1. Super Smash Bros. preview – Een ijzersterke wervelwind

Super Smash Bros. preview – Een ijzersterke wervelwind

Na een lange Nintendo Direct maakten we in juni kennis met Super Smash Bros. Ultimate. Zoals we recent vernamen wordt de game volgestopt met nieuwe features, waardoor het maar al te prettig is dat we er tijdens Gamescom 2018 nogmaals mee aan de slag konden. Omdat de demonstratie praktisch hetzelfde was als op de E3, verwijzen we voor een uitgebreid overzicht van de nieuwe gameplaymechanieken naar Lucas’ E3-preview. In deze preview geven we een kleine update van onze bevindingen en een overzicht van de recent aangekondigde personages, opties en modi.

Wanneer je Ultimate opstart voelt alles heerlijk vertrouwd. De Super Smash Bros.-franchise bestaat immers al negentien jaar en als je bekend bent met de serie pak je ieder deel zonder moeite op. Daarnaast zijn de veranderingen ten opzichte van de Wii U-versie kleiner dan ooit, waardoor de game zeer vergelijkbaar is met z’n voorganger. Nu we de game echter iets langer onder de knoppen hebben gehad, valt een aantal subtiele veranderingen op.

Super Smash Bros. Ultimate

Wirwar

We waren bijvoorbeeld wat onzeker over de spelsnelheid van Super Smash Bros. Ultimate, maar nu weten we het zeker: de game speelt sneller dan voorheen. Qua gevoel zit de game tussen de Wii U-versie en Melee in, wat voor velen hoogstwaarschijnlijk een positieve verandering is. Voor nieuwkomers wordt de instapdrempel waarschijnlijk hoger, want er gebeurt een hele hoop op het scherm.

Met meer dan twee spelers wordt Ultimate zelfs wat chaotisch, onder andere door zeer spectaculaire Final Smash-aanvallen en cartooneske windeffecten wanneer personages snel bewegen. In combinatie met de wirwar aan vijandige pokémon, laserstralen en potentiële eindbazen zorgen beide aspecten ervoor dat je je personage zo nu en dan uit het oog verliest. Anderzijds hebben we altijd al goed moeten opletten tijdens Super Smash Bros.-games en valt er gelukkig meer dan genoeg terug te schroeven.

Daarnaast staat de gameplay nog altijd als een huis en worden de mogelijkheden uitgebreid met een aantal handige features. Kunnen ontwijken in de lucht maakt gevechten iets dynamischer en een perfecte blok uitvoeren is een fijne beloning voor vingervlugheid. Dat soort subtiele aanpassingen schudden de metagame voor fanatieke spelers hoogstwaarschijnlijk voldoende op en is er genoeg reden om alle personages opnieuw te ontdekken. Tijdens onze speelsessie merken we bijvoorbeeld dat Marth net iets sneller is met een van zijn belangrijkste zwaardaanvallen en dat je Links bommen nu handmatig tot ontploffing brengt.

Talloze nieuwe features

Tijdens het spelen valt ook op dat de kleuren van de game meer in het oog springen en dat met name achtergronden profiteren van de verdubbelde resolutie. Er heeft duidelijk veel werk gezeten in het overzetten van de oudere levels, want terwijl we elkaar uit het scherm rammen schittert 3DS-arena Tortimer Island als nooit tevoren. In Ultimate zijn arena’s overigens stukken dynamischer dankzij de optie om hindernissen uit te schakelen en op platte Omega-versies te spelen. De afgelopen Nintendo Direct introduceerde ook de Stage Morph-optie, waarbij een potje schakelt tussen twee verschillende levels.

Een korte blik op de gevechtsregels vertelt ons dat standaardopties worden uitgebreid. Stamina-gevechten, waarbij spelers een gezondheidsbalk hebben en uit het scherm vliegen als deze leeg is, zijn bijvoorbeeld te vinden tussen Stock- en Time-gevechten. Ook is de Final Smash-meter beschikbaar, die in feite werkt als supervallen uit andere vechtgames. Gedurende een wedstrijd loopt de meter langzaam vol en kunnen spelers een zwakkere versie van hun Final Smash-aanval uitvoeren, met nog meer chaos als gevolg.

Super Smash Bros. Ultimate krijgt ook een aantal toffe nieuwe Battle-modi. Zo heb je Squad Strike, waarbij elk leven gekoppeld is aan een ander personage; Smashdown, waar elke vechter slechts eenmaal ingezet mag worden; het langverwachte Tourney; en een uitgebreide Training Mode. Zoals verwacht kunnen spelers ook nog steeds een reeks vijanden verslaan in Classic Mode en ontbreekt eigenlijk alleen nog een verhaalmodus. Hopelijk biedt de gelekte Spirit-modus een tof verhaal met (vooralsnog) meer dan zeventig verschillende personages in de hoofdrol.

Het ultieme deel

Helaas was de demo tijdens Gamescom identiek aan die tijdens E3 en hebben we de nieuwe features dus niet aan de tand kunnen voelen. Ook was er een beperkt aantal personages en waren King K. Rool en Simon Belmont nergens te bekennen, evenals Echo-personages Dark Samus, Chrom en Daisy. Dat is een beetje balen, maar aan de andere kant konden we ons daardoor richten op de gameplay van Ultimate. Door de snelheid en vele toeters en bellen oogt de game wat chaotisch, maar los van dat voelt alles retestrak en vertrouwd aan. Het zit er dik in dat Masahiro Sakurai aankomende december daadwerkelijk de ultieme Super Smash Bros.-game aflevert.

Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate verschijnt op 7 december voor Nintendo Switch.

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.