1. Spider-Man: Into the Spider-verse review – Briljante ode aan Spidey

Spider-Man: Into the Spider-verse review – Briljante ode aan Spidey

Met de eerste Spider-Man-film uit 2002 bewees Sony dat superheldenfilms wel degelijk goed én winstgevend konden zijn. Het brak een lans voor het genre en ‘comic book-nerds’ konden eindelijk hardop zeggen dat ze van superhelden hielden. Nu krijgt zelfs de animatiefilm Spider-Man: Into the Spider-verse een bioscooprelease. Maar tovert Sony wederom een winnaar uit de hoge hoed?

Marvel mag dan beter scoren met de MCU-films dan DC met het DCU, maar wat kwaliteit betreft op animatiegebied loopt de grote uitgever achter op zijn concurrent. De films waren vaak kinderachtig, of slecht geschreven of geanimeerd, terwijl DC het juist aandurfde om veel tijd en geld te steken in animatietitels die daadwerkelijk de stempel ‘must-see’ verdienden. Maar met Spider-Man: Into the Spider-verse gooit Marvel, in samenwerking met Sony, gelukkig het roer flink om.

Spider-Man: Into the Spider-verse

Miles Morales (Shameik Moore) speelt de hoofdrol in deze kleurrijke en heerlijk krankzinnige film. De jonge knul wordt óók gebeten door een radioactieve spin en moet als doorsnee tiener uit New York leren dealen met het feit dat hij spinnenkrachten heeft. Maar in Miles’ New York probeert Kingpin (Liev Schreiber) ondertussen 'om redenen' een portaal naar andere dimensies te openen. Hierdoor komt Miles niet alleen in aanraking met Spider-Man (Chris Pine) en nóg een Spider-Man (Jake Johnson) maar ook vier andere Spider-figuren. Met dat bizarre groepje spinnenwezens moet Miles proberen de absurde interdimensionale fuck-up recht te trekken.

Je kan van Spider-Man: Into the Spider-verse twee tegenstrijdige dingen zeggen: het is een liefdevolle ode aan alles wat met Spider-Man te maken heeft én heeft daarnaast volkomen schijt aan de traditionele Spider-Man. En dat is precies wat de film sowieso de beste Marvel-animatiefilm, maar misschien zelfs de beste Spider-Man-film ooit maakt. Het heeft namelijk wel ‘het hart’ van de klassieke Spider-Man/Peter Parker, maar gaat heerlijk over de kop. Het is alsof ze alles wat ook maar een beetje met Spider-Man te maken heeft in een grote blender hebben gemikt en het resultaat is een zalige cocktail van vette visuals, een meeslepend verhaal en uitstekende grappen. Dat laatste grotendeels te danken aan producers Phil Lord en Christopher Miller (The LEGO Movie).

Spider-Man: Into the Spider-verse

Visueel orgasme

Het is daarnaast een genot dat deze Marvel-animatiefilm (zeer véél) personages goed de tijd geeft om zich te ontwikkelen. Natuurlijk krijgen Miles en enkele andere belangrijke spelers in het verhaal ruim de tijd om dat op te bouwen, maar door middel van uitstekend schrijfwerk en goed getimede one-liners of korte dialogen krijgen zelfs de kleinere rolletjes in korte tijd een achtergrondverhaal. Ook is de chemie tussen Miles en Spider-Man (2) fantastisch, waarbij de aan lager wal geraakte Parker schoorvoetend overstag gaat om Miles de kneepjes van het vak te leren.

Maar niet alleen het verhaal en de uitstekend uitgediepte personages zal de kijkers meeslepen, want Into the Spider-verse is een visueel orgasme. Het is een ode aan de comics vanwege een unieke combinatie van CGI en handgetekend artwork. Er zijn ontzettend veel momenten dat je overweldigd wordt door de unieke look van de film. Er zijn talloze momenten dat je een still wil hebben van wat er op je netvlies langskomt. Ook is het vet dat er comicstijl tekstballonnen en uitgeschreven geluidseffecten worden gebruikt, en die zijn in weinig andere animatiefilms zo gepast als in Into the Spider-verse.

Spider-Man: Into the Spider-verse

Met andere woorden: Deze film ademt comics, maar is dus een absolute aanrader als je gewoon van hilarische en goed gemaakt animatiefilms houdt. Jong of oud, man of vrouw: het maakt niets uit. Spider-Man: Into the Spider-verse verdient alle bioscoopbezoeken die het maar krijgen kan en hopelijk gaat dat gebeuren, want we willen meer Miles Morales zien.

Spider-Man: Into the Spider-Verse verschijnt op 20 december.

Spider-Man: Into the Spider-verse

Spider-Man: Into the Spider-verse is een visueel pareltje met een briljant, maar heerlijk gestoord verhaal en sterke en unieke personages. Sterker nog: ik durf te beweren dat het de beste Spider-Man ooit is. Dus wuif deze film niet weg en ga er naartoe: je gaat absoluut overdonderd worden. Oh en blijf zitten tot de na de credits, want die staat bij mij in de top vijf vetste Marvel after credits-scènes. Wat is deze film een genot.
9,5
95
Score: 95
  • Uitstekende rollercoaster-tempo
  • Heerlijke grappen
  • Prachtige en unieke art style
  • Fantastisch geschreven en geanimeerde personages
  • Deel 2 laat nog wel even op zich wachten

Dennis Mons Contentcoördinator/hoofdredactie voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest van die game-apies hier op de redactie. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).