1. Super Mario Maker 2 preview – Overweldigend vervolg

Super Mario Maker 2 preview – Overweldigend vervolg

‘Nog meer oneindig veel Mario’

Een nieuwe Super Mario-game is natuurlijk iets om naar uit te kijken. Helemaal als het om een deel gaat met een zo goed als oneindige hoeveelheid levels. Daar slaagde de eerste Super Mario Maker al best goed in. Miljoenen door spelers gemaakte levels van wisselende kwaliteit waren het resultaat. Genoeg voor een mensenleven aan 2D-Super Mario, maar er ontbrak nog best wat aan het eerste deel.

Hellingen bijvoorbeeld, en de mogelijkheid om een zelfgemaakt level met iemand anders samen te spelen. Super Mario Maker 2 voegt het allemaal toe, plus een heleboel meer. De level-editor is uitgebreider, de online Course World (het gedeelte waar je levels online deelt) handiger en de variatie in stijlen is nog groter.

mario

Leren Bouwen

Voor wie de vorige games op de Wii U en 3DS heeft overgeslagen kan dat allemaal best overweldigend overkomen. Om spelers voorzichtig kennis te laten maken met de wondere wereld van Super Mario Maker zijn er ook deze keer weer door Nintendo gemaakte levels aanwezig. In de Story Mode is het uiteindelijke doel om het kasteel van Peach opnieuw op te bouwen. Dat doet Mario door allerlei klusjes aan te nemen die allemaal neerkomen op het uitspelen van een level. Verdien je hierbij genoeg muntjes, dan komt er een nieuw deel van het kasteel in de steigers te staan.

De story mode is vooral een uitstekende manier om een heleboel goede levels te spelen. Reken er maar op dat ze bij Nintendo weten hoe je een uitdagend parcours maakt voor Mario. Het heeft daarnaast ook een handige tweede functie: door deze levels te bestuderen doe je ook meteen inspiratie op voor je eigen creaties.

mario

Level-constructie 2.0

Een groot deel van Super Mario Maker 2 draait namelijk om het zelf maken van levels. Dat gaat met een editor die grotendeels hetzelfde oogt als in de vorige game. Het verschil zit hem deze keer onder andere in dat het bouwen op twee manieren kan.

Met een controller wordt iedere knop en pook benut voor het besturen van de menu’s en het opzetten van een level. Het werkt en met een beetje oefening is het best efficiënt, maar het voelt nog niet zo voor de hand liggend als het gebruik van de Gamepad op de Wii U. Door de Switch uit zijn dock te halen en het touch scherm te gebruiken kom je daarbij toch het meeste in de buurt. Helemaal knoppenvrij wordt het sowieso niet, maar een trap in elkaar zetten of een reeks Goomba’s op deze manier plaatsen werkt prima.

mario

Maken met een twist

Met de besturing onder de knie is de enorme hoeveelheid bouw-opties het volgende dat overdondert. Er zijn deze keer veel meer verschillende thema’s. Onder andere bos, woestijn en ijsvlakte zijn aan het bestaande lijstje toegevoegd. Of wat te denken van verschillende objectives in levels; een level waarin je alle muntjes moet verzamelen of een P-block naar het einde moet meeslepen behoren bijvoorbeeld nu tot de opties. De compleet nieuwe stijl van Super Mario 3D World brengt bovendien nog meer mogelijkheden met zich mee. Mario’s kattenoutfit zorgt hier dat hij tegen muren op kan klimmen en de doorzichtige buizen zijn in deze stijl ook voor vijanden toegankelijk.

Dan zijn er ook nog tal van kleinere details die tijdens het maken van een level grote gevolgen kunnen hebben. Het plaatsen van een maan zorgt ervoor dat je een speciale nachtversie van een level kan spelen. Hierin wordt subtiel met de regels geknoeid. Goomba’s beginnen hier te zweven, of het bosthema krijgt in het donker giftig water. De mogelijkheden gaan ondertussen nog veel verder: Hoe de camera zich door een level voortbeweegt is aan te passen, levels kunnen nu verticaler gebouwd worden en een simpele aan-en-uitknop kan grote gevolgen hebben voor een level.

mario

Likes en filters

De opties zijn eindeloos en het is duizelingwekkend als je erbij stilstaat hoeveel meer er in dit vervolg allemaal mogelijk is. Het is daarom wel zo fijn dat de Course World een flinke update heeft gekregen. Zo zijn levels nu te koppelen aan zoektermen. Autoscrollers of levels die goed geschikt zijn voor de multiplayer kunnen hierdoor makkelijker gevonden of genegeerd worden.

Minstens zo handig is het feit dat je goede levels weer kan belonen met een like en misbaksels een ‘boo’ kan geven. Voor uitgebreidere feedback is er het Miiverse-achtige platform dat helemaal in de game geïntegreerd is. Spelers kunnen hiermee tekeningen en opmerkingen achterlaten in specifieke delen van je levels.

Dat heeft hopelijk als resultaat dat echt goede levels succesvoller worden. Succesvolle Makers krijgen voor goede levels niet alleen veel likes, ze verdienen ook medailles en speciale Mii-outfits die in hun profiel zijn te bekijken. Het lijken misschien op kleine toevoegingen, maar het zou je zomaar verder kunnen motiveren om vooral levels te blijven maken en beoordelen.

Vrolijke chaos

Zelfs als je helemaal niets met het maken-en-delenaspect van Super Mario Maker 2 hebt, is er altijd wat nieuws te zien en te doen. Het online delen van levels zorgt ervoor dat er een constante stroom aan uitdagingen is en dat hoef je deze keer ook niet alleen te spelen. Meerdere Switches kunnen online of lokaal met elkaar verbinden, waardoor je het tegen Luigi, Toad en Toadette kunt opnemen in races door de levels of juist samen kunt proberen om het level uit te spelen.

Dat gaat natuurlijk gepaard met de vrolijke chaos die ook al in New Super Mario Bros. is terug te vinden. Je kunt op elkaars hoofd springen en elkaar in een afgrond duwen. Dat is niet altijd even handig als je samen het einde van een level probeert te bereiken, maar wanneer je het in een race tegen elkaar opneemt vooral hilarisch. Super Mario Maker 2 heeft daarom ook enorme potentie als partygame.

Het lijkt daarom helemaal goed te komen met Super Mario Maker 2 en dat is best iets om vrolijk van te worden. Een vervolg op een game die al zoveel goeds doet en alleen nog maar van dat goeds weet te doen is precies wat Mario Maker nodig heeft.

Super Mario Maker 2 is vanaf 28 juni verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • hype!

    Mijn meest gewilde game.

    hmmz, er loopt nog een NDA voor wat andere features…Ik ben benieuwd Thijs :). Wat het ook is. Ik ben al tevreden.

    Game is zeker overweldigend. Was deel 1 ook al. Veel casual gamers hebben niet door wat 1 nieuwe item voor invloed heeft op alle mogelijkheden. Alles kan interactie met elkaar hebben.
  • Super veel zin in! Dacht eerst "die komt nog wel een keer in huis", maar na de laatste Nintendo Direct special van SMM2 was ik compleet overtuigd deze bij release te halen.
    Vooral de multiplayer chaos heb ik nu al hartstikke veel zin in. Al wordt het nog even kijken hoe we met elkaar gaan voice-chatten.. Wellicht Skypen via de telefoon.
  • @Gaaiz
    Ik vrees dat je niet met vrienden online kunt….Totaal random. Ik hoop dat ik ernaast zit, maar vergeet niet dat online nintendo's zwakke plek is…..

    https://www.nintendoworldreport.com/news/50586/online-play-in-super-mario-maker-2-limited-to-randoms-only

    Aangezien Mario Maker een van nintendo's grootste IP's dreigt te worden is er wel ee kans dat het post launch alsnog mogelijk wordt.
  • @Newgamessuck
    Oei..Bedankt voor de info en bron. Dit is wel een grote domper, en ik zou die keuze totaal niet begrijpen.
    Hopen dat de mogelijkheid alsnog komt..
  • Hype! Ik heb voor de 28e van juni alvast een verjaardagscadeau besteld, inclusief stylus.
  • Ik ga deze puur voor Story Mode spelen. Ik ben benieuwd!

    P.S. Ik snap dat niet online kunnen spelen met vrienden een enorme dooddoener is voor sommige mensen. Ik begrijp die keuze ook totaal niet en ik hoop dat dit gepatched wordt (ook al boeit het mij persoonlijk niets). Vreemd.
  • Na het zien van de filmpjes en het lezen van de preview heb ik er ook weer heel veel zin in. Er spoken al weer genoeg ideeën door mijn hoofd.

    Bij de vorige heb ik wel geleerd dat je het niet te moeilijk moet maken. Ik had een aantal levels waar ik super trots op was, maar daar zaten wel wat lastige stukken in. Ik merkte al snel dat de spelers dan na een aantal pogingen afhaakten. Kreeg voor die levels wel wat sterren, maar het was geen vetpot. Een ander level was vrij simpel uit te spelen en daar heb ik echt super veel sterren voor gekregen.

    Ik hoop ook dat ik niet te veel machines ga tegenkomen: levels waarbij je helemaal niets hoeft te doen. Die zijn wel knap gemaakt maar vind er geen zak an.

    Tot eind juni moet ik nog een cupheadbaas (duivel) en een aantal levels van nsmbu en dan ben ik er klaar voor.
  • @Luigi1985

    En dan komt Cadence of Hyrule tussendoor ook nog uit! :P
  • @Luigi1985

    Lang leve het nieuwe filtersysteem. Die auto-complete levels kun je gewoon wegfilteren.
  • @Newgamessuck

    Das wel fijn ja.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren