1. Sony vraagt patent voor technologie tegen laadtijden aan

Sony vraagt patent voor technologie tegen laadtijden aan

Omgevingen worden vooraf geladen om laadschermen te voorkomen

Sony heeft een patent aangevraagd met technologie die laadtijden in games tegen moet gaan.

Het patent wordt “Systeem en methode voor gamesoftware voor dynamisch laden voor een soepele gameplay” genoemd. Een hele mond vol, maar het komt erop neer dat deze technologie data vooraf laadt, zodat spelers geen laadschermen meer krijgen.

Sony

“Een systeem en methode zijn ingesteld voor dynamische gamesoftware voor een soepele gameplay. Een ladingsgrens geassocieerd met de game-omgeving wordt geïdentificeerd. Een positie van het personage wordt gemonitord. Instructies die corresponderen met een volgende game-omgeving worden in een geheugen geladen, wanneer het personage over de laadgrens passeert, op zo’n manier dat de game niet onderbroken wordt”, leest het patent.

De game loopt dus op een vloeiende manier door, wanneer een laadgrens bereikt wordt, omdat deze eerder al is geladen toen de speler in de buurt kwam van de laadgrens of er overheen moest. Op deze manier wordt het gebruiken van laadschermen omzeild. Dit zorgt uiteindelijk weer voor een vlottere en meeslependere gameplay.

Dit artikel delen

Over de auteur

Romée Scholten Gek op games, gek op schrijven, af en toe ietsjes afgeleid.

Reacties

  • Klinkt als iets dat er al altijd was? Of ben ik nou gek.
  • @Newgamessuck
    Ja, zoiets heet RAM/geheugen. En vrijwel alle games beginnen op bepaalde punten wel met het alvast inladen van textures/content, dus ik vraag me af wat ze bedoelen.
    Als het 't gebruiken van de NMMe SSD als geheugen zou dat gek zijn, want dat lijken meer bedrijven al te gaan doen (en wordt al gedaan).
  • @Gaaiz

    Metroid Prime deed dat ook al. Lade altijd de volgende kamer alvast in het geheugen als je een kamer binnenkwam. Als je te snel op de deur schoot (voordat de kamer was ingeladen) ging de deur gewoon niet open.

    Zal idd vast te maken hebben met virtual memory op snelle ssd schijven.
  • @Newgamessuck

    Haha ja dat klopt idd.
  • @Newgamessuck

    Windwaker is misschien wel het mooiste voorbeeld. Geen deuren of iets dergelijks om laadtijden achter te verstoppen. De hele gamewereld laad zich in op momenten dat je in de buurt komt.
  • @Newgamessuck

    Ja inderdaad, ik herinner me dat nog wel dat ik dan snel bepaalde stukken door wou en dan schoot je op de deur (hij veranderde dan wel alvast van kleur) en dan duur de het even voordat je er door kon.
  • Mits ze niet te lang zijn, dan vind ik laadtijden helemaal niet storend. Altijd lekker een rust momentje tussen levels in, goed om je telefoon er even bij te pakken of een bak koffie te zetten. Zorgt voor verplichte rustmomenten, nooit moeite mee gehad (behalve bij Fable 2, Elder Scrolls en Rune Factrry voor de Wii, daar zijn ze gewoon intens storend).
  • Waar is de *laad*tijd (mwuaah,, woordspeling) dat ik FarCry 1 in mijn oude PC stak en vervolgens een kwartiertje mocht wachten vooraleer level 1 geladen was? :p
    Persoonlijk stoor ik mij ook niet aan de relatieve korte laadtijden van de games tegenwoordig.

    Enkel bij online-shooters zoals Battlefield erger ik me eraan dat je in een ronde die bijna gaat eindigen wordt toegevoegd (bij de verliezende partij omdat iedereen aan die kant is aan het rage-quiten) en na 2 minuutjes een nieuwe level mag gaan inladen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren