1. Splatoon 2 Octo Expansion hands-on preview – Solomissies met groot kleurenpalet

Splatoon 2 Octo Expansion hands-on preview – Solomissies met groot kleurenpalet

De lore van Splatoon gaat verder dan je denkt, maar in de games zelf is daar weinig van te merken. Binnenkort verschijnt daarom de Octo Expansion, een betaalde uitbreiding van Splatoon 2 die onder andere dit probleem aanpakt. Belangrijker is dat de dlc ook een ogenschijnlijk gigantisch aantal solomissies aanbiedt, die vele malen creatiever zijn dan wat we tot nu toe van de serie hebben gezien.

In de Octo Expansion speel je als Octoling, de vijanden en het equivalent van de populaire Inklings. Dit klinkt wellicht schokkend, maar in feite verandert het niets aan de gameplay. De uitbreiding draait met name om het verhaal dat spelers als Agent 8 doorlopen, waarmee het universum van de game wordt uitgebreid. Agent 8 wordt wakker in een mysterieuze testomgeving en moet zich een weg naar boven banen om te ontsnappen. Onderweg komen bekende gezichten voorbij, zoals Marine, Pearl en Captain Cuttlefish, de enige Inkling boven de respectabele leeftijd van 21 jaar.

Captain Cuttlefish Splatoon octo expansion

Voor doorgewinterde kliederaars

In de uiteindelijke uitbreiding leg je een traject richting de oppervlakte af met de metro, waarbij elke halte een nieuwe solomissie betreft. In onze speelsessie hebben we niets van dit progressiesysteem gezien, maar Nintendo belooft ons dat er meer dan tachtig uitdagingen op je staan te wachten. Uitdagingen in de letterlijke zin, want gezien de moeilijkheidsgraad, is de Octo Expansion duidelijk bedoeld voor doorgewinterde kliederaars.

Alhoewel, kliederen is niet het juiste woord. Tijdens de zes missies die we onder onze vingers kregen was er weinig ruimte voor losse flodders. Zo bestond de eerste uit een platformlevel waarbij je nauwlettend moet manoeuvreren met een inktjet-jetpack en ondertussen vijanden van kant moet maken met een semiautomatisch wapen. Het duurde even om überhaupt weer in de game te komen, maar de combinatie van deze twee elementen vereist een behoorlijke precisie om niet te vallen. Dit was ook het geval bij de snipermissie, waarin je een grote draaimolen met vijanden laat rondtollen en ze binnen de gegeven tijd moet neerschieten, evenals de onvergeeflijke missie waarin je glijdend op een rails bewegende doelen moet raken.

gameplay splatoon 2 octo expansion

Terughoudend spelen

Terughoudendheid is ook een thema dat terugkeert in de missies die we te spelen kregen. In plaats van in het rond te spuiten als een losgeslagen kunstenaar, dwong de dlc ons om berekender te spelen dan benodigd is in de hoofdgame. Een missie dropte ons bijvoorbeeld op een platform van houten dozen in de lucht, die breken wanneer ze in aanraking komen met verf. De emmer die Agent 8 als wapen draagt vernietigt met elke zwaai een deel van het platform, waardoor de kans op naar beneden storten alsmaar groter wordt. Het vraagt om een behouden aanpak, en daar worden we blij van.

Je kunt zelfs een beetje spelen met de moeilijkheidsgraad door voorafgaand aan een uitdaging een ander wapen te kiezen in ruil voor punten, die je weer nodig hebt om toegang te krijgen tot missies. Lukt het bijvoorbeeld echt niet om die verdraaide eindbaas op het houten platform te verslaan, dan kun je voor iets meer punten een ander wapen instellen. In hoeverre de game hier eenvoudiger van wordt valt te betwijfelen, maar wat extra keuzevrijheid is altijd mooi meegenomen. Het is overigens nog onbekend of je met dit puntensysteem ook levels kunt overslaan die echt onhaalbaar zijn, maar we vermoeden van wel.

splatoon 2 octo expansion concept art

Creatiever dan ooit

Wat vooral opvalt is dat de Octo Expansion de mechanieken van de eigenlijke multiplayergame eindelijk optimaal benut. Hoewel de levels tot nu toe niet langer zijn dan de missies in Splatoon 2, voelen ze vele malen creatiever en speelser aan dan wat we eerder van de franchise zagen. Uiteraard is het nog onduidelijk hoe de rest van de missies eruitziet, maar deze zes schotelden constant iets verrassends voor en zijn een goede voorbode van de rest van de uitbreiding.

Onze favoriet was het level waarin je een grote biljartbal door een level moet rollen met je geweer, terwijl vijanden met hún inkt roet in het eten proberen te gooien. Zorgen dat de bal niet van het platform afrolt en tegelijkertijd vijanden verslaan brengt een leuke dynamiek met zich mee. Ook de laatste missie die we speelden, die Agent 8 à la Super Monkey Ball door een level laat rollen, is een leuke afwisseling op telkens hordes vijanden een nieuw kleurtje geven.

agent splatoon 2 Oco Expansion

Extra’s

De Octo Expansion biedt nog een aantal extra’s voor diegenen die de uitbreiding uitspelen, zoals de mogelijkheid om als Octoling te spelen in de multiplayer- en Salmon Run-modi. Ook krijgt iedereen die het pakket aanschaft tien extra stukken uitrusting bovenop de grote hoeveelheid spullen voor online gevechten, met ongetwijfeld exclusieve vaardigheden.

Al met al draait de uitbreiding echter om de verzameling aan korte, maar ontzettend leuke solomissies en het verhaal, waar we nog weinig van meekregen. De missies zijn uitdagend, creatief en daardoor verrassend. Als de rest de Octo Expansion dit vasthoudt, hebben we deze zomer een uitstekende reden om Splatoon 2 weer op te starten

De Octo Expansion voor Splatoon 2 verschijnt deze zomer voor Switch en kost 19,99 euro.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.