1. Super Smash Bros. is thuiskomen voor mij

Super Smash Bros. is thuiskomen voor mij

Games van het Jaar

2018 is voorbij en daarom blikt de InsideGamer-redactie terug op het afgelopen gamejaar. Wat zijn onze favoriete games? Welke trends hebben we gespot? Lees het in onze Games van het Jaar-reeks. Voor Wout was 2018 het jaar waarin Super Smash Bros. hem thuis liet voelen.

Het afgelopen jaar is Super Smash Bros erg belangrijk voor mij geweest. Ik doel hier niet alleen op het prachtige laatste deel in de reeks, maar juist de gameserie in het algemeen. Want hoewel Super Smash Bros. Ultimate mijn game van het jaar is, was het vooral Super Smash Bros. Melee die ervoor gezorgd heeft dat ik een redacteur ben geworden en je dit artikel nu leest.

So close, yet so far away

In januari ben ik komen werken bij Reshift, het bedrijf waar onder andere InsideGamer onder valt. Veel kreeg ik hier helaas niet van mee, aangezien mijn afdeling en de redactie best ver uit elkaar liggen. Mijn directe collega’s zijn geen gamers, en mijn taken hebben niet veel te maken met de gamertak binnen het bedrijf, dus veel had ik op de redactie niet te zoeken. Dat vond ik erg jammer, want de mensen daar kwamen erg aardig over. Zeker omdat de klik op mijn eigen afdeling uitbleef, voelde ik me daarom soms best wel out of place op werk. Bijspringen op de redactie tijdens de E3, maar vooral Super Smash Bros. brachten hier verandering in.

Super Smash Bros

melee

Ik denk dat het begin zomer was dat ik en een paar collega’s voorstelden om Super Smash Bros. Melee eens mee te nemen naar werk. We doken de bakken op de redactie in en verzamelden een Wii, 4 GameCube controllers en de bijbehorende (niet HDMI-) bekabeling. Op een afgelegen TV en met de oude memory card van Lucas kwam Melee weer tot leven. De daaropvolgende periode stonden de pauzes in het teken van Smash, en soms bleven mensen ook na werktijd hangen om nog even een potje te spelen.

Voorkeuren

Steeds meer collega’s kregen de controller in handen voor een vertrouwd (of onbekend) potje Smash. Van spannende een-op-een gevechten op Battlefield zonder items, tot team- en free-for-all-gevechten met vier spelers op willekeurige stages. Ook de personages verschilden flink. Van de beruchte Sheik van stagiair Yannick tot de oorspronkelijk bedoeld als troll, maar o zo schattige Pichu. Het was leuk om te zien dat niet alleen de personagevoorkeuren veranderden naarmate de maanden vorderden, maar ook de levels. Neem Onett, een level dat mij voorheen niets deed, maar nu is uitgegroeid tot één van mijn favorieten. Eén van de hoogtepunten hier was een gevecht tussen twee Pichu’s en enkel honkbalknuppels. Als de fragiele Pichu’s elkaar al niet het level uit knalden, dan waren het de beruchte auto’s wel.

Vlak voordat Ultimate uitkwam is het ook nog gelukt om het beruchte Event 51 te halen, en hiermee Final Destination vrij te spelen, iets dat Lucas in zijn jeugd niet gelukt was.

Super Smash Bros

Ultimate Hype

Ik kijk altijd uit naar een nieuwe Smash game, maar het is extra leuk om met de redactie te genieten van de bijbehorende hype. Van weddenschappen met collega’s (Skull Kid en Isaac als speelbare personages was een grote discussie) tot met een groep de Nintendo Directs kijken; Nintendo maakte er voor ons een feestje van.

Helemaal tof was een preview-event van Nintendo op het hoofdkantoor in Nieuwegein, waar ik naartoe mocht om als één van de eerste de singleplayer-content te checken. De kers op de taart was de afsluitende free-for-all, waar Pichu als winnaar uitkwam. Ik kon niet wachten tot ik de game op mijn eigen Switch kon spelen.

Review

Heel lang hoefde ik daar niet op te wachten, want ik werd gevraagd om de game te recenseren voor Gamer.nl. Dat was voor mij een grote eer, aangezien ik nog maar een paar artikelen had geschreven en nu dé Nintendo-game van het najaar mocht beoordelen. Uiteindelijk koos ik voor een negen, waar ik best wat nachten over moest slapen. Want hoe beoordeel je een game waar met zoveel liefde aan gewerkt is, en die je zo’n warm hart toedraagt? Hoewel ik achter mijn cijfer sta, is de game mij persoonlijk veel meer waard dan het cijfer wat ik erop heb geplakt.

Overigens was een ander hoogtepunt van 2018 de livestream van de game waarin we een release-toernooitje speelden met de redactie.

Super Smash Bros

Everyone is here

Ondertussen zet Ultimate de trend van gezellig smashen op de redactie door. Van een potje in de bus (wat is de Switch toch een prachtig apparaat) tot chaotische free-for-alls waar iedereen bij aanschuift; het is telkens weer een feest. De interacties met mijn collega’s van de redactie en het recenseren van games hebben mij doen beseffen dat ik echt iets met games wil doen in mijn werkleven. In wat voor vorm precies is een vraag voor 2019, maar ik blijf in ieder geval als redacteur stukjes schrijven. Bedankt voor het lezen, en een gelukkig nieuwjaar!

Dit artikel delen

Over de auteur

Wout van Aken Speelt graag games als Ori and the Blind Forest, PUBG, Smash, Heartstone en Magic the Gathering terwijl hij wacht op een nieuwe Command & Conquer.

Reacties

  • Leuk artikel!

    Ik wou dat dit bij ons op het werk ook in de pauze kon.
  • @zwaagernees Dank je! Allemaal een portable switch mee?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren