1. Spider-Man review – Swingend hoogtepunt voor superheldengames

Spider-Man review – Swingend hoogtepunt voor superheldengames

Superheldengames maken zelden zo’n indruk als Insomniacs Spider-Man. Het sublieme gevoel wanneer je door de stad raast, de typische Marvel-personages en Peter Parkers dagelijkse problemen: het zijn dingen waarvan onze Spider-Sense op hol slaat. En hoewel de game niet perfect is, betreft Spider-Man de zoveelste triomf van Sony’s succesvolle platform.

Vanaf de eerste scène is het overduidelijk dat Marvel bovenop het project heeft gezeten. In feite voelt de game als een interactieve comic, met talloze personages die de revue passeren en invloeden uit het filmuniversum en Insomniac Games’ meest iconische titels. Een bijkomend gevaar is dat de game zoals vele verhalen verzandt in een overdosis aan plotlijnen, maar Spider-Man slingert hier gelukkig kundig omheen.

Een menselijk perspectief

Het beste aan de verhaallijn is de nadruk op het sociale leven van Peter Parker. Gedurende de game poogt de jonge wetenschapper een balans te vinden tussen de huur betalen, zijn geliefden in veiligheid brengen en de straten van Manhattan schoonvegen nu Wilson Fisk achter de tralies zit. Dit tweede perspectief toont een belangrijk stukje menselijkheid van het personage, waardoor met name het slotstuk extra emotioneel beladen is. De game doet er dan ook goed aan zich te focussen op twee superschurken die normaliter dichtbij Peter staan, terwijl de tweedimensionale figuren uit de trailers slechts dienen om de boel verder te slopen.

Het duurt even voordat het verhaal op gang komt, maar we zijn blij dat de game de tijd neemt om ons kennis te laten maken met de schattige Mary Jane Watson, Aunt May en anderen. De game speelt hier en daar met verwachtingen van spelers en biedt leuke verassingen die het geheel boeiend houden. Daarbij wordt er zeer overtuigend geacteerd in Spider-Man. Dit komt tot uiting wanneer Peter even met de handen in het haar zit, op momenten dat hij de draak steekt met vijanden en wanneer J. Jonah Jameson hem op hilarische wijze afzeikt.

Voor MJ is ook een belangrijke rol weggelegd, die als journalist voor The Daily Bugle terechtkomt in spannende sluipmissies om bewijsmateriaal te verzamelen. In lijn met de simpele, doch leuke puzzels die je als Peter Parker oplost, bieden deze scènes variatie binnen de gameplay zonder te veel af te leiden van de kern van de game.

Juichen

Die kern bestaat voornamelijk uit zo spectaculair mogelijk door het prachtige New York City slingeren en boeven in elkaar meppen. De mogelijkheid om letterlijk elke denkbare beweging te maken en de waanzinnige snelheid geven ons een fantastisch superheldengevoel. Spidey kan zichzelf katapulteren vanaf daken, over muren rennen, trucs maken voor extra ervaringspunten en landen wanneer je maar wilt. Spider-Man wordt alsmaar sneller en leniger naarmate hij in level stijgt en je zijn vaardigheden uitbreidt middels de skill tree. Tegen het einde van de game waan je je daardoor de ultieme superheld.

Het gros van de missies bevat een of meerdere vuistgevechten met groepen vijanden, waarin de heerlijke flow van het slingeren terug te vinden is. Het vechtsysteem is vergelijkbaar met de Batman: Arkham-games, maar dan met veel meer bewegingsvrijheid. Als een superatleet ontwijk je kogels, slinger je motoren door de lucht en laat je boeven met vliegensvlugge stoten en trappen alle hoeken van de stad zien. Dankzij uitgebreide stealth-opties en typische Insomniac-gadgets, zoals de trip mine, een spinnendrone en een krachtveld, verveelt knokken zelfs na dertig uur niet.

Op enkele momenten slaat de actie dusdanig op hol dat we juichen van het spektakel op het scherm. Spider-Man bevat een aantal doldwaze actiescenes, deels in beeld gebracht met quick-time events, die in een stripboek weergegeven zouden worden als epische spreads. Veelal betreft het een destructief einde van een achtervolging, of een confrontatie met een superschurk. Hoewel dergelijke ontmoetingen vaak spectaculair eindigen, vallen de eindbaasgevechten zelf wat tegen. De sleutel tot succes is vrijwel altijd hetzelfde, terwijl er veel meer mogelijk is met de uiteenlopende slechteriken die je te lijf gaat en Parkers obsessie met gadgets.

Een blokje om slingeren

Buiten het meeslepende verhaal overlaadt Spider-Man je met een duizelingwekkende hoeveelheid zijactiviteiten. Denk aan overvallers oppakken, duiven vangen, torens activeren, onderzoeksstations openen, foto’s maken van trekpleisters en rugtassen met Peters oude spullen verzamelen. Op het eerste oog lijken de icoontjes op de map een poging om de speelduur te rekken, maar in feite zijn ze, los van de radiotorens, niet essentieel om progressie te maken in het verhaal.

We vergeven het Spider-Man, want hoewel inbrekers oppakken op den duur repetitief wordt en we liever geen torens hacken, zijn dit soort zijactiviteiten té verleidelijk om niet even mee te pakken. Een foto schieten is slechts een kwestie van in de lucht je camera trekken en het kost geen moeite om een blokje om te slingeren voor een rugzak met een leuk achtergrondverhaal. Uiteindelijk is Spider-Man een game waarbij je zó dicht bij de honderd procent voltooide missies komt, dat je die laatste uurtjes toch wel blijft rondhangen.

Bovendien beloont elke heldendaad je met bijbehorende punten om te besteden aan gadgets of pakken. Naarmate de superheld in level stijgt, komen prachtige kostuums beschikbaar, ieder met unieke vaardigheden uit de bijbehorende comics. Het zou zonde zijn om te verklappen welke er allemaal beschikbaar zijn, maar de nerd in ons wilde ze allemaal verzamelen.

Dakfeestje in New York

Vanwege het schitterende uiterlijk van New York City is het daarnaast absoluut geen straf om er op uit te gaan. De stad zit vol details, inclusief hints naar bekende personages en fictieve trekpleisters als de Avengers-toren en Alias Investigations. Van bovenaf is alles nog mooier en drukbevolkte daken zien eruit alsof je er een prima barbecue of dakfeest kunt geven.

Spider-Man doet met een haarscherp en kleurrijk uiterlijk sowieso een poging de mooiste PlayStation 4-game tot nu toe te zijn. Er is wat bespaard op de voetgangers, maar aspecten als textuurverschillen tussen Spider-Mans pakken springen in het oog en gedetailleerde personagemodellen brengen de hoofdrolspelers tot leven. Tijdens de reviewperiode was de fotomodus helaas nog niet beschikbaar, maar dat weerhield ons er niet van prachtige screenshots te maken van onze favoriete, allesonthullende momenten.

Snakken naar meer

Spider-Man is praktisch gezien het speelbare equivalent van een goede Marvel-film of -comic. Er is plaats voor de menselijke kant van het superheldenberoep, de actie is een lust voor het oog en de samenkomst van bekende personages is voor de liefhebber genieten. Dat betekent ook dat Spider-Man een verhaal zonder einde is en bepaalde plotwendingen en hints ons doen snakken naar meer. Insomniac en Marvel kunnen nog alle kanten op met de serie, en wat ons betreft zit een trilogie er wel in.

Spider-Man verschijnt op 7 september voor PlayStation 4.

Conclusie en beoordeling

Spider-Man

Spider-Man maakt enkele kleine missers die verbleken bij de absolute klasse van de game. Insomniac vertelt een verrassend en emotioneel verhaal over Peter Parker en combineert dit met een revolutionaire bewegingsvrijheid die nooit gaat vervelen. Van begin tot eind voelden we ons de ultieme superheld in het Marvel-universum, en dat is iets wat maar heel weinig titels voor elkaar krijgen. Spider-Man is een waar hoogtepunt voor superheldengames.
9,4
Score
94
Score: 95
  • Pluspunten
  • Grafisch indrukwekkend Manhattan
  • Verleidelijke zijmissies
  • Kostuums
  • Revolutionaire bewegingsvrijheid
  • Peter Parkers en MJ’s perspectief
  • Emotioneel verhaal
  • Minpunten
  • Sommige zijactiviteiten worden repetitief
  • Eindbaasgevechten vallen tegen

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Vraag maar raak!
  • @Jack O Nice. Toch wel erg zin in deze game, maar ga hem niet direct halen. Verhuizingen en enkele andere games (Dragon Quest XI) hebben even voorrang.

    Kan je het een beetje vergelijken als een baby van InFamous en Uncharted?
  • @Jorn6810 Dat is geen slechte vergelijking. Ik zou zeggen met een vleugje Tony Hawk en Batman Arkham City erbij!
  • @Jack O
    Ik zag een afbeelding op internet voorbij komen, en het leek haast een Division momentje. In hoeverre komen de graphics overeen met de E3? Ik zag graphics wel als +punt staan maar toch erg benieuwd.

    Sowieso veel zin in de game!
  • @AWESOMEDUDE3 Trek je niet te veel aan van het hele downgrade-verhaal. Het is een hele mooie game met lekkere felle kleuren en gedetailleerde personagemodellen. Je kunt ook de tijd van de dag aanpassen, en zowel overdag als 's nachts is licht erg realistisch.

    De npc' s zijn misschien niet zo gedetailleerd als de andere personages en de eekhoorns zijn wat vierkant, maar dat is het enige puntje wat ik zou kunnen noemen over graphics.
  • @Jack O
    Vierkante eekhoorns? Nou dan ga ik mijn pre-order beëindigen hoor!

    Verder vind ik bepaalde zijmissies wel erg jammer. Deed me een beetje denken aan de AC games waar ik de saaie zijmissies ook helemaal zat werd. Maar goed als de rest van de game tof is boeit het me niet!
  • @blue_blade_3 Haha :)

    Met name de crimes vind ik wat repetitief, omdat je alleen maar moet vechten tegen veel van dezelfde vijanden. Maar zoals ik aangeef hoef je het niet te doen en is het hoofdverhaal meer dan boeiend.
  • @Jack O

    Thanks! Ik heb zelf een Pro en 4k tv dus met de kleuren moet het wel goed zitten dan.
  • @AWESOMEDUDE3 Zeker, ik heb hem ook in 4K HDR gespeeld.
  • @Jack O

    Maar zonder Hdr is het dan ook nog mooi? Anders gaat ik hem een 2e playtrough op mijn oled geven in december
  • @kaassoufleeisback
    HDR is mooi, maar mijn inziens niet zo belangrijk om iets er voor uit te stellen. Volgens mij worden je verwachtingen van HDR iets te hoog.
  • @Gaaiz

    Ik heb echt het gevoel dat ik iets mis nog zonder Hdr
  • @Gaaiz ps4 pro is ook geen echte hdr he. Echte 4k hdr heb je echt bij native 4k. Zoals een Forza horizon 4 en echte bluray films die native 4k zijn opgenomen met hdr. Zie je wel degelijk groot verschil!
  • @kaassoufleeisback Ja zonder HDR is ie ook mooi. Je raakt er gewoon aan gewend.
  • @Jack O Als we het dan toch over graphics hebben. Zien de games op de xbox one x er nou echt beter uit dan op de ps4 pro? Ik hoor veel ps4 pro mensen die ook een xbox one x hebben voor de xbox exclusives. Die vinden het verschil wel vrij groot ten op zichte van de ps4 pro. Klopt dit? Ik heb zelf een lg c8 oled tv. Ik zit een beetje in dubio, wil een xbox one x kopen voor de komende Forza horizon 4 en de andere forza games. Plus dat ik alle komende multifplatform games als een tombraider en red dead redemption dan op de xbox one x kan spelen. Is het verschil echt groot? Is het, het geld waard om een xbox one x te kopen? En daar dus alle multiplatform games op te spelen?
  • @SuperLuuk80
    Er zit qua kracht best wat verschil tussen de Pro en de X, maar hoezeer je dat merkt is veel minder dan "vroeger" bij bijvoorbeeld de stap van PS3>PS4 en 360>One. Het blijkt overigens dat de Pro ondanks de lagere HDMI spec wel een volwaardige HDR10 ervaring biedt, door een truukje van Sony.
    Persoonlijk zou ik het de aanschaf waard vinden vanaf een reguliere PS4 of One, maar de stap van Pro naar X hangt een beetje van je portemonnee af en hoeveel waarde je aan bijvoorbeeld pixels en laadtijden hecht.
  • @Gaaiz Ok maar heb jij de ps4 pro en de xbox one x naast elkaar gezien kwa bijvoorbeeld een Rise of the Tombraider? En Forza horizon 3 is die echt zo mooi?
  • @SuperLuuk80
    Ik heb ze naast elkaar gezien, maar niet op de zelfde tv. Alsnog wel verschil, maar of het noemenswaardig is zal per persoon verschillen. Voor echte details adviseer ik je naar bijvoorbeeld Digital Foundry te kijken:
    https://m.youtube.com/watch?v=xuKpA2iORd4

    Forza is mooi, maar volgens mij was Horizon 3 nog niet specifiek voor de X gemaakt. Forza 7 wel en Horizon 4 zal dat uiteraard ook zijn.
  • @Gaaiz
    Als je snellere laadtijdens wilt kun je ook gewoon je HDD vervangen door een SSD/SSHD.
    Ik heb dat toen met mijn originele PS4 gedaan, die was sneller met het inladen dan mijn pro, opties zat dus.
  • @AWESOMEDUDE3
    Ik had al een SSD aan mn reguliere Xbox One hangen. Het verschil was toen te merken, maar is een stuk minder merkbaar op de One X. Verschil is er nog wel, maar is nu eerder 10% dan 40%.

    Zal i.i.g. nooit zoveel verschil maken als op een PC, waar wel een goede SATA controller op zit.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren