook met de ps4 en met de ps3.
  • @san5324
    Klopt, maar nu lijken ze het te willen normaliseren.
  • @CerandoX.nl

    Komen ze vanzelf op terug wanneer genoeg mensen de game niet direct kopen lijkt mij.
  • Tja misschien is het eerlijker, maar ik wacht dan toch lekker op de aanbiedingen.
    Heb toch een voorraad van games van hier tot Tokio.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren