1. Spider-Man: Miles Morales draait in 4k en 60 fps op PS5

Spider-Man: Miles Morales draait in 4k en 60 fps op PS5

Onderdeel van een 'performance mode'

De PS5-game Marvel's Spider-Man: Miles Morales is speelbaar in 4k en 60 frames per seconde.

Insomniac meldt dat op Twitter. De ontwikkelaar noemt dit een 'performance mode'. Op de huidige generatie consoles houdt een performance mode meestal in dat de game in 60 frames per seconde draait, maar de resolutie omlaag gaat. Het is dus ook mogelijk dat Miles Morales een modus krijgt met een lagere framerate, maar met een nog hogere resolutie, al is dit nog niet bevestigd.

Niet Peter Parker, maar Miles Morales speelt de hoofdrol in dit vervolg dat qua grootte vergelijkbaar moet zijn met Uncharted: The Lost Legacy. Het spel moet deze feestdagen voor de PlayStation 5 verschijnen. Een precieze releasedatum is er nog niet, maar waarschijnlijk valt die op dezelfde dag als de nog onbekende PlayStation 5-lancering.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Speelt bijvoorbeeld Call of duty warzone en Halo 5 ook niet al 4K en 60fps op de Xbox one X? Dan is dit toch niet echt een 'next gen' sprong vooruit of ligt dat aan mij?
  • @Robskeee
    Hmja het zal zijn omdat op de ps4 de game in 30 fps draait en best een zware grafische titel is. Daarnaast is het geen geheel nieuwe game dus is een doorvertaling naar 4k 60fps wel begrijpelijk. Dat er staat dat het de perf versie is vind ik van hen wel een goede keuze. Altijd prettig als partijen je opties daarin geven. Wellicht is het dus ook mogelijk dat er meer toeters en bellen aangaan in de andere mode.

    Ik houd er iig alvast rekening mee dat wij om op onze series x straks ook niet een giga sprong grafisch moeten verwachten. Kijkend naar de ps5 eerste gameplay beelden, het was zeker grafisch mooi maar ik werd nergens weggeblazen. Dat verwacht ik idem op de xbox, dat t ook niet gebeurd. Daarnaast wordt die stap voor mij gevoelsmatig steeds kleiner.
  • @xevulutionx
    Grafisch worden de stappen steeds kleiner, maar ik denk dat je vooral naar de kleine dingen in de game wereld moet gaan kijken. Er is straks meer kracht over voor de kleinste (interactieve) objecten. Van plantjes tot beestjes.
    Daarnaast zal de grote stap natuurlijk de flinke upgrade qua SSD zijn, wat ook bijdraagt aan het kunnen "strooien met details", verkorten/verdwijnen van laadtijden en "nooit" meer popin textures/assets.
  • @Robskeee
    Je praat nu enkel over de resolutie en de framerate. Er is nog veel meer dan het aantal pixels, en deze pixels moeten ook met informatie gevuld maken. Het is bijvoorbeeld erg makkelijk om een simpele/lelijke game op 4K/120fps te maken op een device van 30 euro, maar de game is dan nog steeds simpel en lelijk.
    De next-gen sprong zul je zien in CPU, SSD en de algehele architectuur die verbeterd wordt waarme elke teraflop en gigabyte die ingeladen kan worden beter benut worden.

    Maar los daarvan, wat wil je precies zien in resolutie en framerate? 4K 60fps is toch "hartstikke prima"? Je kan misschien qua framerate nog een stapje hoger, maar qua resolutie is er weinig/niets meer te winnen.
  • @Gaaiz

    Heel dat next-gen grafische gebeuren boeit mij persoonlijk echt geen ene drol. Wat boeit mij het nou of een bloemetje meer of minder beweegt of dat een bepaalde lichtinval 'o zo mooi is'. Het gaat mij erom dat de gameplay boeiend is en zorgt dat het een fantastisch avontuur is en blijft.

    Enkel fps of waardeloze resolutie kan wegnemen van dat plezier, dus zolang die 2 zaken in orde zijn (ik vind een stabiele 30FPS ook prima, btw), hoor je mij zeker niet klagen.

    De verschillen tussen last-/ en next-gen worden steeds kleiner en mensen blijven maar honderen euro's spenderen voor kleine verbeteringen. Ik heb het gevoel dat mensen de belangrijkste aspecten van gamen allang uit het oog zijn verloren: Gameplay & plezier. Maja, als het er maar "perfect" uitziet hè…

    O en als ik dan toch bezig ben: Heel dat cinematische gebeuren in games vind ik ook verschrikkelijk. Dan kun je beter naar de bios gaan…


    P.S. Dit is geen aanval op jou natuurlijk, maar mijn mening m.b.t. hetgeen waar jullie het over hebben.
  • @PietS.
    Ik snap je punt van jouw kant, maar waarom niet allebei? Een zo mooi mogelijke game met zo goed mogelijke gameplay. Mooi voorbeeld op de Switch is Xenoblade 2. Die heb ik helemaal kapot gespeeld, maar de resolutie en framerate zijn vooral in handmeld modus verschrikkelijk.
    Daarnaast bestaat de wereld (niet altijd dus) hier en daar uit grote lege vlakken. Er zit veel detail in de wereld waar ik al veel van geniet, en als dat meer wordt ben ik alleen maar blijer.

    Houdt er overigens rekening mee dat met de huidige generatie ook veel gameplay wordt teruggehouden door bijvoorbeeld de CPU en harddisk. Er zitten bijvoorbeeld limieten aan het aantal NPC's en hoe sterk hun AI is. Hier kunnen flinke verbeteringen in komen, waar AI's veel slimmer zullen zijn en "verbazende" dingen kunnen gaan doen. Dit is iets wat ik nu even makkelijk bedenk, maar developers zullen met veel leukere dingen komen.

    Ook de gigantische laadtijden en popin zullen met de SSD's verdwijnen, wat voor mij alleen al een reden is om over te stappen.
  • @Gaaiz

    In een perfecte wereld bevatten games sublieme geplay & graphics, etc., maar helaas leven we niet in die wereld, haha.

    Ik snap wat je bedoelt, maar ik doel er meer op dat mensen tegenwoordig een game eerder beoordelen op hoe die eruit zien, dan op hoe die speelt. Het komt heel vaak over alsof mensen liever een mooie en saaie game spelen, dan een minder mooie en pakkende game. Het kan zijn dat mijn visie op gamers van tegenwoordig vervuild is, maar zo komt het vaak echt op mij over.
    Xenoblade C2 is een goed voorbeeld. Grafisch aanvaardbaar, maar qua gameplay zo vet! En dan lees je: 'Ik vind de game niet mooi genoeg, dus ik ga 'm niet spelen hoor!'. Ja, dan verlies je toch echt alle hoop m.b.t. de toekomst van gamen.

    En natuurlijk ben ik voor technische verbeteringen (minder pop-in, slimmere AI, etc.), die ervoor zorgen dat de gameplay beter wordt en het plezier-gehalte verhoogd wordt, echter heb ik (zoals ik al zei) vaak het idee dat zowel gamers als developers hierin doorslaan. Als een developer een nieuwe game toont en alleen maar zevert over 'hoe mooi het allemaal wel niet is', dan haak ik echt af. Ook gaan de comments onder zo'n filmpje vaak alleen maar over graphics, etc. Hoe mooi lightning en shadow effecten zijn, zal me echt een worst wezen, als het maar van normaal niveau is (normaal, als in aanvaardbaar).

    Ik heb gewoon een beetje het gevoel dat veel mensen in die gamewereld het hele idee achter gamen kwijt zijn: Plezier hebben!
  • @PietS.
    Zo zie je maar piet hoe verschillend mensen zijn. Ik moet er niet meer aan denken om met full hd genoegen te nemen. Tenzij ik onderweg ben of hele korte sessies doe. Ik ben te verwend geraakt. Simpelweg kies ik ook voor gameplay maar een matig ogende game haalt mij uit de ervaring. Nu ben ik juist wel op zoek naar een cinema achtige volwassen AAA ervaring en die wil ik in 4k zien met dik geluid. Ondergedompeld in een dik verhaal dat me aangrijpt en waar ik me in kan verplaatsen. Een cause wil ik hebben. Dat is dan ook de reden dat ik dat spul in huis haal en de nieuwe consoles ook. Het zou toch mij heerlijk lijken als Nintendo met zn voor mij ook erg prettige games een flinke grafische stap zet. Een nieuwe mario of zelda, metroid met alle toeters en bellen en effecten aan in 4k 60fps… kom maar door!
  • @xevulutionx

    Naja… Het zegt natuurlijk genoeg dat je full HD al 'matig ogend' vindt (althans, dat maak ik op uit je reactie). Het is denk ik inderdaad een kwestie van 'te verwend raken' ja. Dat vind ik een eerlijke en goede conclusie.

    En voor die ervaring ga ik in ieder geval lekker naar de bioscoop. Maar ieder z'n ding, denk ik dan. :P

    En dat laatste hoeft van mij echt niet. Kijk eens naar games als BotW & SMO. Die games zien er (naar de kracht van de Switch) meer dan prima uit, maar de gameplay MAAKT die games gewoon.
    Daar zijn geen ellelange cutscenes met zware dialogen of fancy graphics, etc. voor nodig! Gewoon spelen, plezier en verwondering. DAT is voor mij gamen.

    Uiteraard zou ik geen 'nee' zeggen tegen (dit gaat nooit gebeuren, maar goed) een samenwerking tussen bv. Nintendo en Microsoft, waarbij ze een nieuwe Zelda game maken in 4K120FPS (straks op de XSX), incl. allerlei grafische tierelantijnen en toeters & bellen… Maar dan nog denk ik dat dat de gameplay gaat lijden onder al die grafische glorie. Teveel van het een, doet het ander geen goed. Ik zou geen 1% toffe gameplay inleveren voor wat mooiere graphics, bv… Althans, zo zie ik het.

    Maar het is wel wat je zegt: Iedereen houdt er zo z'n eigen voorkeuren op na en misschien ben ik daarin iets te "ouderwets", omdat ik me teveel vasthoudt aan waar gamen allemaal om begonnen is: Leuke gameplay.
    (Normaal gesproken kunnen technische ontwikkelingen me trouwens niet snel genoeg gaan. Daarom ben ik de IT ook ingegaan.)
  • @PietS.
    Maar waarom staan voor jou mooie graphics gelijk met lange cutscenes? Dit zijn toch twee totaal verschillende dingen. En de graphics mogen toch mee tellen in de verwondering? Dat mooie graphics invloed hebben op de gameplay ben ik het totaal niet mee eens. Ik ga geen lijstjes voor je opnoemen, maar er zijn meer dan genoeg studio's die dat bewijzen.

    En zoals je zelf al zegt: naar de kracht van de Switch zien de games er mooi uit. Maar zelfs BotW heeft flinke drops in framerate waar zelfs mijn vriendin (die totaal niet van de graphics is) af en toe zegt dat er het niet lekker loopt.
    Dan zou 't toch alleen maar mooi zijn als er een "Switch Pro" is welke de game (of Xenoblade en meer games) stabiel op bijvoorbeeld Full HD 60 fps weet af te spelen in handheld mode?

    Nintendo loopt tegenwoordig gewoon achter qua graphics, en daar is niets mis mee want ze hebben hun eigen manier van innovatief gamen. Maar dat graphics niet meetellen is erg krom. Want de volgende generatie is de nieuwe Nintendo console absoluut sterker dan de Switch, en dan zul je ook zeggen dat de nieuwe Zelda er nóg mooier uit ziet, welke gebruik maakt van de nieuwe hardware.
  • @Gaaiz

    Dat zijn 2 verschillende zaken inderdaad, maar het is ook een punt waar ik me aan erger m.b.t. het 'tegenwoordige gamen' (of ja… 'film kijken', zoals ik het noem… XD). Ik dacht: Als ik toch bezig ben, dan vermeld ik dat er ook meteen bij.
    En daarnaast worden cutscenes vaak gebruikt bij aankondigingen van games om te laten zien hoe mooi het er wel niet uitziet, terwijl de daadwerkelijke gameplay er dan vaak stukke minder goed uitziet. Bedrog, noem ik dat… XD

    Ik zeg ook niet dat graphics niet meetellen, maar zolang ze er fatsoenlijk uitzien, dat het dan VOOR MIJ allang goed is. Het is voor mij gewoon niet de kern van gamen. Zo zie ik het en zo zal ik het altijd blijven zien.
    En daarnaast kan ik geen 1 game opnoemen die zowel op grafisch gebied als op het gebied van gameplay subliem is. Dit heeft natuurlijk te maken met deadlines en prioriteiten tijdens de ontwikkeling, maar daarom zie ik daar dus zeker een verband tussen.

    Sinds de laatste patch runt BotW echt een stuk beter. V1.0 in Korok Forest was inderaad bijna niet te doen, maar gelukkig is het (groten)deels verholpen. Verder zou een 100% stabiele 30fps of zelfs 60fps leuk zijn, maar dat is voor mij echt nog niet bijna een prioriteit. Ik heb liever dat ze met nog een DLC pakket o.i.d. komen.

    Nintendo loopt al een tijdje achter qua graphics. Dat is niet 'tegenwoordig' pas. Maar ook al lopen ze daarop achter, kijk HOE goed de toppers (als 3D Mario & Zelda) zijn. Die games omvangen voor mij het begrip 'gamen': Plezier EN echt spelen (niet tijden lang zitten staren naar cutscenes, dus).

    Als je goed leest, zie je dat ik helemaal niet zeg dat 'graphics niet meetellen'. Als alles, m.b.t. hoe het er allemaal uitziet, gewoon in orde is ben ik gewoon tevreden. Ik vind het alleen te triest voor woorden dat je tegenwoordig vaak ziet/leest dat mensen een game geen kans geven 'omdat ie niet mooi (genoeg) is'… Daar krijg ik nou echt uitslag van.
    En natuurlijk ziet de volgende Zelda op de volgende Nintendo console er beter uit. Niets meer dan logisch, maar dat is niet iets waar je mij het eerst over zult horen roepen hoor.
  • @PietS.

    Meegaan met de tijd eh Piet :p

    Bij mij zijn graphics en gameplay zeer belangrijk, en met de ps5 en Xbox kunnen ze meer uithalen waardoor het een nieuwe ervaring gaat worden. De switch moet ook meegaan met dit, en dat zijn ze volgens mij ook van plan om volgend jaar de nieuwe switch te presenteren samen met botw 2.
  • @CyberFl

    Naja… In ieder geval vette gameplay en reguliere graphics + effecten, boven matige gameplay en grafische glorie. Zo zal ik het altijd blijven zien. Een perfecte wereld waarin beide bestaan, zie ik nog niet voor me.

    En dat verhaal op een nieuwe krachtigere Switch, incl. een BotW2 release verwijs ik direct door naar het rijk der fabelen, totdat er een officiële aankondiging door Nintendo wordt gedaan. :P
  • @Robskeee

    Twee games die er prachtig uitzien in vergelijking met de gemiddelde Sony exclusive.
  • Het is eigenlijk een uitbreiding op een PS4-game, dus is te verwachten.
  • @CerandoX.nl
    Dat komt negatief over, of begrijp ik je verkeerd? 4K, 60fps is toch fantastisch?
  • @Gaaiz
    Nee niet negatief, maar wel wat ik zou verwachten.
  • Top. Zou gewoon de standaard moeten zijn next gen.
  • En het geklooi met exclusives gaat weer gewoon door, consoles zijn een smet op de vooruitgang van de game-industrie..
  • @Keesje_NLNL

    Als je een bepaalde exclusieve game wil spelen, dan zul je daar inderdaad een specifieke console voor moeten aanschaffen.
    Als jij iets bedenkt/uitvindt, dan zeg je toch ook niet tegen de buurman: 'Ga het maar verkopen en dan mag je ook nog een deel van de omzet/winst hebben!'.

    Ik snap de gedachte achter exclusives heel goed.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren