1. SSD van PlayStation 5 kan 'world building' veranderen

SSD van PlayStation 5 kan 'world building' veranderen

Volgens Halo-art director

De SSD-technologie van de PlayStation 5 gaat een grote invloed uitoefenen op de 'world building' in video games. Dat zegt Halo- art director Marcus Lehto in een interview.

Volgens Marcus Lehto, die eerder bij Bungie werkte, is de SSD -van de PS5 iets om enthousiast van te worden. Dat zegt hij in een interview met VGC. Volgens Lehto zal de technologie deuren openen voor uitgebreide content die een stuk sneller streamt. Spelers hoeven dan niet meer te wachten op laadschermen en ontwikkelaars hoeven zich niet meer achter cinematics te verschuilen als de wereld nog moet laden. “Het gaat alles een stuk vloeiender maken voor de spelers,” zegt de art director.

De nieuwe SSD-technologie kan dus de world building gaan veranderen van videogames. Lange hallen, kronkelende paadjes, liftritjes van 30 seconden of smalle openingen waar je je doorheen moet schuifelen zijn volgens Lehto na de SSD-technologie van de PS5 verleden tijd. Lees hier meer over de specificaties van de nieuwe console van Sony.

PS5

Dit artikel delen

Over de auteur

Zoë Bonefaas Zodra ik een Game Boy in de hand gedrukt kreeg, was ik om. Het leukste van games vind ik de verhalen die ze vertellen. Favorieten zijn Assassin's Creed, Skyrim, Stardew Valley en Life is Strange. Buiten verhalen in videogames ben ik ook fan van verhalen op andere manieren. Voor de hand liggend dus van films en series (Marvel, DC, Star Wars, Disney, She-ra Princes of Power, Lucifer... ik kan echt eeuwig doorgaan).

Reacties

  • Klinkt veelbelovend, maar ik moet zeggen dat ik vrijwel nooit door een gamewereld loop en dit soort zaken mij opvallen. Natuurlijk waren er de liften in Mass Effect, een bekend voorbeeld. Maar dat was alweer de vorige generatie. Dus vraag voor andere members: wat zijn meer recente voorbeelden waarin dit opviel voor jou als speler?

    Ik kan me niet herinneren dat ik dacht 'he gadver, weer een cutscene die er alleen maar is om iets in te laden.' De makers lossen het heel natuurlijk op. De voorbeelden zijn er ongetwijfeld, maar ik kan er niet opkomen. Misschien is het een grote verandering voor ontwikkelaars, maar is het effect voor spelers niet eens zo merkbaar.
  • @That Mr Awesome

    Star wars fallen order daar viel het op dat als je door een smal gangpad ging de wereld werd ingeladen.
  • @That Mr Awesome
    In een gamewereld is hetmeestal mooi weggewerkt, maar initiele de laadtijden zelf.. Manmanman. Bij diverse games kun je makkelijk 1,5 minuut wachten tot een bepaald gebied geladen is. Denk aan Witcher 3, Fallout 4, Metro Exodus, etc.

    Ik kan niet wachten op de nieuwe generatie waar dit ergerpuntje verdwijnt.

    Overigens refereert Marcus Letho nergens specifiek naar de PS5, maar zulke nieuwtjes zijn we inmiddels wel gewend. De SSD van de PS5 is inderdaad sneller, maar het wordt weer neergezet alsof er geen SSD in de Xbox bestaat:
    https://www.videogameschronicle.com/features/interview-halos-co-creator-on-building-a-new-universe-with-disintegration/

    As an artist, are you excited about the SSD technology in the new consoles?
    In all honesty, we have been so focused making sure that this game works on the current-gen Xbox and PlayStation family that we have yet to dig too deep into the specs of the new consoles. We will be looking at them and seeing what we can do for the game in the future. But that’s all TBD right now.
    But specifically on the potential of high-bandwidth SSD tech, that seems like something that could drastically change how you build game worlds?
    It will make a huge difference. It will open up the door for more expansive content that can stream a lot faster. Players won’t be waiting on load screens and we won’t have to hide loading behind cinematics and that kind of thing. It will just help make things a lot more seamless and fluid for the player when it comes to their experience on those consoles.
    I am really excited about that because that’s one of the things that’s really hard for us in particular right now: dealing with those old platforms. These platforms have been around for what, seven years? Developing for them is like developing for machinery in the stone age. It’s difficult, for sure.
  • eerst zien dan geloven
  • @djodjo
    Ok
  • Vond dat ze bij God of War een creatieve manier op laad schermen hadden gevonden. Zo'n dergelijke ontwikkeling is natuurlijk wel iets om naar uit te kijken.
  • Het is handig maar ik moet zeggen dat de liftritjes en het schuifelen door kleine openingen etc mij nooit gestoord hebben. Het zelfde geld voor laadschermen in de meeste games (of het moet echt bizar lang zijn). Soms juist wel fijn na een actievol stuk imo.
  • Voor ontwikkelaars is dit een droom, omdat ze zich nu veel minder druk hoeven te maken hierover. ;)
    Dit zal zich vertalen in meer gameplay, snellere producties en minder kopzorgen.
  • Ook heel benieuwd naar!
    Playstation 5 gaat een bizar snelle SSD krijgen.
    Hopelijk gaat het ook effect hebben bij de PSVR games.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren