1. Super Mario Maker 2 review - Mario-hemel voor iedereen

Super Mario Maker 2 review - Mario-hemel voor iedereen

Door een level racen alsof je Sonic bent, jezelf een weg naar de uitgang proberen te puzzelen als Layton en als een ware Prince of Persia boven afgronden bungelen: Mario doet het allemaal in Super Mario Maker 2. Te veel van het goede? Zeker niet.

Toen Super Mario Maker werd aangekondigd was het de vraag wat de Switch-versie zou toevoegen, maar innmiddels weten we beter. Veel beter. De eerste game verscheen in 2015 op Wii U met een jaar later de release op 3DS. We konden dus al onderweg spelen, maar de schermgrootte van Switch en de positie van de knoppen is veel gunstiger om echt goed Mario te kunnen spelen. Je kunt net zo goed knoppen rammen als op Nintendo’s vorige handheld en de Switch houdt veel comfortabeler vast. Dat moet ook wel, want het wordt je niet makkelijk gemaakt in Super Mario Maker.

Bowser is onschuldig

Enerzijds komt dat door andere gamers die levels maken, maar anderzijds is het spel voorzien van een vrij uitgebreide verhaalmodus. De Toads hebben samen met jou een geweldig paleis gebouwd voor Princess Peach, maar als de hond uit het spel - die nota bene aanwezig is om foutjes juist te verhelpen - op een knop springt waardoor alles verdwijnt, moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Het is dit keer niet eens Bowser z’n schuld, al kom je die wel tegen in diverse levels.

Om het paleis weer opnieuw op te bouwen, moet je allerlei klusjes doen. Met andere woorden: levels voltooien die weer zijn volgestouwd met van alles uit het Mario-universum. Denk aan bekende vijanden als Goomba’s, die al decennialang precies dezelfde simpele handeling uitvoeren en waardoor we ons nog steeds regelmatig lachend laten uitschakelen. En er zijn nieuwe vijanden, zoals de paarse mieren uit Super Mario 3D World, die je met hun puntige lijf maar moeilijk kunt omzeilen. Er zit zoveel content in Mario Maker 2 dat je de storymodus met al zijn geweldig ontworpen levels bijna als overweldigend ervaart, en dat is nog alvorens je zelf aan de slag gaat met bouwen.

Nintendo’s zelfgemaakte levels zijn gedurende de hele herbouw van het paleis zeer uiteenlopend qua lengte, thema, speelstijl en moeilijkheidsgraad. Zo is het soms de bedoeling om in een hele korte tijd door een level heen te rennen, of moet je juist puzzelen om een x-aantal sleutels te verkrijgen in kleinere ruimtes binnen een level, om zo de deur naar het einde te kunnen openen. Die afwisseling maakt dit zelfs zonder alle creatiemogelijkheden al een magnifieke Mario-game, want de levels zijn ook nog eens behoorlijk uitdagend.

Mario Maker 2

Luigi to the rescue

Als het niet lukt, dan komt Luigi helpen met power-ups en bouwmogelijkheden. Daarvoor moet je wel de schaamte doorstaan van een groen Luigi-vlaggetje naast je afgeronde level, in plaats van de rode M. Het voordeel is dat je levels kunt skippen, dus als het echt niet lukt en dat groen niet kunt uitstaan tussen al dat rood, sla je het level gewoon over. Het zijn er een heleboel (we mogen niet vertellen hoeveel), dus je bent daarmee alleen al vele uren zoet.

Wat de verhaalmodus extra leuk maakt, zijn de munten die munten nodig zijn om het paleis te renoveren. Hierdoor is het nog veel aantrekkelijker om munten te verzamelen, terwijl dat in andere Mario-titels eigenlijk een ondergeschoven kindje was. Je kon ze toen sparen, maar dan kreeg je er enkel een extra leven voor, waarvan je er meestal al op andere manieren oneindig veel van had gespaard. In Mario Maker 2 telt elke munt, want bij elke 500 munten kun je een nieuw paleisdeel maken.

mario maker 2

Hallo, kat-Mario

De levels in de game bestaan uit verschillende bekende Mario-stijlen: Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World, New Super Mario Bros U. en het nieuwe thema, Super Mario 3D World. Deze wordt als nieuwkomer veelvuldig gebruikt en dat heeft behoorlijk wat gevolgen voor de variatie. Er zitten talloze levels in waarin je aan hangt en naar beneden glijdt terwijl je springt. Dat moet je perfect timen, anders belandt er een cirkelzaag in je billen. Het is een handigheidje dat je even onder de knie moet krijgen, zelfs als je de aandoenlijke kat-Mario bent.

Oké, genoeg over de verhaalmodus, want Super Mario Maker draait voornamelijk om het zelf maken van levels. Kortgezegd is dat nog steeds zo laagdrempelig als in het eerste deel. Als je iets niet weet, dan tik je de semi-sarcastische duif Yamamura aan, die je bijdehand bijbrengt hoe je bijvoorbeeld omgaat met buizen en meerdere lagen binnen een level. Het maken van levels gaat namelijk vaak verder dan het plaatsen van blokjes en vijanden en er gaat meestal meer tijd inzitten dan je denkt.

Er zijn dan ook een heleboel nieuwe opties, waaronder een dag- en nacht-modus. De manier om die nachtmodus op te roepen is niet zo simpel als het tikken op een knopje. Je moet hiervoor de Angry Sun toevoegen aan je level. Tik je erop, dan krijg je pas de optie om de maan te kiezen. Verrassing! De sfeer van het level verandert direct. Dat verrassingsgevoel bieden wel meer elementen in de creatiemodus, waardoor je constant blijft ontdekken. En de veranderingen maken echt een verschil: in de nachtmodus wordt de anders zo supervrolijke Mario-wereld ineens een stukje minder aangenaam omdat vijanden zich anders gedragen. We kunnen dan ook niet wachten tot Halloween.

mario maker 2

Samen levels creëren

Levels maken kost vaak tijd en vergt handigheid. Misschien gaat het allemaal wat sneller als je het samen doet, moet Nintendo hebben gedacht, toen de co-op modus werd toegevoegd. Hiermee kun je met een persoon samen een level in elkaar zetten door beiden een Joy-Con te gebruiken. Dat werkt makkelijk, want je hebt allebei een aanwijsvingertje en kunt alles aanklikken zoals je dat ook alleen zou doen.

Wil je liever niet samenwerken aan een level, maar wel met anderen levels spelen, dan kan dat ook. Je kunt lokaal of online samen tegen of met elkaar een leveltje spelen met maximaal vier spelers tegelijk, zoals Mario, Luigi, Toad en Toadette. Dit hebben we niet kunnen testen, dus onze bevindingen worden bij lancering aan deze review toegevoegd.

Zelfs als je geen creatief wonder bent of liever levels speelt in plaats van maakt, dan raden we je toch aan eens te snuffelen aan de Creator. Het is geweldig om te zien hoe andere mensen je level maar niet uitgespeeld krijgen of hun waardering uitspreken over je creatie. Je krijgt een notificatie als iemand je level heeft gespeeld, zodat je nieuwe reacties meteen kiunt zien. Je ‘fans’ kunnen met stempels een verbaasde Peach laten zeggen dat het een ‘Cool idea’ is, of de grappige Luigi en Mario gebruiken met een enigszins hopeloze ‘How?!’. Of ze schrijven zelf dat ze door door de stress van je zo heerlijk moeilijke level minstens een jaar minder lang zullen leven. Dat krijg je na zoveel tijd doorbrengen met Yamamura.

Mario Maker 2

Nintendo Online-lidmaatschap nodig

Hoewel deze game voor elke platformliefhebber hemels is, kleven er ook wat nadelen aan het spel. Zo eindigen veel levels in de verhaalmodus met de bekende bijl, waardoor een grote climax aan het verhaal ontbreekt. En er is nog een minpunt: hoewel je al tientallen euro’s neertelt voor het spel, heb je ook een Nintendo Switch Online-lidmaatschap nodig om je mooie levels te kunnen delen en die van anderen te kunnen spelen.

Dat is een financiële tegenvaller, maar uiteindelijk is het de moeite waard. Het is zo tof dat Mario steeds socialer wordt. Je kunt immers niet alleen zelf levels maken en feedback krijgen, of die van anderen spelen, maar ze ook samen spelen. Dat sociale aspect past uitstekend in deze tijd en het is geweldig om te zien dat Mario daar - zelfs in zijn oudste thema’s - prima mee uit de voeten kan.

Nintendo heeft er met Super Mario Maker 2 duidelijk alles aan gedaan om de wereld van Mario naar jou en je vrienden te brengen. Door de verhaalmodus hoef je niet per se meteen aan de slag met de uitgebreide levelmaker, waardoor je op speelse wijze alvast wat inspiratie kunt opdoen voor je eigen creaties. En juist omdat er bij alles in de game wordt aangegeven van welk niveau het is, hoef je niet bang te zijn in iets terecht te komen dat je boven de Mario-pet gaat. Kortom, eigenlijk houdt niets je tegen om te beginnen met Super Mario Maker 2. Zelfs Bowser niet.

Misschien de releasedatum wel: Super Mario Maker 2 verschijnt 28 juni op Nintendo Switch. Check hieronder de gameplay update van Gamer.nl.

Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2 biedt minstens net zoveel uitdaging als de eerste Mario Maker, maar voegt daar een grappige verhaalmodus, diverse nieuwe thema’s en een grappig geschreven tutorial aan toe. Online met vrienden kunnen spelen, maar ook samen op de bank een level in elkaar zetten zorgen ervoor dat Mario steeds gezelliger wordt.
9
90
Score: 90
  • Mario is socialer dan ooit dankzij online mogelijkheden
  • Heel erg uitdagend
  • Uitgebreide verhaalmodus
  • Grote kans op oneindig veel content
  • Abonnement nodig voor delen en spelen van gecreëerde levels
  • Geen uitdagende climax

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.