1. Sony gaat met eigen filmstudio gamefilms en -series maken

Sony gaat met eigen filmstudio gamefilms en -series maken

PlayStation Productions opgericht

Sony Interactive Entertainment heeft een eigen filmstudio opgericht: PlayStation Productions.

De filmstudio moet films en series ontwikkelen gebaseerd op diverse Sony-games. Het productiebedrijf is gevestigd in Culver City, ten westen van Los Angeles, en wordt aangestuurd door Asad Qizilbash. Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios-voorzitter Shawn Layden overziet het bedrijf.

"We hebben 25 jaar ervaring in het ontwikkelen van games en dat heeft ons 25 jaar aan geweldige games, franchises en verhalen opgeleverd", aldus Layden aan The Hollywood Reporter. "We vinden dit het juiste moment om naar andere media, zoals film, televisie en streaming te kijken, om onze werelden op een andere manier tot leven te roepen."

Qizilbash laat weten dat het oprichten van een eigen filmstudio Sony's voorkeur had in plaats van diverse franchises aan andere filmstudio's uitlenen. "We denken dat we het zelf beter kunnen ontwikkelen en produceren. Omdat we er bekender mee zijn, maar ook omdat we weten waar de PlayStation-gemeenschap van houdt."

"We hebben gekeken naar wat Marvel heeft gedaan met de wereld van stripverhalen en hoe ze er het grootste ding ooit in de filmindustrie van hebben gemaakt", vervolgt Layden. "Het zou een ambitieus doel zijn om te zeggen dat we in hun voetstappen treden, maar we hebben er zeker inspiratie uitgehaald."

De eerste projecten zijn al in ontwikkeling bij PlayStation Productions, maar om wat voor projecten het gaat is nog niet bekend. Volgens Layden is het niet de bedoeling dat een bepaald aantal producties binnen een specifieke tijd af is. De focus moet liggen op kwaliteit.

PlayStation

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Ik ben benieuwd, het kan een goed iets zijn want nu zullen ze meerdere vingers in de pap hebben. Bij de Assassin's Creed film zag je het ook al ten goede komen dat Ubisoft met Ubisoft Motion Pictures een aantal vingers in de pap hadden alleen was het daar 20th Century fox die als nog de meeste zeggenschap had ( en daardoor net niet de filmgame vloek kon doorbreken). Dus als Sony ( en money wise zouden ze dat opzich best wel kunnen) ook zelf de films distribueren via hun al bestaande film distributeur ( of dat nou Columbia Pictures of TriStar Pictures etc. zijn maakt niet echt uit) zie ik het helemaal goed komen.
  • Wat ik me vaak afvraag: is het veel duurder om een film/serie volledig met cgi te maken?

    Er komen vaak zat trailers uit (zoals deze van The Witcher 3 https://youtu.be/ehjJ614QfeM ) die zo kunnen doorgaan voor film. Zou dit voor bijvoorbeeld Netflix duurder zijn om te laten produceren dan een live action variant met Henry Cavill? Persoonlijk heb ik denk ik liever de cgi versie…

    Dit zou ook gelden voor Sony franchises als bijvoorbeeld God of War.
  • @That Mr Awesome

    So where does all the expense go?

    Animation is much more time consuming than a live action shoot. Which is why it often tends to be saved for things that are difficult or very hard in real life (living toys, robots in space, blowing up really, really big things, etc.)

    Paycheck.

    Talent is a BIG money sucker. Voice talents. Don’t undervalue an A-lister’s salary if you are planning to work with one. At any rate, the team for a CGI movie easily runs way over 200 people, that’s a $20M+ annual budget on mostly geeks pecking on keyboards. “Nerds” work way too hard, and in very long hours, doing difficult things that entails CS, color theory, lighting design, fluid and hair simulation, crowd simulations, 3D modeling, and other things you can imagine and mostly making it all look convincing to not only to its audience, but to their bosses. That kind of know-how doesn’t come inexpensive.

    Time.

    CGI Animation production takes 3 times longer to film a feature animation than a live-action film. 3D backgrounds are an amazing time sink, too, more than you realize. To design 3D backgrounds would need thousands of man-hours to create and design all the models. Some of it can be generated algorithmically (e.g. the palm trees) and some of it is stock models (the horses) but the buildings and the castle, and all those people’s attire is usually created from scratch.

    For a really good CGI production, model creation is one of the most significant expenses. 80-90 hour crunch weeks are not extraordinary in CGI modeling.

    http://naturalrecordsstudios.com/why-are-cgi-animated-films-so-expensive/
  • @Meta_coola
    Hmm, conclusie dus een gevalletje onderschatting van mijn kant? Het is ook wel echt een kunst wat die mensen doen. Toch hoop ik dat iemand een keer het geld op tafel legt voor zo'n project van een gameserie.
  • Kan best werken, en zo streamen op de cloud service van Microsoft.
  • Hmm, wil ik een Uncharted film, ja natuurlijk, maar de stemacteurs lijken niet op de personages dus bij life action krijg je andere acteurs met andere stemmen en dan is het niet meer Uncharted voor mij. Ik zou graag een hoge kwaliteit animatie film zien met de originele stem acteurs.
  • PlayStation Productions worden jullie de nieuwe Netflix???

    Dit kan echt groot worden…echte films? Animatie films(pixar achtig) Anime?
    Series? kan zoveel kanten op…goede zet playstation wauw!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren