1. Spider-Man preview – Spinnenman op de top van zijn kunnen

Spider-Man preview – Spinnenman op de top van zijn kunnen

We slingerden twee uur rond in New York City

Op slechts vijftien minuten rijden van Marvel Games bevindt zich Insomniac Games, de studio die de Spider-Man-licentie in bruikleen heeft voor Sony’s aankomende exclusive. Talloze ontwikkelaars deden een gooi naar de troon waar filmgame Spider-Man 2 nog altijd op zit en het is aan de oorspronkelijke Spyro-ontwikkelaar om deze eraf te stoten. Vorige week slingerden we twee uur rond in Insomniacs New York en nu we mogen eindelijk zeggen dat deze PlayStation 4-titel waarschijnlijk de beste Spider-Man-game ooit wordt.

Het is knap hoe Insomniac Games na zes speelfilms, een stuk of twaalf tekenfilms en talloze stripboeken en tv-series een interessante invalshoek vindt voor de superheld. Bekende personages krijgen een twist; al gauw komen we in aanraking met May Jane Watson, in dit universum een onderzoeksjournalist, en een aantal antagonisten die je normaal naar het leven staan. In Spider-Man is Peter Parker zelf net afgestudeerd aan de universiteit en ambieert hij een carrière als wetenschapper in een lab dat fans vast en zeker bekend voorkomt. Hij is ook al een aantal jaren superheld van beroep en dat betekent dat Spider-Man in topvorm is.

Spider-Man

Niets is onmogelijk

Nadat Peter uit z’n bed wordt gebeld door agente Yuri Watanbe en met vrolijke muziek rennend z’n ontbijt naar binnen werkt, slingert hij New York in. En man, wat voelt bewegen door die prachtige stad ontzettend fijn. Door de R2-knop vast te houden schiet je een web naar het dichtstbijzijnde gebouw en door op het juiste moment los te laten vlieg je door de lucht om vervolgens dit te herhalen. Een extra sprong, gebouwen oprennen en behendig over objecten glijden geven je het gevoel dat niets onmogelijk is.

Nog nooit voelden we ons zo vrij om te bewegen in een game als deze. Elke denkbare draai en sprong is mogelijk, zolang er maar een uitgelicht punt nabij is waar Spider-Mans web houvast aan heeft. Een van de indrukwekkendste dingen om te doen is recht omhoog rennen op een gebouw, jezelf à la Batman vanaf de rand als een katapult afvuren en op een duizelingwekkende hoogte over de daken van Manhattan uitkijken. Ook is het praktisch onmogelijk om Spider-Man in een watertank of ander obstakel te laten crashen, waardoor je in feite oneindig kunt blijven slingeren, of even sierlijk kunt landen. Ryan Schneider, Chief Brand Officer bij Insomniac, vertelt ons dat de studio het slingeren ‘moest en zou perfectioneren’, en dat is ze gelukt.

Flow

Deze ultieme flow vertaalt zich ook naar de gevechten van de game, die erg doen denken aan die uit de Batman Arkham-games. Aan het begin van de demo krijgen we het bijvoorbeeld aan de stok met de handlangers van Wilson Fisk. Fundamenteel bestaan gevechten uit ontwijken en aanvallen, maar door de acrobatische kunsten van Spider-Man is er nog veel meer mogelijk. Het is lekker eenvoudig om bendeleden de lucht in te rammen, ze daar nog een paar klappen te verkopen en jezelf met een druk op de toets naar een volgende vijand toete trekken met je web. De mogelijkheid om via de muur aan te vallen, webklodders te schieten en putdeksels, autodeuren en zelfs granaten naar vijanden te slingeren zorgen ervoor dat gevechten niet onderdoen voor de meest complexe choreografie uit de films.

Dat betekent niet dat Spider-Man onoverwinnelijk is. Zijn Spider-Sense kriebelt als er een vijand dreigt aan te vallen, maar zeker tijdens hectische gevechten is het een uitdaging om ongedeerd te blijven. Daarvoor beloont je pak je dan ook in de vorm van Focus, waarmee je jezelf kunt helen of tijdelijk meer kracht krijgt. Tijdens het niet bijster indrukwekkende, maar vrij pittige gevecht tegen de Kingpin zelf wordt duidelijk dat combinaties maken een absolute vereiste is om de klappen die je vangt te compenseren met Focus-energie. Gelukkig geeft elk gestegen level Spidey ook een vaardigheidspunt dat je kunt uitgeven om je gadgets, gevechtsvaardigheden en slingerkunsten te verbeteren. Spider-Man bestuurt bij aanvang van de game al als een volleerd superheld, laat staan als je de volledige skill tree hebt vrijgespeeld.

Na een keer het loodje te hebben gelegd, zetten we Wilson Fisk achter de tralies en lijkt de rust teruggekeerd in de stad. Zoals John Jonah Jameson in zijn radioprogramma op hilarische wijze aanstipt is dat een uiterst domme zet. Hoe corrupt de maffiabaas ook is, Fisk behield de orde onder de bendes in de stad, die nu met elkaar in oorlog gaan. Peter heeft echter andere zaken aan zijn hoofd, want hij is niet zonder kleerscheuren uit het gevecht gekomen.

Spider-Man

Nieuwe outfits

Letterlijk, want Peter heeft dringend een nieuw pak nodig. We laten in het midden hoe hij aan deze nieuwe outfit komt, maar weet dat Insomniac ook hier afwijkt van het bronmateriaal. De roodblauwe kleuren passen perfect bij de witte spin op zijn borst en geven Spider-Man het uiterlijk van een ware atleet. Elk pak bevat een speciale vaardigheid, zoals meer Focus-energie en maximaal drie modificaties. Een blik op het pauzemenu vertelt ons dat Spider-Man rond de dertig van dit soort vrij te spelen pakken bevat, variërend van onwijs vette retroversies tot bizarre futuristische kostuums. De game hint steeds naar het volgende ontwerp, waarmee de drang om zijmissies te voltooien in de stad alsmaar toeneemt.

Deze nevenactiviteiten als vriendelijke buurt-Spider-Man leveren behalve xp ook punten op om pakken, modificaties en gadgets te verbeteren. Door twee golflengtes te synchroniserenvan een toren in een specifieke omgeving ontdekt Peter overvallen, inbraken en vergeten rugtassen. Veelal houden de zijmissies in dat Spider-Man even landt, tussen de voetgangers een paar boeven aan de muur plakt en weer verdergaat met z’n leven. Als we eerlijk zijn oogt het hoofdverhaal vele malen boeiender, maar Spider-Man heeft er zelf in ieder geval veel zin in, tot op het punt dat hij als ‘Spider-Cop’ Yuri via de politieradio doet smeken of hij z’n flauwe grapjes alsjeblieft voor zich wil houden.

Spider-Man

De stad waar de game zich afspeelt, of in ieder geval het eerste van de negen districten, is daarnaast mooier weergegeven dan ooit. Alle trekpleisters zijn aanwezig en tot onze verbazing zien we in de verte zelfs de Avengers-toren schitteren. Andere toffe details zijn de vele hints in de stad naar bekende personages en voetgangers die een gesprek aangaan met Spider-Man zodra ze de kans krijgen. Überhaupt is de game grafisch erg indrukwekkend. De ondergaande zon, de verlichting in de avond en de kleuren van het pak spatten werkelijk van het scherm af in 4K en HDR.

Tweestrijd

Waar Insomniac overigens pas echt absolute klasse toont is de manier waarop het leven van Peter Parker buiten zijn pak wordt uitgelicht. Binnenin Parker vindt een strijd plaats tussen de superheld uithangen en met moeite de huur kunnen betalen of New York als wetenschapper een betere plek maken. Deze menselijke kant van de game uit zich in de secties die we spelen als Peter in het lab terwijl we wat puzzels oplossen, en wanneer we Aunt May ontmoeten in het F.E.A.S.T.-daklozenopvangcentrum. Peter maakt dan constant grapjes die ons oprecht aan het lachen krijgen, van binnen is hij uiterst onzeker.

Lineaire stukken waarbij je praat met bekende personages helpen je herinneren dat er een tweede kant is aan het superheldenleven en dat zijn acties invloed hebben op de mensen om hem heen. Zoals Mary Jane, over wie we omwille van spoilers niet al te veel kwijt kunnen. Haar stealth-missies zijn in ieder geval een leuke variatie binnen de gameplay en als nieuwsgierige journalist is ze een geweldige tegenspeelster voor Peter.

Spider-Man
Spider-Man
Spider-Man

Spider-Man in topvorm

Al met al hebben we een goede indruk gekregen van Spider-Man, maar we zijn nog lang niet uitgespeeld. We kunnen nog wel uren doorslingeren, boeven op sierlijke wijze in elkaar slaan en het oog voor detail bewonderen in die prachtige stad. Of dit zo blijft gaan we op 7 september zien als de game uitkomt, maar voor nu is een ding zeker: dit is Spider-Man in absolute topvorm.

Spider-Man verschijnt op 7 september voor PlayStation 4.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.